Avatar billede Silverslith Nybegynder
04. november 2014 - 08:04 Der er 2 kommentarer

Excel - Baggrundsark til makroer

Hej Eksperter

Jeg er relativt utrænet i at arbejde med makroer, men har dog fundet ud af nytteværdien i at have et enkelt ark med en samling af nyttige makroer. Jeg har oprettet en genvejstast i båndet i Excel som automatisk kører en række makroer som formaterer det ark med data jeg trækker fra IT systemet. Arket med makroer åbner ved tryk på knappen og makroerne kører som de skal.
Her er så problemet: Når makroerne er kørt, skifter Excel automatisk til vinduet med det ark hvor makroerne ligger, væk fra det formaterede ark.
Er der mon en måde at få dette til ikke at ske? Det lader til kun at forekomme når arket åbnes første gang, herefter han jeg sagtens køre makroerne uden der skiftes vindue.
Det ark jeg formaterer har ikke noget bestemt navn og ligger blot i en temp mappe, da det ikke skal gemmes efter jeg har arbejdet i det.
Jeg har prøvet at køre en minimer-kommando i en auto_open makro, men det fungerer ikke.
Avatar billede rasmusoen Nybegynder
06. november 2014 - 15:20 #1
Hvis jeg forstår dit spørgsmål korrekt ;-)

Kunne det være en løsning at ligge en Show(ARKX) ind i slutningen af de/den makro du kører, således at du definere hvilket ark der skal vises når du er færdig med dine makroer?

Mener eksempelvis du kan skrive noget i stil med:

Show("ark1")

End Sub

Hilsen
Rasmus
Avatar billede Silverslith Nybegynder
20. november 2014 - 10:55 #2
Jeg har formuleret mig forkert kan jeg se. Der er tale om to forskellige workbooks/projektmapper og ikke blot faner/ark.

Jeg har oprettet en genvej på båndet, til en makro i en projektmappe der ligger på et fællesdrev. Når jeg eksporterer en ny liste fra vores IT system åbnes denne i en ny midlertidig projektmappe. Jeg trykker herefter på knappen som automatisk åbner projektmappen med makroerne og kører disse makroer på den liste jeg har eksporteret. Når makroen er kørt, skifter den så over til den projektmappe hvori makroerne ligger, men denne indeholder naturligvis ingen data og er ganske uinteressant for brugerne og skal minimeres hver gang. Arket med makroer skal stadig være åbent i baggrunden.

Jeg kender, som nævnt, ikke navnet på den projektmappe der bliver eksporteret, da det skifter fra person til person.