Avatar billede tonic Mester
05. november 2014 - 22:04 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Automatisk rensning af patroner i HP printer

Sidder ved min mors pc (er hendes profil). Hun har et problem med sin printer. Den trænger tilsyneladende til at blive renset. Men jeg forstår ikke helt hvad der menes ...

Citat:

Sådan renses patronerne automatisk

a. Læg nyt, almindeligt hvidt Letter- eller A4-papir i papirbakken.

b. I Printersoftware skal du klikke på Printer Actions (Printerhandlinger) og Maintenence Tasks (Vedligeholdelsesopgaver) for at få adgang til Printer Toolbox (Printer-værktøjskasse).

c. Klik på Clean Ink Cartrodges (Rens blækpatroner) under fanen Device Services (Enhedstjenester). Følg vejledningen på skærmen.

Citat slut.

Hvad menes der med I Printersoftware ? Hvad / hvor er det mon?

På forhånd tak.

HP Deskject 3070A.
Avatar billede tonic Mester
05. november 2014 - 22:07 #1
Åbner jeg softwaren tilhørende printeren, er kan jeg ikke finde noget der heder 'Printer Actions' (ref. punkt b.). Er det måske et andet sted jeg skal kigge?
Avatar billede tonic Mester
05. november 2014 - 22:11 #2
Altså, hvor finder jeg disse menuer?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
06. november 2014 - 11:39 #3
Mon ikke der refereres til printerdriveren.

Klik på startknappen -> Enheder og printere. Højreklik på printeren og vælg enten "Printer properties" eller "Printer preferences" (ikke den nederste der blot hedder "properties").

Som jeg husker det, plejer "Printer Actions" at ligge som det sidste faneblad - men gør det kun hvis du kører med HP´s egen driver, og altså ikke med Microsofts driver.
Avatar billede Slettet bruger
06. november 2014 - 14:51 #4
(Fra min egen profil)

Hej.

Tak for svaret.

Det går lige nogle få dage før jeg kan svare (igen besøger min mor).

På forhånd tak.
Avatar billede tonic Mester
19. november 2014 - 22:05 #5
Citat: "men gør det kun hvis du kører med HP´s egen driver, og altså ikke med Microsofts driver."

Det ser desværre ikke ud til at være tilfældet.

Så aner jeg ikke hvad jeg skal stille op.
Avatar billede tonic Mester
19. november 2014 - 22:24 #6
Har forsøgt at installere den originale driver fra cd'en. Men kan ikke komme igennem processen.

Det er virkelig en gang lort!
Avatar billede tonic Mester
19. november 2014 - 22:25 #7
Hvad helvede renser den ikke sig selv for...!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
20. november 2014 - 15:54 #8
Du kan hente nyeste driver på HP´s hjemmeside. CD´en var allerede forældet da den blev trykt, så det er som regel smartest at finde den på nettet:

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?product=5068754&lc=da&cc=dk&dlc=da&lang=da&cc=dk

Normalt vil sådan en blæksprutte også rense/kalibrere sig selv, hver gang du tænder... - men "nogen" synes åbenbart ikke det er sket. Hvilket program er det der beder om at få den renset? - umiddelbart kan jeg kun tro det er HP´s egen driversoftware...
Avatar billede tonic Mester
24. november 2014 - 01:44 #9
Tak. Men jeg ved ikke om jeg kan installere den alligevel. Problemet var at jeg i menuen kørte i cirkler. Altså klikkede mig igennem noget - og endte hvor jeg begyndte.
Jeg sidder ikke ved pc'en nu. Men vil gøre det igen mandag aften. Så vender tilbage med mere præcis forklaring hvis det sker igen.

Der er ikke noget program der meddeler det. Den kunne pludselig ikke udskrive ordentligt. Der er rigeligt med blæk.
En nærlæsning af support delen har så fået mig til at konkludere det er dét, der er galt, da det passer helt overens med beskrivelsen af hvordan papiret ser ud når det bliver printet (mangler blæk i sætninger nogle steder i teksten, så de er mangelfulde eller "halve").
Avatar billede tonic Mester
24. november 2014 - 01:46 #10
(Kan om nødvendigt uploade et screen print af hvordan det ser ud.)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. november 2014 - 09:24 #11
Så er problemet nok, at printeren har været brugt for lidt, og der sidder størknet blæk i dysserne.

Det burde nok kunne løses med en rensning af printerdysserne. Og det kan gøres på forskellige måder...

Selvfølgelig kan man bruge HP´s indbyggede software, men siden det driller kan du også selv lave et dokument, hvor du bruger kraftige farver. Det mest simple, er en tabel med 4 celler, der fylder hele A4-arket. Hver celle giver du en baggrundsfarve, svarende til den patron du vil rense. Print det - om nødvendigt 2 gange. Det store blækforbrug vil rense dysserne, og det er faktisk præcis dét, som HP´s eget renseprogram gør.

Giver det ikke nok, må du have printdysserne helt ud. De fleste af HP´s modeller, har printhovedet indbygget i blækpatronen - du tager den ud, og renser forsigtigt metalfladen, hvor blækket kommer ud. Om nødvendigt kan du bløde den op ved at sætte den i lunkent vand nogle minutter - eller en sjat sprinklervæske (det milde indhold af sprit skulle kunne løsne blækket).

Har printeren kun udskiftelige blæktanke, kan du selvfølgelig kun forsøge at printe dig ud af problemet - eller skifte hele det fastmonterede printhoved - men det koster...
Avatar billede tonic Mester
24. november 2014 - 19:01 #12
Hej.

Jeg valgte at forsøge om jeg kunne installere den driver du linker til, først. Det gik uden problemer. Dermed kunne jeg køre HP's eget rense program.
Jeg skulle igennem alle tre niveauer to gange, før den udskrift igen helt i orden. Så det har været slemt.
Avatar billede tonic Mester
24. november 2014 - 19:05 #13
Kan være jeg får brug for noget af det du skriver i #11 en anden gang. Har selvfølgelig meddelt min mor hun fra nu af en gang imellem skal printe noget ud, så det ikke sker igen. Men hvem ved.

Tak for hjælpen!!
Avatar billede tonic Mester
24. november 2014 - 19:07 #14
Nej, tusinde tak for hjælpen. Havde sgu aldrig fået dette l,øæst på egen hånd!

Læg svar for point ...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. november 2014 - 23:25 #15
Læg du bare svar selv og tag points... - jeg har vist rigeligt :-)
Avatar billede tonic Mester
26. november 2014 - 21:58 #16
Okay.