Avatar billede nfssister Forsker
28. oktober 2014 - 22:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Mange DHCP brugere

Jeg har tit gået og funderet over hvad man gør hvis man har et gæstenetværk f.eks. - og vil have OVER 254 brugere på, på en gang.
DHCP'en tillader jo kun et IP Range fra (f.eks.) 192.168.1.2-192.168.1.254.

Jeg står f.eks. med en Ubiquiti USG nu her - og har et sted hvor der er et sted mellem 200 og 400 gæster på netværket i løbet af dagen. Hvordan kan jeg sikre at der ikke sker IP konflikt osv f.eks ?
Avatar billede Blueeyez Mester
28. oktober 2014 - 23:35 #1
Du kan sætte flere routere op? Det er vel tråløst og en router vil med garanti bukke under ved så mange gæster, men det afhænger jo os af hvad de laver på nettet..
Avatar billede supportsiden Professor
29. oktober 2014 - 00:17 #2
Sæt lease tiden ned til 1 time (forudsætter at brugerne ikke er der hele dagen, alle sammen samtidig)

eller

Udvid dit subnet til f.eks 255.255.240.0

Brug en ordentlig DHCP server der kan håndtere subnetting (kender ikke Ubiquitu).

Hvis det er trådløse brugere skal du nok have en AP for hver 50 samtidig bruger bruger. For mig lyder det som om du skal have en proffessionel til at designe, dimensionere og konfigurere dit netværk. Ellers er jeg svært bange for at det kan ende galt. Så vidt jeg kan se har Ubiquitu en løsning der kan håndtere dette.

Du skal nok også sørge for at WiFi brugerne er isoleret fra hinanden.

The question is a "classful" subnetting question. This means that part of the information for solving the problem is included in the IP address.

In this case, a 10.0.0.0 is a Class A network, or a /8 CIDR block. Therefore, this network consists of 8 bits with a mask of 255.0.0.0.

Subnetting a network means borrowing bits, and the subnet mask (think of it as the extended mask) tells you how many bits have been borrowed.

In this case, a 255.255.240.0 means the 255.240 is the "extended" part. The 255 consists of 8 bits and the 240, of 4 bits. This totals to 8+4=12 more bits.

To find the number of subnets, just look at how many different ways the bits borrowed can be turned on or off. This means 2^n, so 2^12=4096.

To find the number of hosts, look at how many different ways the remaining bits can be turned on or off. See that there are 32-(8+12)=12 bits remaining, so again this is 4096.

Subtract 2 from the total hosts because a host cannot be assigned the first and last addresses (they are used to identify the subnet and broadcast).

That should be it.

Note: That last enumerated point should not be confused with a ".0" or ".255" network. The first and last addresses can be any number (for details, see [1]). Note that without these addresses you wouldn't be able to route packets to a subnetwork or allow a host to communicate with other hosts in the same subnetwork. Granted, this is IPv4-specific. IPv6 makes things more intuitive.

[1] http://serverfault.com/questions/10985/is-x-y-z-0-a-valid-ip-address
Avatar billede nfssister Forsker
02. november 2014 - 00:38 #3
Tak for indlæg.

Jeg fandt ud af det, var mest fordi jeg ikke er vant til at arbejde med subnet hvor man skal skrive bits efter subnettet - Men fandt ud af det.

Den her side hjalp mig meget: https://www.adminsub.net

Mange tak for hjælpen - Supportsiden du kan smide svar hvis du vil have point
Avatar billede supportsiden Professor
02. november 2014 - 10:46 #4
Sæt lease tiden ned til 1 time (forudsætter at brugerne ikke er der hele dagen, alle sammen samtidig)

eller

Udvid dit subnet til f.eks 255.255.240.0

osv.