Avatar billede Simon_k Praktikant
26. oktober 2014 - 20:31 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Indsætning af række i tabel med betinget formatering

Hej alle.

Jeg har en lang tabel med ca. 80.000 rækker. Denne tabel indeholder flere formler osv. Dette fungere ganske fint.

Mit problem opstår i det jeg gerne vil have noget betinget formateringer som gråtoner rækker som følge af en formel i betinget formatering. Hertil ingen problemer! Når jeg så gerne vil indsætte en række et vilkårligt sted i min tabel går det galt i min kolonne "gælder for" under betinget formateringer. Her kan den ikke finde ud af at medtage disse indsatte rækker!

Nogen som har en løsning på dette?

Vil ikke virke for krævende, men det haster lidt... :-)

Glæder mig til at høre fra Jer.

Mvh Simon
Avatar billede kim1a Ekspert
26. oktober 2014 - 21:07 #1
Min første tanke er at du ikke bruger absolutte referencer i din betingede formatteringsformel?
Hvordan har du defineret den?
Avatar billede Simon_k Praktikant
27. oktober 2014 - 19:03 #2
Min formel er defineret som $A8=$A7.

Det vil sige at hvis celle A7 er lig med A8 skal alt tekst i række 8 gråskaleres. Når så formel "trækkes" med ned, vil den jo hele tiden blot kigge på cellen lige over sig selv. Håber du forstår ;-)

Selve området for formateringen hedder således =$A:$Q;$1:$6.

Tak for det hurtige svar!
Avatar billede kim1a Ekspert
27. oktober 2014 - 22:24 #3
Ja der er jo ingen tvivl om at når du indsætter en ny række så mangler denne den nye betingede formattering.

Jeg overvejede en løsning hvor du i stedet laver en støttekolonne med formlen:
hvis($A8=$A7,1,0) og opretter betinget formattering ud fra om tallet er 1 eller ikke.
Det endte desværre på samme måde når man indsætter en linje da referencen jo skifter.

Mit eneste foreslag vil derfor være en makro eller leve med at skulle lave formatteringen på de indsatte linjer. Måske der er nogen som har andre ideer.
Avatar billede Simon_k Praktikant
28. oktober 2014 - 08:55 #4
Hmmm...

Jeg er ikke så stærk inden for makro!

Du skal have tak for hjælpen kim1a. Jeg afventer og ser om der ikke kommer en forbi tråden med en god ide!
Avatar billede jens48 Ekspert
29. oktober 2014 - 20:15 #5
Hvis du i stedet for at bruge $A8=$A7 bruger nedenstående formel virker det.
=INDIRECT("A"&ROW())=INDIRECT("A"&ROW()-1)
Avatar billede Simon_k Praktikant
29. oktober 2014 - 20:31 #6
Hmm jeg kan ikke få det til at virke! Skal jeg erstatte noget i din formel med noget konkret? Eller mener du bare at den skal sættes ind som du har skrevet den?

Jeg anvender den som Formel under betinget formatering?!
Avatar billede jens48 Ekspert
29. oktober 2014 - 21:19 #7
Nej,kopier den over, som den står - hvis du ellers har en engelsk version. Ellers skift INDIRECT ud med INDIREKTE og ROW med RÆKKE
Avatar billede jens48 Ekspert
29. oktober 2014 - 21:22 #8
Og, ja det er formelen under betinget formattering
Avatar billede Simon_k Praktikant
29. oktober 2014 - 21:28 #9
Det virker ikke her hos mig...

Alle mine rækker skifter bare væk fra at være gråtonede til at være sorte som alt andet!

Det er faktisk som om den slet ikke påvirker tabellen...

Bruger godt nok den engelske tekst i dansk version, da jeg ikke kan skrive Æ i formel under betinget formatering.
Avatar billede jens48 Ekspert
29. oktober 2014 - 21:47 #10
Du kan ikke bruge engelsk i en dansk version. Jeg forstår ikke hvorfor du ikke kan skrive Æ under betinget formattering.
Avatar billede Simon_k Praktikant
30. oktober 2014 - 10:34 #11
Så virker det!!!

Jeg ved ikke hvorfor jeg i går ikke kunne skrive Æ, men det kan jeg nu!

Mange tak for hjælpen! Vil du ikke smide et svar til pointgivning?
Avatar billede jens48 Ekspert
30. oktober 2014 - 11:08 #12
Godt. Du får et svar