Avatar billede Beach Mester
18. november 2014 - 12:18 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

Tælle antal forkomster af ukendt værdi

Hej

Har en ordentlig bunke tal hvor jeg skal finde hvor mange ens der er af de første 5 cifre som er kreditor-nummer. Eks->
Skal ud fra ovenstående have at vide at der er:
1 af 10443
1 af 10541
1 af 10546
3 af 11785

Da jeg ikke kender de første 5, kan jeg ikke umiddelbart bruge funktionen tæl.hvis der kræver at vide hvad excel skal søge efter. Nogle der har en ide til hvad jeg så bruger?

//B
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
18. november 2014 - 14:21 #1
Nu nævner du ikke om det er noget som du skal gøre ret tit eller om det kun er engang imellem :)

Men tror jeg ville lave en formel ved siden af, =venstre(A1;5) og så fylde hele vejen ned. Og så sætte overskrifter på og sætte i en pivottabel, den har nemlig funktionen klar til at tælle antal.
Avatar billede Beach Mester
18. november 2014 - 14:37 #2
Den har jeg ikke lige tænkt på, det prøver jeg lige i morgen
Datatrækket skal laves en gang om ugen, med 300-600 poster.

//B
Avatar billede finb Ekspert
18. november 2014 - 15:25 #3
Sorter først stigende,
og så: Data >> Subtotaler
Avatar billede Mads Larsen Nybegynder
18. november 2014 - 15:34 #4
Kræver dog stadig at man skal have fundet de 5 første tegn.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
18. november 2014 - 18:21 #5
Med dine data i A1:A600 og i fald du foretrækker en formelløsning, indsæt følgende i B1:

=SUMPRODUCT(--(LEFT($A$1:$A$600;5)=LEFT(A1;5)))

Kopier ned til B600.

Hvis du bruger dansk så hedder funktionerne: SUMPRODUKT og VENSTRE.
Avatar billede Beach Mester
19. november 2014 - 00:03 #6
Spændende læsning, det bliver også testet straks jeg møder på min pind i morgen.

//B
Avatar billede Beach Mester
24. november 2014 - 10:53 #7
Så fik man taget sig tid til at tage på arbejdet, begge jeres forslag er testet og virker som de skal.

Takker mange gange for info.

Har valgt at bruge formlen =SUMPRODUKT(--(VENSTRE($B$2:$B$600;5)=VENSTRE(B2;5))) da den er nemmest af flytte frem og tilbage mellem de forskellige ark.

Kaster i lige nogle svar så vi kan lukke tråden.

//B
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
24. november 2014 - 11:26 #8
OK.
Avatar billede finb Ekspert
24. november 2014 - 13:37 #9
god jul finb