Avatar billede Erik R Mester
14. november 2014 - 12:16 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

forbinde google-websted med eget domæne

Jeg har oprettet et websted (hjemmeside) for et boligselskab med brug af Google sites.
Jeg vil gerne købe et domæne og bruge domænenavnet som adresse for webstedet i stedet for den lidt længere google adresse: https://sites.google.com/site/kornbakke/

Er jeg nødt til at købe både et domæne og et webhotel, eller kan jeg nøjes med at købe domænet-navnet og på en aller anden måde få det til at pege på google-webstedet?

På forhånd tak for hjælp

Erik
Avatar billede bvirk Guru
14. november 2014 - 18:10 #1
Du kan blot købe domænet gennem gratisdns.dk - det er den billige måde at få et website med rigtigt domæne. Der er nogen ting at sætte sig ind i - såvel hos gratisdns som google sites adminitration - man kan google det hele da mange har prøvet det og du også velkommen til at stille yderligere spørsmål her. Der er lidt at sætte sig ind i så det virker både med og uden www - hvad jeg synes man skal - se evt. http://www.eksperten.dk/spm/980257
Faktisk laver gratisdns en slags http hostning når man tilføjer en urlforward record.
Avatar billede Erik R Mester
10. marts 2015 - 01:03 #2
Jeg siger tak for svar, - og beklager min sene reaktion. Jeg har fulgt forslaget om at bruge gratis dns og håber at finde ud af at sætte det op.
Venlig hilsen
Erik
Avatar billede bvirk Guru
10. marts 2015 - 22:12 #3
Tak for point. Google stoffet er veldokumenteret af netop Google. Gratisdns er dokumenteret gennem kontrolpanel brugerinterfacet. Fint hvis du kunne bruge de tips der findes på eksperten.
Held og lykke med det.
Avatar billede Erik R Mester
18. marts 2015 - 12:18 #4
Jeg er lidt flov over igen at spørge om hjælp til noget jeg burde kunne læse mig frem til.

Af forskellige grunde vil jeg gerne have tingene til at virke hurtigt og jeg mangler tid og evner til at studere vejledningerne
Mit ønske er at forbinde webstedet "https://sites.google.com/site/kornbakke/" med domænet kornbakke.dk, således at man ved opslag på www.kornbakke.dk (med og uden www) tilgår anførte google-websted.

Hvis nogen kan hjælpe med en vejledning som kan hjælpe mig videre vil jeg omgående kvittere med en overførsel på 250 kr. til danske hospitalsklovne.

Se skærmdumps her
https://docs.google.com/document/d/1-VVZz7ewniA5GTuMfPZqAsAR26HYajbpAEK5HDOH3oY/edit?usp=sharing

venlig hilsen
ealadi
Avatar billede bvirk Guru
18. marts 2015 - 20:10 #5
Jeg kan blot holde det her i forummet.

Jeg tror du er ved at være i mål - et windows  nslookup giver:

Non-authoritative answer:
Name:    ghs.googlehosted.com
Address:  173.194.71.121
Aliases:  www.kornbakke.dk

skærmdump 1
    ok - men har google også bekræftet det - hvad viser når venstre menupunktet Webadresse vælges.

Når man bruger gratisdns tror jeg godkendelse hos google kun kan ske vha punkt 3 herfra
https://support.google.com/webmasters/answer/35179?hl=en

Indgangen er vist tilføj et site i google webmastertool - skulle gerne ende med modtegelse af en text-streng som smides i en txt record  vha gratisdns kontrolpanelet.

Held med det!

Mvh
Benny Andersen
Avatar billede bvirk Guru
28. marts 2015 - 11:06 #6
Ser det stadig er det samme.

Vil lige uddybe de sikkerhedsmæssige farer ved at give et google passworded til andre end erhversfolk (og deres ansatte) som har sikkerhed som forretningsgrundlag.
Med kendskab til et google password kan man stæle google kontoen ved at lave passworded om - er mail adressen en gmail, som det sikkert er mange tilfælde, så er passworded også til email og indehaveren af passwordet sidder eksklusivst på aktiverings- og nulstillingsmails ved at lave passworded om.

Under så uheldige omstændigheder er google kontoen er simpelt hen hugget og den oprindelige ejer kan intet andet end se til og håbe på ikke at blive kompromiteret yderligere.

En som hjælper dig, med mindre vedkommende sidder i samme stuen og du logger ind mens vedkommende kigger væk, løber den risiko, at hvis google kontoen senere bliver kompromiteret, så er vedkommende under mistanke.
Avatar billede bvirk Guru
28. marts 2015 - 11:18 #7
Det er iøvrigt derfor det er klogt ikke at bruge en  gmail til en google konto - tror de fleste overser muligheden for anvende en anden email konto!
Har prøvet at publicere password for fælles adgang til picasaweb og Ja! - der var nogen der lige skulle prøve - men jeg sad på aktiveringsmailen så det var bare godt forsøgt.
Avatar billede Erik R Mester
29. marts 2015 - 11:59 #8
Hej Bvirk
Mange tak for opfølgen og for supplerende oplysninger om sikkerhed. Jeg gemmer næsten alt på Google drev (1,09 TB - med 2-trinsbekræftelse og jævnlig skift af kodeord); jeg vil overveje at adskille mailkonto fra det øvrige indhold.

ok - men har google også bekræftet det - hvad viser når venstre menupunktet Webadresse vælges.
Nej, Google havde ikke bekræftet, og jeg var ikke opmærksom på muligheden med menupunktet Webadresse i venstre side.
Når man bruger gratisdns tror jeg godkendelse hos google kun kan ske vha punkt 3 herfra
https://support.google.com/webmasters/answer/35179?hl=en[/i]
Tidligere havde jeg forgæves forsøgt med 3. option i anført under  videoen. I dag prøvede jeg med " Verification: Meta tag" som foreslået til højre for videoen
Indgangen er vist tilføj et site i google webmastertool - skulle gerne ende med modtegelse af en text-streng som smides i en txt record  vha gratisdns kontrolpanelet.

