Avatar billede max33 Nybegynder
31. oktober 2014 - 10:20 Der er 4 kommentarer og
2 løsninger

Hvordan knytter i en bruger tabel med f.eks. en gruppe tabel?

Hej

Vil lige søge lidt inspiration...

Når jeg har haft behov for at knytte 2 tabeller sammen, har jeg gjort det ved at lave en tredje tabel, som indeholder ID(int), Bruger_ID(int), Gruppe_ID(int) og Aktiv.

Så kan jeg se hvilke brugere der er tilknyttet grupper, og omvendt.

Men har overvejet at gøre det på en ny måde:

oprette en felt både i min bruger tabel og min gruppe tabel at typen text. feltet i bruger tabellen skal så indeholde alle de grupper som brugeren er tilknyttet f.eks: ";1;5;8;" og det samme for gruppe tabellen, bare med bruger.

Vil det være besværligt at gøre, vil det kræve flere ressourcer eller kan i se andre måder at gøre det på?

Hvad gør i?
31. oktober 2014 - 10:31 #1
Du taler om mange-til-mange relationer.  Og der er den 'normaliserede' løsningen i relational databaser rigtig nok at bruge en tredje tabel. Det er også sådanne løsninger SQL er construeret til at finde rundt i. At placere en komma-separeret liste af værdier i et felt, som du taler om, vil gøre søgning langt mere besværeligt (selv om der sikkert kan konstrueres løsninger.)  Så mit forslag er, at du bliver ved den løsning du har.
Avatar billede MADOlsen Forsker
31. oktober 2014 - 12:24 #2
Meget enig med #1!

Feltet ID i den tredje tabel er vel sådan set også overflødig?
31. oktober 2014 - 13:01 #3
#2, ja, id er i princippet overflødig, de to felter bruger_id og gruppe_id udgør tilsammen en bred nøgle.  Jeg plejer nu selv alligevel at lave en id i en sådan tabel.
Avatar billede max33 Nybegynder
31. oktober 2014 - 13:49 #4
Takker for jeres meninger i må gerne svare...
Avatar billede MADOlsen Forsker
31. oktober 2014 - 13:57 #5
Svar fra mig, men mener nu at Christian_Belgien skal have point'ene - jeg gav ham jo bare ret :-)
31. oktober 2014 - 14:05 #6
Svar fra mig.