Avatar billede groenaert Novice
16. november 2014 - 12:56 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Forskellige marginer/sidehoved og fod på sider

Jeg har en efterhånden generende udfordring og jeg syntes jeg har prøvet alt og har googlet og læst, men intet har hjulpet.
Jeg skal have lavet en skabelon i Word 2013, hvor der er forskellige marginer og sidehoved på side1 i forhold til side 2 og siderne derefter. Sidefoden skal være ens.
Selvom jeg i Word vælger speciel forside og jeg opretter siderne med forskellige sektioner som de skal være, så lige så snart jeg sletter side 2, er det side 1/sektion 1 der slettes. Det er meningen, at der er kun forsiden, når man laver et nyt dokument ud fra skabelonen og ved sideskift, ændres layoutet. Er der én der har den gyldne opskrift på, hvordan jeg skal gøre?
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
16. november 2014 - 13:44 #1
Sideopsætning er gemt i sektioner. Der er altid min. en sektion i et dokument. Sidste afsnitstegn i dokumentet virker samtidig som sektionsskift for den sidste sektion, dvs. at et dokument med kun en sektion har sin sideopsætning gemt i sidste afsnitstegn. Hvis der er flere sektioner, gemmes informationen om sideopsætningen for øvrige sektioner i sektionsskift.

En sektion kan have op til 3 forskellige sidehoveder/sidefødder: Første side, lige sider, ulige sider.

En sektion kan kun have et sæt indstillinger for margener, sidestørrelse m.m. (de indstillinger, der sættes i dialogboksen Sideopsætning).

Du kan lave en skabelon, som kun har en side, og som automatisk skifter sidehoved og/eller sidefod, når der tilføjes flere sider, hvis første sektion (som altid findes) er sat til forskellig første side (og evt. forskellig ulige/lige sider) under forudsætning af, at du under opbygningen af skabelonen har opsat sidehoved/sidefod for den/de andre sidehoveder/sidefødder. Det kan gøres ved at tilføje ekstra sider og lave de ønskede sidehoveder/sidefødder, mens skabelonen oprettes. De ekstra sider kan slettes fra skabelonen. Når der tilføjes en side 2 i et dokument baseret på skabelonen, vil dokumentet automatisk tage den opsætning af sidehoved/sidefod i brug, som er sat for den pågældende side.

Du kan derimod ikke lave en skabelon, som kun har en sektion med en side, og som skifter margener, når der tilføjes ekstra sider (i hvert tilfælde kun, hvis der er lavet noget makroprogrammering, som styrer det). Sektion 2 skal findes i skabelonen og være opsat med den ønskede sideopsætning. Det betyder, at din skabelon skal have en sektion 2, for at du kan opnå det, du vil.

Se artiklen "Working with sections" for uddybning af, hvordan sektioner virker:
http://word.mvps.org/FAQs/Formatting/WorkWithSections.htm
Avatar billede groenaert Novice
17. november 2014 - 10:20 #2
Lige gyldigt hvad og hvordan jeg gør, så lykkedes det ikke.
Min side opsætning, alle siderne, er m.h.t margins således:
Venstre: 20mm
Øverst: 31mm
Højre: 65mm
Bund: 25mm
Side 1 sidehoved skal være 100 mm
Side 2 sidehoved skal være 31 mm
Sideføder skal være 25 mm og skal være ens
Jeg har prøvet alle de løsninger jeg har kunnet læse mig til, det link du henviser til er godt, men jeg kan ikke få det til at virke.

Jeg har bl.a. prøvet at lave side 1, indsætte sektionsskift med ny side, tom side, sider fortløbende osv, alle med speciel forside. Lavet sidehoveder og sidefødder som de skulle være og når jeg fjerner side 2 eller efterfølgende sider, er side 2 opsætning endt som side 1.
Så jeg er fuldstændig blank nu.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. november 2014 - 12:08 #3
Jeg kan ikke rigtigt se af din forklaring, om du nu har to sektioner, og om du nu har første side i sektion 1 sat til at være speciel. Når du indsætter et sektionsskift, vil den nye sektion automatisk arve indstillingerne fra den foregående sektion (sektion 1), dvs. at den nye sektion også har forskellig første side slået til. Det skal du slå fra, hvis alle hoveder/fødder i sektion 2 skal være end. Har du gjort det?
Avatar billede groenaert Novice
17. november 2014 - 12:39 #4
Jeg har to sektioner, side 1 med sektion 1 og sat til speciel forside.
Lavet sideskift med ny sektion, hvor jeg har unlinket sidehoved så det ikke er det samme som i side 1 sektion 1. Sat størrelsen på sidehoved og fod som de skal være og har lagt en dummy tekst ind. Det samme har jeg lavet på side 1.
Du kan se et eksempel her https://www.dropbox.com/s/1pgqat5c7oyjz8o/brevpapir.dotx?dl=0

Det der så sker er, at når jeg sletter side 2, så er det opsætningen herfra der kommer på side 1.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. november 2014 - 13:49 #5
Du har forskellig sideopsætning i de to sektioner. Som forklaret i min første post: Du kan ikke slette sektionsskiftet, når du har sat sektion 2 til anden opsætning end sektion 1. Du er nødt til at beholde sektionsskiftet (og dermed side 2), når du bruger sektioner. Som det også fremgår af artiklen, jeg linkede til, så vil foregående sektion arve sidehoved/sidefod fra efterfølgende sektion, når du sletter et sektionsskift.

Jeg ved ikke, hvem der skal bruge skabelonen, men det ser ud til, at både første side og efterfølgende sider skal fyldes med tekst af brugeren. Hvis det er tænkt som fortløbende indhold, dur opsætningen med to sektioner ikke. Hvis eneste forskel i sideopsætning er, at du vil tvinge større højde af sidehovedet på side 1 i forhold til efterfølgende sider, kan du klare dig med en sektion, slå speciel første side til + og i første sidehoved: sæt indstillingerne på det afsnit, som findes deri, til en passende afstand før og/eller efter (dialogboksen Afsnit) + sørg for at placeringen af tekstboksen er styret ud fra siden og ikke ud fra det afsnit, den er forankret til. Lige nu er den lodrette placering styret som relativ i forhold til afsnittet, den er forankret til. Det er en dårlig og upræcis måde at placere den på (er p.t. placeret -8,5 cm under afsnittet, hvilket pga. den negative værdi er over afsnittet - noget tilsvarende gælder den i sektion 2).
Avatar billede groenaert Novice
17. november 2014 - 16:41 #6
Hej Lene

Ligger du et svar. Det er rigtigt godt det sidste du skrev. Jeg havde fuldstændig overset at gøre brug af det indbyggede afsnit i sidehovedet. Det er det med at se skoven for bare træer. Jeg havde jo ganske rigtigt læst det i det link du havde forsynet mig med, men fangede det åbenbart ikke.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
17. november 2014 - 17:04 #7
Kommer her.