Avatar billede JJK1988 Nybegynder
30. oktober 2014 - 13:20 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

refresh dropdownlist, hvordan?

Hej

Jeg er helt ny i javascript - jeg søger en function der kan re-populere min dropdownlist UDEN at refresh hele siden.

OFFTOPIC
Nogen der kender nogle gode bøger / links til at lære lidt om det?
- www.nemprogrammering.dk
- www.w3schools.com

Dem har jeg prøvet

BACK ON TRACK
tænkt eksempel
Parent side er bestående af nogle felter også denne dropdownlist(som jeg vil have refreshed) bestående af personer,  under denne er der en knap som åbner et popup window hvor i jeg kan oprette en person.

Arbejds i ASP.net webforms, C#, javascript.

Min spørgsmål går nu på, hvilken måde fungere bedst, til at opdater den dropdownlist på parent side, uden at refresh hele siden?

Skal der på parent side være en button med en refresh function eller kan man når man i child page trykker "gem og luk" gør det således at den refresher dropdownlist.

Hvad er bedst og hvordan gør man? Har allerede en metode der  på parent Page_Init() populere denne dropdownlist.

Tak fordi du gad læse mit spg.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
30. oktober 2014 - 16:46 #1
prøv at søge på ajax
https://www.google.dk/search?q=csharp+ajax+tutorial

nb: ajax kræver godt kendskab til js, men der er nok nogle copy/paste eks blandt søge resultaterne, er ikke selv C# mand
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
30. oktober 2014 - 16:53 #2
Hvis du har været igennem nemprogrammering.dk så er du godt igang.

Hvis du vil lære mere skal du regne med at alle guides, videoer og tutorials fremover vil være på engelsk, altså med mindre man betaler for at få det på dansk.

Her er en række gode engelske tutorials på youtube:
http://www.youtube.com/results?filters=playlist&lclk=playlist&search_query=javascript

Det er bare med at komme igang, søg på youtube eller google hvis du enten bare vil lære mere eller der er noget specifikt du er ude efter.
Avatar billede JJK1988 Nybegynder
03. november 2014 - 10:15 #3
Jeg har forsøgt med

var DropDownList = document.getElementById('<%=DDLGender.clientID %>');
var SelectedValue = DropDownList.value;

Men det ved at debug i mozilla med firebug - den siger at min dropdownlist er null.

var patient_CPR = $("input.patientCPRClass").val();

Den henter godt det der står i min txtbox.

Forsøgte mig med
http://codedisplay.com/javascript-onchange-event-to-get-selectedindex-selectedvalue-selectedtext-of-dropdownlist-asp-net-c-vb-net/
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. november 2014 - 12:08 #4
Prøv "alert('<%=DDLGender.clientID %>');"

Stemmer det der står i meddelsen overens med det id du har givet elementet?
Avatar billede JJK1988 Nybegynder
04. november 2014 - 09:38 #5
function saveNewPatient() {

    var pageUrl = "Patient.aspx/saveNewPatient";
        console.log(pageUrl);
    var patient_CPR = $("input.patientCPRClass").val();
        console.log(patient_CPR);
    var patient_Gender = $(".dropdownlistpatient option:selected").val();
        console.log(patient_Gender);

    var params = "{'patientCPR' : '" + patient_CPR + "', 'patient_Gender' : '" + patient_Gender + "'}";

        console.log(params);
        console.log(pageUrl);
    $.ajax
    ({
        type: "POST",
        url: pageUrl,
        data: params,
        contentType: "application/json; charset=utf-8",
        dataType: "json",
        success: function (result)
        {
            alert("SAVED")
        },
        error: function(error)
        {
            alert("Error : " + error + "");
        }
    });
};

Sidder jeg så og ser på Firbug i mozilla, det den printer ud er følgende

først og fremmest modtager jeg :
http://i.imgur.com/jd4Rprg.png

og kan jo så læse i min konsol følgende ting fra min console.log();

http://i.imgur.com/rUFPRoK.png

Jeg er slet ikke med på hvad det er for en fejl den giver? Har små læst mig frem til at, det kan have noget med min $.ajax at gør?

Det som min javascript jo gerne skulle kalde med de params som den sætter er som følger:

[WebMethod()]
    public static int saveProject(string project_Name, DateTime project_Date)
    {
        int status = -1;

        try
        {
            status = CTR_Project.insertProject(project_Name, project_Date).Project_ID;
        }
        catch (Exception ex)
        {
            status = -1;
            Console.WriteLine(ex.Message);
        }
        return status;
    }
Avatar billede JJK1988 Nybegynder
04. november 2014 - 10:17 #6
Af en eller anden grund kommer min patient_CPR ikke med over - selvom den er en del af min params.
Avatar billede JJK1988 Nybegynder
04. november 2014 - 12:49 #7
Case-sensitive! WORK