Avatar billede LittleNerd Nybegynder
18. november 2014 - 13:46 Der er 6 kommentarer

update function

Hej,

Jeg har nogle problemer med denne her
update function, den gider ikke at update
når jeg beder den om det. :-)
Kan ikke lige se hvad der er galt.

<?php
function update($tabel, $form_data)
{
array_pop($form_data);
$indsend ="";
$kolone ="";
$indhold ="";

foreach ($form_data as $kolone => $indsend)
{
$indhold = $indhold . "$kolone = '".mysql_real_escape_string($indsend)."',";
}

$indhold = substr($indhold, '0', -1);
$update = "UPDATE $tabel SET $indhold WHERE id = $_POST[id]";
mysql_query($update);
}
if(isset($_POST['submit']))
{
update('overskrift','text', $_POST);
header("Location: update.php");
exit;
}

if ($_GET['update'] == true && !empty ($_GET['id']));
{
$query = "SELECT * FROM sites WHERE id=1";
result = mysql_query($query);
while ($row = mysql_fetch_assoc($result))
{
?>

<form action="" method="POST">
<input name="id" type="hidden" id="id" value="<?php echo $row['id'];?>"/>

<h4>Ret:</h4>
<textarea id="crud_overskrift" name="text" >
<?php echo $row['overskrift'];?></textarea>

<textarea id="crud" name="text" >
<?php echo $row['text'];?></textarea>

<input id="crud_knap" type="submit" title="Klik for at gemme" name="login" value="Gem" />
</form>

<?php
}
?>
Avatar billede michael_stim Ekspert
18. november 2014 - 14:21 #1
Tag din POST variabel med ind i funktionen som en ind-parameter.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
18. november 2014 - 14:43 #2
tænkte i første omgang på scope regler, men du anvender super globale variabler i din function (dårlig skik)

if ($_GET['update'] == true && !empty ($_GET['id']));  <-- hvad laver det semicolon her ???
{
$query = "SELECT * FROM sites WHERE id=1";
$result = mysql_query($query); <-- du mangler $ foran result

hvorfor anvender du stadig det gamle mysql API ??, du har allerede nu fået en advarsel om at det er forældet og udgår, når nu laver din mysql_connect
http://php.net/mysql_connect
som der står anvend mysqli eller PDO
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
18. november 2014 - 14:57 #3
prøv at tælle antal parameter til functionen

3 parameter
update('overskrift', 'text', $_POST);

2 parameter
function update($tabel, $form_data) {
Avatar billede Slater Ekspert
18. november 2014 - 18:25 #4
Endnu engang er man lige nødt til at nævne, at det er pivåbent for injections. Du må aldrig nogensinde bruge variabler som brugere har mulighed for at manipulere direkte i SQL. De skal renses eller bruges som parametre i en prepared statement, ellers er det kun et spørgsmål om (kort) tid før alle dine data er væk.
Avatar billede tobrukDk Novice
18. november 2014 - 20:02 #5
Hej

Jeg vil anbefale dig at se dette indlæg med vores kære olebole som forklare dig omkring Mysqli; http://www.eksperten.dk/guide/1480

i stedet for at skrive SELECT * FROM..... så vil jeg sige hvilke nogle jeg skal have fat i fordi så spare du også på MB/Kbs mv,
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. november 2014 - 15:16 #6
hvilke af felterne tror du der kommer til databasen ??
<textarea id="crud_overskrift" name="text" ><?php echo $row['overskrift'];?></textarea>
<textarea id="crud" name="text" ><?php echo $row['text'];?></textarea>

bække felter hedder det sammen,så det vil være den sidst sendte, jeg tror den øverste skulle hedde overskrift

hvad hedder det felt du tester på her ??
if (isset($_POST['submit'])) {
du har ikke nogle felter med name submit
jeg vil forslå at teste på text eller overskrift
if (isset($_POST['overskrift'])) {

hvad tabel er det du skal opdaterer ??
update('overskrift','text', $_POST);
jeg tror ikke du har en tabel der hedder overskrift eller text
gætter på der skal stå sites
update('sites', $_POST);

jeg tror ikke det går godt at opdaterer din primære nøgle (id)

istedet for at bruge Prepared Statements til validering, som foreslået kunne du anvende gump