Avatar billede Martinfys Nybegynder
13. november 2014 - 14:51 Der er 4 kommentarer

månen acc til jorden.

håber meget på at får lidt hjælp med denne opg:

månen bruger 27,3 døgn på omløb omkring jorden. banen er cirkel formet og er 384.00 km.
hvad er månens acc i fald mod jorden?

kunne virkelig godt bruge lidt hjælp med denne opg. da a virkelig er på bare bund med det her.

på forhånd tak martin
Avatar billede aliaz Nybegynder
13. november 2014 - 20:26 #1
Månen holder jo sin bane omkring jorden, så den accelererer ikke mod jorden som man normalt kender det. I opgaven menes formentlig centripetal acceleration, som er den "kraft" jorden trækker i månen med. Der er ligevægt med centrifugalkraften, som søger at "slynge" objektet (månen) væk.

Formlen for centripetal acceleration er ret simpel: a = v^2/r

Du kan udregne hastigheden (v), fordi du kender afstanden rundt i cirklen (2r * pi) og tiden det tager. Husk at benytte SI-enheder (m, s osv).

Afstanden er i øvrigt 384.000 km, men det er nok en slåfejl.
Avatar billede Martinfys Nybegynder
13. november 2014 - 21:16 #2
tak for det jeg få resultant til 0,002725 m/s^2 ?
Avatar billede Antlars Novice
14. november 2014 - 09:10 #3
Månens afstand til jorden er ikke altid 384.000km. - Banen er ikke cirkelformet. Så man kan godt tale om et vist "fald" mod jorden.

Månen går i en elliptisk bane rundt jorden og månens afstand til Jorden varierer derfor i årets løb. Månens afstand varierer med ca. 13 %

http://www.nbi.ku.dk/spoerg_om_fysik/astrofysik/maanen1/
Avatar billede Martinfys Nybegynder
24. februar 2015 - 08:52 #4
mange tak for hjælpen, sorry det senere svare