Og det viste sig at fungere ret smertefrit. Webmasterværktøj meddelte at:  Du har nu bekræftet dit ejerskab af kornbakke.dk.
Opslag på kornbakke.dk eller www.kornbakke.dk giver intet resultat, men det sker forhåbentlig snart.

Forklaringerne i GratisDNS kunne for mig næsten lige så godt være skrevet på kinesisk. Ukendte ord og begreber forklares/eksemplificeres med flere  for mig ukendte begreber.

Venlig hilsen
Erik
Kvittering fra Hospitalsklovne
Hej Bvirk
Mange tak for opfølgen og for supplerende oplysninger om sikkerhed. Jeg gemmer næsten alt på Google drev (1,09 TB - med 2-trinsbekræftelse og jævnlig skift af kodeord); jeg vil overveje at adskille mailkonto fra det øvrige indhold.

ok - men har google også bekræftet det - hvad viser når venstre menupunktet Webadresse vælges.
Nej, Google havde ikke bekræftet, og jeg var ikke opmærksom på muligheden med menupunktet Webadresse i venstre side.
Når man bruger gratisdns tror jeg godkendelse hos google kun kan ske vha punkt 3 herfra
https://support.google.com/webmasters/answer/35179?hl=en[/i]
Tidligere havde jeg forgæves forsøgt med 3. option i anført under  videoen. I dag prøvede jeg med " Verification: Meta tag" som foreslået til højre for videoen
Indgangen er vist tilføj et site i google webmastertool - skulle gerne ende med modtegelse af en text-streng som smides i en txt record  vha gratisdns kontrolpanelet.

Og det viste sig at fungere ret smertefrit. Webmasterværktøj meddelte at:  Du har nu bekræftet dit ejerskab af kornbakke.dk.
Opslag på kornbakke.dk eller www.kornbakke.dk giver intet resultat, men det sker forhåbentlig snart.

Forklaringerne i GratisDNS kunne for mig næsten lige så godt være skrevet på kinesisk. Ukendte ord og begreber forklares/eksemplificeres med flere  for mig ukendte begreber.

Venlig hilsen
Erik
Kvittering fra Hospitalsklovne
https://drive.google.com/file/d/0B9wPslANGvN-M0xNMy0zLU9pclk/view?usp=sharing
Avatar billede bvirk Guru
29. marts 2015 - 23:55 #9
xxx
Jeg tror ikke du kan bruge metatags.
Sådan tror jeg det hænger sammen:
Metatags er html markup der  skal anbringes i en bestemt af google anvist html fil her på kornbakke.dk
Det kan google så requeste og dermed sikre sig at brugeren af .../sites/kornbakke har rettigheder til domænet.
Men kan ikke putte filer på kornbakke.dk. Det gratisdns tilbyder er at redirekte. gratisdns har oprette en virtuel host til dig på en ganske almindelig apache webserver - men - du kan ikke uploade noget og putte nogen metatags nogen steder hen.

Jeg kan se alt dette i firefox - <ctrl><shift>K - requeste kornbakke.dk - klikke på netværk og shoppe lidt rundt på knapperne.

Hvis du derimod havde haft hostet kornbakke.dk på en ganske almindelig xx kr/måned webhotel med ftp adgang kunne du blive clearet af google ved at smide noget anvist indhold i en bestemt fil. Du skulle så blot sørge for at default  fil (index.html måske) redirektede til sites.google.com - eller sågar efterfølgende anvende gratisdns og køre videre på den clearing der skete via webhotelet - google chekker kun en gang har  jeg indtil videre erfaret.

Du skriver at du tidligere har prøvet med den punkt 3, jeg omtalte i #5.
Jeg kan dog ikke så nogen txt record i skærmdump 6 - men du kan jo også have fjernet den igen.

Det må også være en 2 skridts ting, set fra googles side. først får du en text som smides på dns'en - derefter går det 43200 sekunder (12 timer) så kan google læse den i cashen - måske foregår det automatisk - i modsat fald skal man ind i webmastertool 2 gange.
Har været der, men jeg kan ikke helt huske det.

Mvh
Benny Andersen
Avatar billede Erik R Mester
30. marts 2015 - 12:00 #10
Hej Bvirk
Tak, igen, for kommentarer og tålmodighed. Omsider ser alt ud til at lykkes- og det er jeg meget glad for.
Det er korrekt, som du anfører, at jeg ikke har kunnet bruge metatag, da jeg jo ikke kan anbringe noget på GratisDNS, men vejledningen om Metatags i det opslag, som du foreslog (https://support.google.com/webmasters/answer/35179?hl=en), førte mig  til en side i Webmasterværktøj (med Metatag som anbefalet metode), der som ét blandt flere alternativer gav anvisningen herunder på tilføjelse af en TXT-post til DNS-konfigurationen. Muligvis en unødig kringlet omvej, men for mig var det stort at noget lykkedes :-)

Efter en ændring i mit Google-site kan jeg nu tilgå det ved oplslag på www.kornbakke.dk.

[Det virker dog ikke endnu hvis jeg undlader www i opslaget, men det kommer det måske til (jeg har tilføjet  c-name: Host *.kornbakke.dk; Cname: ghs.googlehosted.com)]
vh Erik