Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
11. november 2014 - 12:46 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Egenkapitalen stemmer ikke med virkeligheden!

Jeg vil afvikle min lille enkeltmandsvirksomhed i løbet af næste år. Når jeg ser på min "teoretiske" egenkapital og fratrækker kasse og bank, er "værdien" af mine aktiver ikke svarende til salgsværdien af materielle anlægsaktiver.
Kan jeg godt nedskrive værdien af mine aktiver (udstyr, måleudstyr mm.) til "markedsværdi", selv om jeg gennem tiden har afskrevet med 25% om året, indtil jeg mente, at mit udstyr var afskrevet. Kan jeg nedskrive værdien til nul?
Er der ikke noget om, at udstyr til under 100.000 kr. nu kan afskrives fuldtog med 30% om året?
Når man lukker sin enkeltmandsvirksomhed, skal man betale for evt. varer og udstyr, som man vælger at beholde privat, men jeg har jo selv skudt penge i virksomheden, så jeg skulle da mene at et overskud ved lukning må være mit skattefrit? Under forudsætning af selvfølgelig, at jeg ikke har opbygget et "millionforetagende", hvor overskuddet er stort.
Hvordan sikrer jeg mig adgang til min digitale postkasse på virk.dk efter lukning af firma. Der kan jo være uafklarede mellemværender med skat f.eks. Jeg vil være bange for ikke at få min digitale post vedr. virksomhed.
11. november 2014 - 13:09 #1
Det er vist spørgsmål, du bør stille til din revisor. Vi kan ikke på baggrund af disse begrænsede oplysninger konkludere noget, som vil holde i retten.

Du kan på virk.dk sikre dig fortsat adgang til den digitale postkasse efter virksomnhedens ophør. Du kan f.eks. også tilknytte CVR-nummeret til din personlige postkasse, så du har adgang til begge postkasser via samme login.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. november 2014 - 17:28 #2
du kan først nedskrive ekstra når der er konstateret et tab - så når salg af fx måleudstyr indbringer 15000kr og det er nedskrevet til 25000kr, så kan du der trække 10000kr fra ekstraordinært.
Markedsværdi kendes først ved salg.
Ting du vælger at beholde har du reelt købt af firmaet. Og da firmaet ikke må drænes for penge, så er prisen minimum nedskrevet værdi, eller indkøbspris (husk evt moms).
Avatar billede b_hansen Novice
12. november 2014 - 12:56 #3
Det bliver lidt for omfattende at besvare spørgsmålet fyldestgørende herinde.

Helt overordnet kan man sige, at egenkapitalen kun er et udtryk for, hvad der er tilbage af virksomheden, hvis alle aktiver kan realiseres til de bogført værdier.

Afskrivningerne afhænger jo lidt af, om det er regnskabsmæssigt eller skattemæssigt, du spørger. Skattemæssigt kan du kun afskrive efter lovens regler, og dermed kan du ikke bare nedskrive til markedsværdi i år.
På det tidspunkt, hvor du sælger dine aktiver, skal du opgøre gevinst/tab i forbindelse med salget. Sælger du til mere end den bogførte værdi, er der tale om en gevinst. Sælger du under den bogførte værdi, er der tale om et tab. Gevinster er skattepligtige, mens tab som hovedregel er fradragsberettiget.

Beholder du inventar, udstyr eller varelager i privat regi efter lukningen, skal det håndteres som om det var solgt fra virksomheden. Og dermed opgøre gevinst eller tab. Og denne regel gælder alle virksomheder, uanset størrelse.

Når du har solgt alle dine aktiver, opgjort/afregnet skatten og afregnet med dine kreditorer, er den resterende egenkapital din.

Bjarne
registreret revisor
Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
12. november 2014 - 15:03 #4
Se det var klar tale. Med afskrivninger mener jeg regnskabsmæssige, jeg har efterhånden så lille en omsætning, så jeg stort set ikke svarer skat, men lever af et deltids løn job.
Jeg tænkte på hvor er det "rigtigst" at bogføre afskrivninger - konto 9200 (driftsmidler) eller 7475 Afskrivninger drift/inventar (Administration)?
M.h.t. værdi af "driftsmidler". Jeg forstår, at det er vigtigt at kunne dokumentere hvor meget jeg f.eks. kan sælge min briks (zoneterapeut)for, hvis jeg vælger at beholde den, for at kunne behandle min kone privat (vederlagsfrit). På den måde er der dokumentation for, at jeg ikke køber inventar "for billigt", men det er jo samtidigt svært, hvis jeg køber den for f.eks. 800,- og kun (måske) kan sælge den til en køber for 300,-
Når jeg taler om at "nedskrive" værdien af egenkapitalen, er det jo fordi det er et simpelt regnestykke at tage summen af likvide midler + salgsværdien af mine "rekvisitter" og så sammenligne med hvad "driftsmidler" + "likvid beholdning udgør (Har ingen gæld og ingen udeståender).
Avatar billede naturterapeuten Nybegynder
26. november 2014 - 09:17 #5
Tak for svarene.