Avatar billede pafpaf Novice
17. november 2014 - 17:32 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan kobles et HDMI kabel til forstærkerens digitale optiske eller coax indgang

Hej. Min musik ligger på Harddisk. Eneste digitale udgang er HDMI (HP dv7-3124). Min forstæker (Denon AVR-1705) har kun digitale indgang i form af coaxial eller optisk. Findes der en adapter til det?

Alternativ skal jeg have en D/A konverter og bruge en analog indgang?

mvh Palle
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2014 - 18:15 #1
Denne måske?
http://www.av-cables.dk/optisk-converter/hdmi-lyd-extractor-10527.html?gclid=CPLi95KRgsICFQWQcgod62AAMg

Den har jo også optisk udgang som du måske kan bruge i Denon forstærkerens optiske indgang.
Skal dog sige her jeg aldrig har koblet lyd over optisk ind/udgange.
Avatar billede claes57 Ekspert
17. november 2014 - 18:15 #2
prøv lige at brænde 18kr af på https://www.avxperten.dk/jack-til-phono-adapter/jack-phono-adapter.asp og så har du vel et sæt phono-kabler videre til forstærker.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2014 - 18:22 #3
#2 Hvis det kun er lyden man er ude efter havde jeg også valgt denne løsning. Har du ikke et phono kabel kan dette bruges:
https://www.avxperten.dk/minijack-til-phono-kabel/minijack-til-phono-kabel-2-5-m.asp?utm_source=MerchantAVX&utm_medium=cpc&utm_campaign=15&gclid=CIr8oa-TgsICFQWQcgod62AAMg
Avatar billede pafpaf Novice
17. november 2014 - 19:47 #4
Hej. Tak for svaret, men det er jo analog til analog. Vil gerne have digital- digital eller digital- analog.
Avatar billede pafpaf Novice
17. november 2014 - 19:48 #5
Hej. Tak for svaret. Det er nok noget af det rigtige, havde dog håbet på en billigere løsning.
Avatar billede pafpaf Novice
17. november 2014 - 19:49 #6
Hej. Tak for svaret, men det er jo analog til analog. Vil gerne have digital- digital eller digital- analog.
Avatar billede pafpaf Novice
17. november 2014 - 19:50 #7
Hej. Tak for svaret. Det er nok noget af det rigtige, havde dog håbet på en billigere løsning.

(som det ses har jeg ikke helt styr på det med svar og kommentarer...)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2014 - 19:58 #8
Svar lægges normalt af hjælperne som kan bruges til at lukke tråden med. Du skriver blot tilbage i kommentar ved tilbagemelding.

Den jeg har fundet i #1 er den billigste konverter jeg har set. Har set modeller der kostede helt op til 1500 kr. Du siger du har musikken på disken. Hvor meget er det komprimeret? Er det mp3 filer i 128 kbit opløsning, er det ikke pengene værd at køre det over digital signal. Dertil har musikken jo mistet for meget kvalitet alligevel, og så kan man lige så godt køre det analogt.
Avatar billede pafpaf Novice
17. november 2014 - 20:01 #9
Hej. Det ligger i wma i 192kb.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. november 2014 - 20:17 #10
Ok det skulle så vidt jeg har hørt være en smule nedre end Mp3 og bitraten på 192 gør jo også en forskel.
Men om du vil kunne høre meget forskel på om det er analogt eller digitalt vil jeg stadig sætte et spørgsmålstegn ved. Kvaliteten bestemmes jo også af det lydkort der sidder i computeren. Så igen er det jo et valg hvor meget man vil ofre på det. Et analogt kabel til 29 kr vil jo ikke være helt spildt, da du helt sikkert på et andet tidspunkt vil kunnefå brug for det.
Avatar billede pafpaf Novice
02. januar 2015 - 07:20 #11
Tak for det.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. januar 2015 - 09:11 #12
Hej og godt nytår :-)
Hvad var løsningen?
Normalt beder man om svar fra dem som der har hjulpet, så man kan se hvad løsningen var, når tråden lukkes.