Avatar billede spsren Nybegynder
13. november 2014 - 08:45 Der er 11 kommentarer

Finde materiale omkring usikkerhed på ure i mobiltelefoner

hej jeg er igang med edn opgave hvor jeg skal finde som over skriften siger
Finde materiale omkring usikkerhed på ure i mobiltelefoner
men kan ikke finde noget omkring det er der nogler af jer der kan hjælpe eller ved hvor der er noget matriale
det er omkring denne model
nokia 2330c-2
Avatar billede sonalias Seniormester
13. november 2014 - 08:49 #1
Hvad mener du med usikkerhed på ure? At de drifter eller? Det fungerer ikke anderledes end i alle andre embeddede systemer... :)
Avatar billede spsren Nybegynder
13. november 2014 - 09:07 #2
der hvor jeg arbejder bruger vi stop ur i mobiltelefoner til at tage tid på nogle processer vi laver og der er så nogle personer der spørger ind til hvor vi får kalibreret vores ure i telefonerne henne og da denne model af telefoner som nokia  2330c-2 ikke er styret fra en server som fx. smartfones er så vidt jeg ved vil de gerne hve lidt dokumentation for hvor sikkert den er at bruge
Avatar billede sonalias Seniormester
13. november 2014 - 09:39 #3
Uret i telefonen er baseret på clock hastigheden, hvis der stilles tvivl ved sikkerhed (Hvilket der ikke bør) kan du evt måle 5min op imod 5min på en PC og tjekke at 5min er det samme tidsinterval. Eller mener du ifht. klokkeslettet? (09:39)
Avatar billede spsren Nybegynder
13. november 2014 - 09:41 #4
lige det svar jeg søgte kan du smide et svar så du kan få nogle point
Avatar billede sonalias Seniormester
13. november 2014 - 09:48 #5
:) (Er uddannet Elektronik-ingeniør hvis det har betydning for disse "folk")
13. november 2014 - 09:48 #6
Den største usikkerhed på stopure er den menneskelige faktor. Hvornår trykkes der på knappen.

Stiller du 3 personer op og beder dem starte/stoppe ved bestemt hændelse, vil de se 3 forskellige resultater på stopurene.
Avatar billede spsren Nybegynder
13. november 2014 - 10:00 #7
lige prøsist jeg skal bare bruge noget på hvor stor sikkerhed den har for at den går rigtig men jeg så fundet ud af at den kan få den  nøjagtige klokkeslet fra netværket igennem tdc og deres servere får det jo nok fra guds eget land ville jeg tro

med hensyn tilclock frekvens på telefonen hvordan finder jeg ud af det
Avatar billede spsren Nybegynder
13. november 2014 - 10:03 #8
clock hastigheden skulle der stå
Avatar billede sonalias Seniormester
13. november 2014 - 10:20 #9
Vil du kende telefonens clock hastighed? Den er ikke relevant for dig, du skal bare vide at det er en fast faktor fra fabrikken og den derfor ikke skal kalibreres, ja hvis du snakker om klokkeslet fåes det via en såkaldt NTP server, men problemet med NTP servere er at du ikke kan være 100% sikker på at det klokkeslet du har modtaget ikke er et par sekunder forkert, derfor der kan være lidt forskel på din mobil og din bærbar selvom de bruger samme NTP server...
Avatar billede sonalias Seniormester
13. november 2014 - 10:21 #10
Der er 100% sikkerhed på at STOPURET er præcist, der er aldrig 100% sikkerhed for at 2 ure er ens medmindre de bruger et fælles ur / synkroniserings signal
Avatar billede thov Forsker
13. november 2014 - 14:42 #11
Almindlige armbåndsure, laptop computere og desktop computere, har en krystal som svinger med 32768 Hz.
Frekvensen halveres et antal gange til man når 1 Hz.
Gennem internetforbindelserne justerer computerne sig selv, sandsynligvis er det atomuret i Frankfurt som styrer showet.
Armbåndsurene viser for det meste tilstrækkeligt nøjagtigt, bare man stiller sommertid/vintertid.

Uret i Frankfurt siges at afvige mindre end 1 sek. pr. 3 mill. år.