27. oktober 2014 - 11:19 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hvordan bygger man et vandtårn?

Ikke noget at gøre med Ekspertens normale emneområder, men her er mange kloge hoveder, og jeg befinder mig i udlandet.  Sagen er, at jeg sandsynligvis påtager mig at skaffe vand til en landsby i Gambia med cirka 400 indbyggere (jeg skal ned og kikke på det i næste uge.)  En vandboring, pumpe, solceller til strøm til pumpen, beholder til det oppumpede vand, vandhaner til at tappe det, ...  Der er lokale firmer, der kan foretage sådanne installationer (jeg har kontakt med et firma der påstår at representere Grundfoss i Gambia.)

En ting der er vigtigt ved sådanne projekter er, at den lokale befolking tager aktivt del.  (For eksempel opføres der nu en fødeklinik, hvor alt ufaglært arbejde, inklusiv støbning af cementstenene, udføres frivilligt af beboerne.) Men ved installation af en boring er der ikke så meget ufaglært arbejde.  Så var det jeg tænkte på, i stedet for at købe trykbeholdere, at lade opføre et vandtårn.  (Det vil også gøre solcelle anlægget simplere, uden batterier, vandtårnet pumpes fuldt når der er sol, hvilket der er masser af i Gambia.)

Men nu søger jeg som en gal om hvordan man bygger et sådant privat vandtårn.  (Jeg skal ikke bygge det, men jeg vil gerne have en vis baggrundsviden, så jeg kan tage stilling til forslag der måtte fremkomme.)  Vandtårnet skal være stærkt nok, vand er tungt, og det skal have en passende størrelse og højde for trykket, og der er vel også hygiejniske krav.  Men jeg finder intet. Jeg søger under vandtårn, privat vandtårn, eget vandtårn, o.s.v.

Kender nogen links til oplysninger om at bygge vandtårne eller andre fora hvor jeg kan spørge, eller ligger nogen inde med relevant viden?
Avatar billede angelenglen Nybegynder
27. oktober 2014 - 11:27 #1
Jeg er ikke sikker på hvor brugbart det er for dig, men måske det kan bruges.

Concrete Water Tower

Hvis du kan bruge det er det fint - Jeg vil ikke have points for dette :-)
Avatar billede madklub Guru
27. oktober 2014 - 12:04 #2
Hvis der ikke er vandledninger ud til forbrugerne, behøver man ikke et vandtårn. Det er tårnet der leverer det fornødne tryk, så vandet kan løbe ud af hanerne på 1. sal.

Hvis man kan nøjes med at tappe vand ved brønden, er der kun brug for en tank der er hævet nok så dunke/spande kan komme ind under hanen.

Et vandtårn er en cisterne. http://en.wikipedia.org/wiki/Cistern
27. oktober 2014 - 13:27 #3
angelengel, det var et interessant link, der handlede om hvordan man bygger det.  Tak.
madklub, vandet skal pumpes up i et eller andet hvorfra det kan tappes.  (Ikke således, at pumpen skal gå igang hver gang der åbnes for en vandhane.)  Om vi kalder det citerne eller vandtårn, jeg leder efter beskrivelser om hvordan man gør, hvad man skal tage højde for.  Kan du, eller nogen, hjælpe dermed?
Avatar billede madklub Guru
27. oktober 2014 - 15:28 #4
Prøv at spørge hos Mellemfolkeligt Samvirke. http://www.ms.dk/
Og spørg lige Gtundfoss om de kender det lokale firma.
27. oktober 2014 - 16:27 #5
Det jeg håbede på var, at der er folk i Danmark (eller andre steder) der, ligesom nogle har egen vandboring, har eget vandtårn, og at de havde delt deres erfaring eller at der fandtes guider såsom 'byg dit eget vandtårn'.  Eller at der består et forum for sådanne problemer som nogenkender.  Det er det spørgsmålet går på.  Angelengel's indlæg var i den rigtige retning.
29. oktober 2014 - 21:41 #6
Det er vist lukketid.  Med mindre angelengel skifter mening og opretter et svar lukker jeg med dette svar.
Avatar billede angelenglen Nybegynder
31. oktober 2014 - 08:52 #7
Skifter ikke mening :-)

Du kan betragte det som velgørenhed, omend af den ultra billige slags ;-)
31. oktober 2014 - 09:57 #8
Jamen vandtårnet, hvis det kommer, er ment som et velgørende projekt, så jeg modtager velgørende bidrag, billige eller ej.