Avatar billede Bach-Bach Nybegynder
31. oktober 2014 - 10:59 Der er 3 kommentarer

Hvor stort er standby forbruget på din pc og hvad koster det at have den tændt i løbet af et år.

Jeg har dette spørgsmål som opgave. Hvor kan jeg se hvor meget min pc bruger i standby?
Avatar billede Blueeyez Mester
31. oktober 2014 - 11:21 #1
Køb en strøm måler og test :-)

Der er forskel på standby, inaktiv og aktiv og meget aktiv i mange computere efterhånden..
Avatar billede aliaz Nybegynder
31. oktober 2014 - 11:28 #2
Årsforbruget findes ved at gange effekten (W eller kW) med brugstiden (h).

Standbyforbruget for bærbare og stationære PC'er må kunne Googles. Det mest præcise vil imidlertid være at benytte et Watt-meter, som sættes mellem stikkontakten og enheden. Her kan man aflæse effekten.

Jeg tror min bærbar bruger 0,9 W i standby. Hvis nu den kun bruges et par timer om dagen, så står den altså ca. 8000 timer standby om året. Det vil give ca. 8000 Wh eller 8 kWh eller ca. 16 kr.
Avatar billede finb Ekspert
31. oktober 2014 - 13:06 #3
Forbruget står i din manual.
Og du kan låne en gratis strømmåler hos kommunen.