Avatar billede hans01 Nybegynder
05. november 2014 - 07:16 Der er 5 kommentarer og
2 løsninger

vurdering af psyk side

jeg har hjulpet en veninde med hendes side, og vil gerne har et par udefra kommende øjne på side, alle kommentarer ønskes.

www.psykoterapeut-kbh.dk
Avatar billede AnyFellow Mester
05. november 2014 - 07:52 #1
Jeg har kun kigget på den kort og mit umiddelbare indtryk er at den efterlader et godt indtryk.

Adresse-oplysningerne i bunden af siden skiller sig dog negativt ud. Hvorfor lave dem med en helt andet skrifttype end resten af hjemmesiden? Times New Roman er ikke særlig læsevenlig på en skærm.
Avatar billede Slater Ekspert
05. november 2014 - 12:43 #2
For at være ærlig, der er en del galt.

Du har en CSS-fil der hedder responsive.css, men siden er ikke spor responsiv. Den kan overhovedet ikke ses ordentligt på telefoner eller tablets, og selv på desktop-skærme er der vandret scroll ved mindre end 1920 bredde.

Logoet er i forfærdelig kvalitet. Jeg ved ikke hvorfor, da det sådan set er udmærket designet - og det er endda en PNG. Hvorfor ser det så ud som om det er strukket fra halv størrelse?

Der er inkonsistent margin - afstanden mellem venstre blok og midt er større end fra midt til højre blok, f.eks.

Forskellen i skriftstørrelser er enorm. Umiddelbart vil jeg sige overskrifterne er alt for store, men det kunne endda forklares med et fokus på mobile devices - men ikke med den lille brødtekst. Det er bare underligt og svært at læse.

Der er brugt alt for mange forskellige skriftstørrelser, og Arial er bare en grim skrifttype, især i store størrelser.

Som kfisker også siger, hvorfor i alverden er der pludselig en serif type i bunden?

Hvorfor linker logoet ikke til forsiden?

Den cyan farve ved mouseover på menuen er helt malplaceret og skærer i øjnene. "Parterapi" er desuden i ét ord.

Margin fra billede til tekst er inkonsistent og for lille. Afstand mellem paragraffer i tekst er for stor - og igen inkonsistent.

Mit indtryk efter besøget er at en amatør har lavet det. Det er der ikke nødvendigvis noget galt i, det kan også give et mere personligt og "hyggeligt" image, hvis man er ude efter det. Men hvis det er formålet, så clasher det en smule med det meget stilrene og moderne indtryk som bl.a. farvevalg og logo giver.
Avatar billede hans01 Nybegynder
06. november 2014 - 06:29 #3
Hej viperine

Tak for din gennem arbejde kritisk, det var lige det jeg var efter.

mht. Responsive.css så er det rigtig siden ikke er responsive endnu har oprettet en anden tråd med hjælp til dette..

Mht. Logoet er dette ved at blive strammet op.

Jeg har strammet lidt op på marginer.

Forskellen i skriftstørrelser, skal jeg lige høre dig, er der Overskrifterne der er for store eller brødteksten der er for lille?

Hvis jeg ikke skal bruge Arial i store størrelser, hvad vil du så anbefale af font?

Serif i footer er ændret.

Cyan i link ændret.

Jeg strammer lige op på afstande imellem paragrafer.

Endnu engang tusind tak..

Er der andre kommentarer hilses de velkommende.
Avatar billede Slater Ekspert
06. november 2014 - 08:24 #4
Det gjorde faktisk en stor forskel med mere konsistente marginer. Ser meget bedre ud nu.

Mht. forskel i skriftstørrelser er det naturligvis subjektivt for en stor del, men personligt synes jeg noget i retning af dette er bedre: http://amunium.dk/showcase/psyko.png
Især når det kommer til størrelser og farver er designerens mantra som regel "less is more". Brug så få forskellige som muligt, og skift kun når der er et formål med det.
- Store skrifttyper får folk til at bevæge hovedet længere fra skærmen og fokusere på en anden måde end de små, og derfor er for stor variation en dræber på læsevenligheden, når folk konstant skal ændre deres fokus.

Når det kommer til font, så er næsten alle standarderne grimme. Helvetica er et udmærket typeface, men det er overbrugt og det findes ikke som standard på Windows-maskiner. Umiddelbart vil jeg sige, gå ind på http://www.google.com/fonts og find en der passer i stilen. Alle moderne browsere understøtter det efterhånden.
Ellers er denne bog - http://practicaltypography.com - en god ressource til at lære lidt. Jeg er heller ikke typograf selv.

Footeren er klart bedre. Jeg kan ikke *helt* lide den rødlige kasse omkring "Du får mulighed..." - Kanten ligner lidt noget 90'er-tabelhejs, hvor resten af siden holder en flad stil. Men det er en detalje.
Avatar billede hans01 Nybegynder
13. november 2014 - 06:44 #5
Så har jeg arbejdet lidt med den responsive udgave.. Jeg takker for jeres indlæg, Ville gerne fordele point så kan du ikke smide et svar Viperine
Avatar billede Slater Ekspert
13. november 2014 - 16:21 #6
Tak. Den virker stadig ikke helt godt i det responsive, vel? Den ændrer sig, men indholdet går for det meste ud over højre side.
Avatar billede hans01 Nybegynder
14. november 2014 - 06:28 #7
Ja jeg ved det godt, arbejder stadigt på det, men er lidt i vildrede..

Tak for hjælpen