Avatar billede Sorte-Mus Nybegynder
16. november 2014 - 12:00 Der er 13 kommentarer

Mount NTFS

Jeg har for nyligt formateret en 6TB disk (i windows med quik format)
og sat den i min debian server. jeg ka se den med fdisk men jeg kan ikke mounte den. skal lige tilføje at samme maskine har en 200GB ntfs som mounter fint med denne metode.

Nogen af jer der har en ide til hvad jeg skal gøre??

==== ntfs-3g SKRIVER =======================================
# mount -t ntfs-3g /dev/sdc1 /mnt/nas

NTFS signature is missing.
Failed to mount '/dev/sdc1': Invalid argument
The device '/dev/sdc1' doesn't seem to have a valid NTFS.
Maybe the wrong device is used? Or the whole disk instead of a
partition (e.g. /dev/sda, not /dev/sda1)? Or the other way around?
=============================================================

==== FDISK SKRIVER ==========================================
# fdisk -l /dev/sdc
WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sdc'! The util fdisk doesn't support GPT. Use GNU Parted.

Disk /dev/sdc: 6001.2 GB, 6001175126016 bytes
256 heads, 63 sectors/track, 726751 cylinders, total 11721045168 sectors
Units = sectors of 1 * 512 = 512 bytes
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 4096 bytes
I/O size (minimum/optimal): 4096 bytes / 4096 bytes
Disk identifier: 0x1331994b

  Device Boot      Start        End      Blocks  Id  System
/dev/sdc1              1  4294967295  2147483647+  ee  GPT
Partition 1 does not start on physical sector boundary.
==============================================================
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 12:22 #1
Jeg er ikke sikker, men for mig ser det ud til, at disken er en MBR hvor den i stedet skal være GPT ?
Avatar billede chalde Seniormester
16. november 2014 - 12:33 #2
#1 Ser nu ud til at være GPT
WARNING: GPT (GUID Partition Table) detected on '/dev/sdc'! The util fdisk doesn't support GPT.

#0 Brug parted istedet for fidsk til at liste partitioner.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 12:42 #3
#2 Jo det ser ud til at du har ret:-)
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 13:04 #4
#2 Går ud fra, at du mener GParted? http://gparted.org/download.php
Eller måske MiniTool Partition wizard:http://www.minitool.com/partition-manager/partition-wizard-home.html
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 13:06 #5
Ps. Partition wizard køres fra windows.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 13:11 #6
Hov, Er der der ikke noget galt her? Jeg så pludselig, at disken skal køre på Linux, og så skal den jo Linux formateres, og det kan windows ikke. Prøv Partition wizard.
Avatar billede chalde Seniormester
16. november 2014 - 13:29 #7
#4 Nej. Jeg mener som jeg skriver, parted. Ikke gparted (i dette tilfælde ved brug af kommandolinjen parted -l).

#5 Trådstarter har allerede oprettet partitioner og formateret disken.

#6 Hvad skulle der være galt? Linux kan godt køre NTFS ved brug af 3. parts driver. Trådstarter ønsker at mounte ved brug af NTFS-3G.

Personligt ville jeg nok vælge ext4 (eller måske xfs), men der kan være særlige ønsker til hvorfor det skal være NTFS (ex. hvis man senere ønsker at migrere til Windows uden at konvertere filsystem).
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 13:47 #8
Ja der er jo det galt, at Debian ikke kan se HDD, så ja, ext4 kan være løsningen. Det med 3die parts driver, ved du mere om end jeg.
Avatar billede chalde Seniormester
16. november 2014 - 14:16 #9
#8 Debian kan sagtens se disken hvis du læser output fra trådstarters forsøg.
Disk /dev/sdc: 6001.2 GB, 6001175126016 bytes

Issue er, at fdisk ikke kan læse GPT og trådstarter kan derfor ikke se hvilken partition der skal mountes. Derfor skal parted (eller gdisk ex.) bruges.
Avatar billede Sorte-Mus Nybegynder
16. november 2014 - 15:00 #10
#7

Ja jeg valgt NTFS netop for at så kunne disken flyttes til et windows system.
I tilfælde af at serveren går ned ville jeg være ked af at miste adgangen til 6TB data.

Men jeg må være ærlig og indrømme at jeg ikke ved om man kan læse ext4 eller xfs under windows
Avatar billede chalde Seniormester
16. november 2014 - 15:05 #11
#10 Se her: http://www.howtogeek.com/112888/3-ways-to-access-your-linux-partitions-from-windows/

Du kan evt. starte med at teste. Opret en ext4 partition på serveren, skriv lidt data til den. Flyt den til din Windows maskine og se om du kan få data ud.
Avatar billede Slettet bruger
16. november 2014 - 16:54 #12
#10 En ext4 vil jo altid kunne læses af en Linux Live-CD. Mint Ubuntu mf.
Avatar billede lassebm Nybegynder
17. november 2014 - 11:16 #13
NTFS virker fint under linux, selv sletning, så dette kan sagtens lade sig gøre. Og nej det er bestemt ikke den optimale løsning, men det er nok en helt anden snak :)

Hvad giver blkid /dev/sdc1 (evt) /dev/sdc1, det jeg vil se, er om den reelt ses som NTFS (eller et andet filsystem, som f.eks. VFAT)