Avatar billede macadisé Novice
18. november 2014 - 23:44 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lagring af data i access-database fra visual studio Express

Jeg har to problemer med nedestående kode:

1. Min nye data til databasen bliver ikke gemt i databasen!

2. Er ikke sikker på hvordan jeg fra cmd prompten lager ny data i databasen.

public static void addInDB ()
{
try
{
string connectionString = @"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; " + @"Data source=C:\temp\products.mdb";
OleDbConnection connection = new OleDbConnection(connectionString);
connection.Open();

OleDbCommand command = new OleDbCommand();
//command.CommandText = "INSERT INTO products (id, name, price) values(addMusic();)";
command.CommandText = "INSERT INTO products (id, name, price) values('6','M.J.','150 kr.')";
command.Connection = connection;

command.ExecuteNonQuery();
connection.Close();
}
catch (Exception e)
{
Console.WriteLine("Feeeel? Error in inserting new data!");
}

//method not working!
public static void addMusic (OleDbConnection int, string, int connection)
{
//the id should be attributed automatically
Console.WriteLine("Enter an id for the new product entry: ");
int id = Console.ReadLine();

//Enter artist and album name separeted by a comma: ",".
Console.WriteLine("Enter artist and album name: ");
string name = Console.ReadLine();

Console.WriteLine("Enter the price of the product: " + "kr.");
int price = Console.ReadLine();
}
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2014 - 00:53 #1
re 1)

Prov og udskriv exception og se hvad fejlen er.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. november 2014 - 00:54 #2
re 2)

Data indlaesnings metoden skal vel returnerer et objekt som saa er argument til database gemme metoden.
Avatar billede softspot Forsker
19. november 2014 - 08:34 #3
Med udgangspunkt i din egen kode forestiller jeg mig noget i stil med flg. (som er helt og aldeles utestet):

public static void addInDB ()
{
  try
  {
      string connectionString =
            @"Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0; Data source=C:\temp\products.mdb";
      using(OleDbConnection connection = new OleDbConnection(connectionString))
      {
        connection.Open();

        OleDbCommand command = new OleDbCommand();
        command.CommandText = "INSERT INTO products (id, name, price) values(?,?,?)";
        addMusic(command);
        command.Connection = connection;

        command.ExecuteNonQuery();
      }
  catch (Exception e)
  {
      Console.WriteLine("Error in inserting new data! " + e.ToString());
  }

public static void addMusic (OleDbCommand cmd)
{
  //the id should be attributed automatically
  Console.WriteLine("Enter an id for the new product entry: ");
  int id = Console.ReadLine();
  cmd.Parameters.AddWithValue("@id", id);

  //Enter artist and album name separeted by a comma: ",".
  Console.WriteLine("Enter artist and album name: ");
  string name = Console.ReadLine();
  cmd.Parameters.AddWithValue("@name", name);

  Console.WriteLine("Enter the price of the product in kr.: ");
  int price = Console.ReadLine();
  cmd.Parameters.AddWithValue("@price", price);
}
Avatar billede macadisé Novice
19. november 2014 - 11:53 #4
Jeg får nedestående fejl. Ved ikke rigtigt hvad det betyder har ikke så meget erfaring med programmering...

