Avatar billede Martinfys Nybegynder
16. november 2014 - 08:13 Der er 1 kommentar

motorbåd sejler rundt i cirkel bue.

Hej jer sidder med denne opg: og sat det meste af en lørdag med den, og ved ikke hvordan den skal gribes an, håber meget der er hjælp

Ombord på en motorbåd er et 10 kg lod ophængt i en fjedervægt. Idet båden sejler rundt en cirkelbuemed en hastighed på18 knobviser fjerdervægten 105 N
hvad er radius i cirkel?

hvordan regnes den ud, skal man ikke har en vinkel med ind i billedet og hvordan regner man den vinkel ud og sådan?

på forhånd mange mange tak

martin.
Avatar billede rynke10 Novice
30. december 2014 - 09:02 #1
Det er da godt nok lidt tid siden, måske fik du løst opgaven.
Den er jo lidt ond, da loddet er ophængt i en fjedervægt. Først skal du beregne hvor stopr kraft der skal til horisintalt, for at give den samlede påvirkning på 105N.
Loddet vil jo ikke hænge lodret længere, da centrifugalkraften vil presse det ud.

Båden har en fast hastighed og derfor er den eneste ubekendte den radius båden sejler i.

http://www.fysikhistorie.dk/merer2/centri.html

Måske vigtigt hvis man er lystfisker og sejler i ring. :-)