Avatar billede code Nybegynder
30. oktober 2014 - 20:45 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

gemme booking infomation

Hej,

skal lave et booking system og sidder og tænker lidt over hvordan I ville gemme de indtastede data?

Den skal indeholde følgende:

[code]
`id` - `opret_dato` - `navn` - `adresse` - `postnr` - `by` - `cvr` - `ean` - `navn_bestiller` - `mail`
    `tlf_bestiller` -  `beskrivelse` - `placering` - `kontakt_dagen` - `tlf_dagen` - `faktura_mail`
    `faktura_oplysninger` - `antal_personer` - `isdisk_liter_is` - `variant_1` - `variant_2` - `variant_3`
    `variant_4` - `variant_5` - `variant_6` - `store_flodeboller` - `smaa_flodeboller` - `vafler` - `baeger`
    `guf` - `ekstra_timer` - `kommentar` - `valg` - `kunde_type` - `dato` - `fra_tid` - `til_tid`
    `pris_input` - `ekstra_pris_pr_time` - `ekstra_time` - `rabat` - `godkendt`
[/code]

Tænker om man fx ville skulle samle varianter i et felt også gemme det fx: variant navn 1; variant navn 2; ....

ligeså med kontaktoplysninger?

Det jeg egentlig spørg om er - hvad er bedst practice? Normalt ville jeg have et felt til hver infomation men tænker det må kunne gøres smartere/bedre/mere optimalt end det?
30. oktober 2014 - 21:43 #1
Absolut et felt til hver information.  Men om alle infomationer skal være i en tabel er nok et spørgsmål.  Hvis det kan forventes, at junderne i tidens løb foretager flere bookinger, så ville det nok være praktisk med en kundetabel med felter såsom kundenummer, navn, adresse, kunde_type o.s.v.  Bookingstabellen får så et felt `kunde` med den bookende kundes kundenummer.  Så fremgår det ikke tydeligt hvad nogle af dine variabler indeholder.  Du har for eksempel extra_pris_per_time og ekstra_time.  Med mindre prisen for en ekstra time varierer fra booking til booking er der vel ingen grund til at have den som et felt i tabellen, det må være nok at angive antal ekstratimer booked.
30. oktober 2014 - 22:21 #2
....'junderne' skal naturligvis være 'kunderne'.
Avatar billede code Nybegynder
31. oktober 2014 - 16:23 #3
Tak for svaret Christian - havde selvfølgelig ikke overvejet at komme kunderne i en database for sig.

Listen er "levn fra gammel tid", og simpel copy past for nemheden ;)

Smid et svar så vi kan få lukket spm'et
31. oktober 2014 - 17:35 #4
Svar fra mig.