Avatar billede Kriso92 Nybegynder
19. november 2014 - 14:03 Der er 5 kommentarer

hjæælp

Hej,
Jeg var så uheldig at en veninde i dag spildte kaffe midt på mit tastetur på min Mac Pro (meget lidt dog). Efterfølgende skyndte vi os at vende bunden i vejret på min mac og tørre den af. Holdte den med bunden op af i et par minutter og vendte den så om. Da vi sad til forelæsningen fortsatte jeg med at bruge den i en halv anden times tid efter og der skete ikke nogle forandringer. Prøvede også at genstarte den, og det virkede fint - tog måske LIDT længere end normalt.

Mit spørgsmål er:  Er der tilfælde hvor en bærbar/mac kan overleve at få kaffe hældt ud over sig, eller kan jeg godt forvente at der kan komme påvirkninger et par dage efter??
Avatar billede sd8220 Seniormester
19. november 2014 - 14:47 #1
Jeg ville nok have ladet den stå med bunden op, slukket i et døgn eller to; men tjah, det er ikke til at sige, om der er sket noget - hvis ikke, der kom kaffe ned under tastaturet, og der ikke er sket nogen den næste uges tid, er du nok heldig.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
19. november 2014 - 17:59 #2
Husk lige: "Svar" er til pointgivning (på trådstarters opfordring) - alt andet er blot "kommentar".

Med det sagt, så er risikoen som regel begrænset, hvis der ikke er sukker og andet godt i kaffen. Så sørg for at få den tørret godt igennem, så skulle der ikke være mere i det.

De bedste hilsner
Avatar billede Kriso92 Nybegynder
19. november 2014 - 18:59 #3
Uha! jeg håber ikke der sker noget! . men tak for svaret ! :D
Avatar billede Kriso92 Nybegynder
19. november 2014 - 19:09 #4
Der var mælk i kaffen :(  Men der er endnu ikke sket noget med min Mac - så jeg krydser fingre ! :)
Avatar billede SGregersen Nybegynder
18. december 2014 - 10:22 #5
Nu er det jo snart nogle dage siden dette er oprettet. Men som råd til andre eller hvis det skulle ske igen, så er der lige et par andre små gode råd.

Det med at holde den med bunden i vejret er rigtig godt. Det man kan gøre mere i den situation, er at tage en hårtørrer og blæse på tastaturet. Det skal dog være på lavt blus og lidt på afstand. Både for at undgå overophedning af computeren og for at undgå at væsken sprøjtes længere ind i maskinen.

Men den varme luft får væsken til at fordampe. Når du vender bunden i vejret på computeren, kan noget af væsken jo lande på bagsiden af tasterne. Det falder så tilbage i computeren når den vendes den rette vej igen. Derfor er det godt med hårtørreren.

Alternativt kan man stille computeren i en vindueskarm ovenover en radiator der varmer (stadig med bunden i vejret). Men pas også på at den ikke bliver alt for varm.