Avatar billede brasso Forsker
30. oktober 2014 - 10:42 Der er 3 kommentarer

Trådløs printer er ikke altid at finde på det trådløse net?

Hej
En kollega har en Canon MG5350 printer, der er sat op til at køre trådløs på hjemmenetværket via WiFi. Hun har så en bærbar PC med Windows 8.1. Når hun vil printe, fremgår printeren ikke af listen med printere, det er som om at den ikke er koblet på nettet. Efter at have kørt en fejlfinding dukker den som regel op.
Jeg har fulgt den medfølgende vejledning til punkt og prikke, men alligevel hopper den åbenbart af ind imellem. Burde den ikke kunne 'vækkes/findes' selv om den står på standby? Det er jo ingen fidus i at man hver gang der skal printes, skal tænde printeren først.
Ind imellem sker det også at når vi tjekker så er print spool jobbet stoppet på PC'n, når vi så aktiverer denne, kører det igen. Nogle gange kommer der en besked om at der ikke er kontakt til printeren, men efter et stykke tid kommer der alligevel et print ud. Printer, PC, og Router står i samme rum, så der burde ikke være noget problem med rækkevidden. Er der nogen der har oplevet ignende og har en how to do, der kan løse problemet?
Avatar billede sve80 Nybegynder
30. oktober 2014 - 21:40 #1
Et bud kunne være IP-fejl. Måske din printer er sat op med en statisk IP-adresse, og samtidigt er din router opsat til at tildele alle enheder på netværket (inkl. din printer) en IP-adresse. Det kan give de problemer du oplever.

Jeg oplevede det for noget tid siden med en NAS. Resultatet var at min NAS og min hustrus laptop figurerede på netværket med samme IP-adresse. Begge enheder virkede, men alting gik umådeligt langsomt og med udfald.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. november 2014 - 10:32 #2
Mit bud er også, at I skal tjekke IP adressen.

En printer (og en NAS for den sags skyld) skal køre med fast IP adresse - ellers skal software, der forbinder til IP-adressen, hele tiden omkonfigureres.

Omvendt skal den faste IP adresse ligge uden for "DHCP-scopet". Kører man i "scopet" 192.168.1.*, vil routeren normalt hedde 1. Så er den typisk konfigureret til at uddele adresserne 192.168.1.10 og opefter.

Så gælder det om at sætte printerens IP, enten under 10, eller også så højt, at DHCP serveren aldrig vil give IP adressen - eks. 200. Så ville der i dette tænkte eksempel skulle være 190 andre enheder på netværket, før DHCP serveren når til de 200.

Så tjek PC´ens IP adresse - og læg så evt. 50 eller 100 til, og giv printeren den IP adresse. Så burde der ikke opstå problemer.

Den højeste værdi er iøvrigt 254...
Avatar billede brasso Forsker
12. februar 2015 - 08:11 #3
Undskyld jeg først vender tilbage nu.
Jeg er ikke helt med på hvordan jeg sætter en fast IP for printeren.
Skal det gøres både på printeren og routeren, eller kun på printeren?
Jeg har rent ud sagt ikke en hujene fis styr på, hvordan jeg gør det.