'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_32\mscorlib\v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089\mscorlib.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\assembly\GAC_MSIL\Microsoft.VisualStudio.HostingProcess.Utilities\11.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a\Microsoft.VisualStudio.HostingProcess.Utilities.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_MSIL\System.Windows.Forms\v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089\System.Windows.Forms.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_MSIL\System.Drawing\v4.0_4.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a\System.Drawing.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_MSIL\System\v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089\System.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\assembly\GAC_MSIL\Microsoft.VisualStudio.HostingProcess.Utilities.Sync\11.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a\Microsoft.VisualStudio.HostingProcess.Utilities.Sync.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\assembly\GAC_MSIL\Microsoft.VisualStudio.Debugger.Runtime\11.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a\Microsoft.VisualStudio.Debugger.Runtime.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Users\Ekesh\Desktop\Plushogskolan\C#\Lab3_2.1\Lab3_2.1\bin\Debug\Lab3_2.1.vshost.exe', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_MSIL\System.Core\v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089\System.Core.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_MSIL\System.Xml.Linq\v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089\System.Xml.Linq.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_MSIL\System.Data.DataSetExtensions\v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089\System.Data.DataSetExtensions.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_MSIL\Microsoft.CSharp\v4.0_4.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a\Microsoft.CSharp.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_32\System.Data\v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089\System.Data.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_MSIL\System.Xml\v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089\System.Xml.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
The thread 'vshost.NotifyLoad' (0x14a0) has exited with code 0 (0x0).
The thread 'vshost.LoadReference' (0x454) has exited with code 0 (0x0).
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Users\Ekesh\Desktop\Plushogskolan\C#\Lab3_2.1\Lab3_2.1\bin\Debug\Lab3_2.1.exe', Symbols loaded.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_32\System.Transactions\v4.0_4.0.0.0__b77a5c561934e089\System.Transactions.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_32\System.EnterpriseServices\v4.0_4.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a\System.EnterpriseServices.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_32\System.EnterpriseServices\v4.0_4.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a\System.EnterpriseServices.Wrapper.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
'Lab3_2.1.vshost.exe' (Managed (v4.0.30319)): Loaded 'C:\Windows\Microsoft.Net\assembly\GAC_MSIL\System.Configuration\v4.0_4.0.0.0__b03f5f7f11d50a3a\System.Configuration.dll', Skipped loading symbols. Module is optimized and the debugger option 'Just My Code' is enabled.
The thread '<No Name>' (0xa08) has exited with code 0 (0x0).
A first chance exception of type 'System.Data.OleDb.OleDbException' occurred in System.Data.dll
The thread 'vshost.RunParkingWindow' (0xb1c) has exited with code 0 (0x0).
The thread '<No Name>' (0x278) has exited with code 0 (0x0).
The program '[5292] Lab3_2.1.vshost.exe: Managed (v4.0.30319)' has exited with code 0 (0x0).
Avatar billede macadisé Novice
19. november 2014 - 13:23 #5
Jeg har kigget på koden hvilket ser godt ud, men det virker ikke helt...
Avatar billede macadisé Novice
19. november 2014 - 13:26 #6
@softspot: Jeg har kigget på koden hvilket ser godt ud, men det virker ikke helt... Vil gennemgå den lidt mere og vende tilbage.
Avatar billede softspot Forsker
20. november 2014 - 16:41 #7
Fint nok. Hvis du har nogle spørgsmål, siger du bare til :)
Avatar billede macadisé Novice
21. november 2014 - 10:51 #8
Har fået dataen gemt i databasen og e.Tostring virker også ret godt, men kan stadig ikke få den puttet ind fra cmd'en, men det mest essentielle virker, og resten virker også som det er ved at være på plads, her er dine points, tak for hjælpen.
Avatar billede macadisé Novice
21. november 2014 - 10:52 #9
Har fået dataen gemt i databasen og e.Tostring virker også ret godt, men kan stadig ikke få den puttet ind fra cmd'en, men det mest essentielle virker, og resten virker også som det er ved at være på plads, her er dine points, tak for hjælpen.
Avatar billede softspot Forsker
21. november 2014 - 11:11 #10
Hvordan ser din kode ud nu?

Jeg forstår ikke helt det med, at du ikke kan "få den puttet ind fra cmd'en"...

Kan du være mere specifik omkring, hvad der sker og evt. hvilke fejl du bliver præsenteret for?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. november 2014 - 00:05 #11
Koden i #3 er noget ukonventionel ved at en database metode kalder en input metode.
Avatar billede softspot Forsker
22. november 2014 - 00:34 #12
Jeg er klar over det Arne, men for ikke at rode for meget i den eksisterende kode (og dermed gør den for forskellig fra spørgerens oprindelige kode), valgte jeg blot at tilpasse koden, så den (tilnærmelsesvis) fungerede.

Det at en Access database anvendes, giver mig et hint om, at det nok ikke har den store betydning, om det er optimalt kodet, men at det er mere vigtigt, at der blot er tale om mindre justeringer til spørgers egen kode...