Avatar billede Peter-m Nybegynder
17. november 2014 - 16:39 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Oprette kolonne(navn) i tabel

Hej
Jeg har lavet et multible-choise skema hvor der i svaret oprettes en ny kolonne for hvert nyt brugersvar. Jeg vil gerne have at brugerens ID (fra en tabel 'brugernavn') skal bruges som kolonnenavn, og har derfor forsøgt mig med nedenstående 2 sætninger:

1. mysql_query("ALTER TABLE svar_ae ADD column ($bruger INT(11))");
2. mysql_query("ALTER TABLE svar_ae ADD column ($id INT(11))");

Hvis jeg bruger sætning 1. bliver der oprettet en kolonne med brugerens navn, men bruger jeg sætning 2. sker der ikke noget. Jeg har kontrolleret at id er tilgængeligt og korrekt med 'print_r($_SESSION);'
Er det fordi et kolonnenavn ikke være et tal?
Hvad gør jeg?
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. november 2014 - 16:49 #1
1. Hvorfor en ny kolonne for hver bruger?
2. Ja
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. november 2014 - 16:51 #2
Enten prefix + tal eller `2`
Avatar billede Peter-m Nybegynder
17. november 2014 - 17:01 #3
1. Fordi jeg har konstrueret indtastning og tabel sådan
2. OK

Ok, jeg forsøger mig med prefix+tal.
Mener du at jeg kan lave bruger ID om til en tekststreng?
Avatar billede michael_stim Ekspert
17. november 2014 - 20:09 #4
Nej, MySQL bruger ` så man f eks kan bruge reserverede ord og lignende. Læg mærke til tegnet ` ved ikke hvad det hedder, men det er ikke ' eller ' men et `.

Jeg ville nok kigge lidt på mit databasedesign hvis jeg var dig. Bruge en INSERT i eksisterende tabel i stedet for at lave en ny kolonne hver gang der sker noget.
Avatar billede Peter-m Nybegynder
17. november 2014 - 21:10 #5
Tak for svarene. Nu er jeg videre. Jeg overvejer dit forslag.
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2014 - 08:41 #6
Så tager man ikke selv point når man har fået hjælp, man beder dem/den der har hjulpet om at lægge et svar og giver dem/den pointene. Nu samler jeg ikke på point, så ingen skade sket her, bare tænk over det i fremtiden.
Avatar billede Peter-m Nybegynder
18. november 2014 - 20:12 #7
Tog jeg selv point? Kan man det?
Det må du virkelig undskylde. Jeg skal se mig bedre for næste gang.
For øvrigt vil jeg igen takke for dit forslag. Jeg er ved at ændre mine tabeller mv.
Hvis du svarer på denne, kan jeg så give dig points?