Avatar billede chrbmol Nybegynder
19. november 2014 - 18:25 Der er 4 kommentarer

Hvordan splittester jeg lettest webdesign?

Hej Alle sammen!

Jeg hjælper i øjeblikket webshoppen http://www.malucca.dk med lidt optimering af deres online-del.

Jeg er vant til at bruge VWO (visual website optimizer) men kunne tænke mig at vide om der er bedre værktøjer til at teste forskellige designelementers virkning på en sådan hjemmeside.

Jeg leder også efter alternative tilgange til hvordan man kunne få testet Usability af sitet. Jeg tænker måske i retning af forskellige brugertests eller ligende.

Er der nogen der har arbejdet med dette før, og ved lige præcis hvordan man bedst griber det an at få optimeret en shop?
Avatar billede AndersKT87 Novice
20. november 2014 - 10:45 #1
Hej med dig,

Jeg har selv leget lidt med spilt test / A-B test. Det har dog kun være  forbindelse med test af reklamer og call to action knapper, altså elementer man kan skifte mellem på det samme sted på siden og så se, hvilke af de elementer man tester der preformer bedst.

Jeg har altid brugt PHP til det, og det fungerede faktisk fint. Typisk har jeg ladet php vise de 2 alternativer der testes imellem det samme antal gange over en periode på 1-2 mdr og så ladet Google Analtyics tracke hvor hvem af de to alternativer der har fået flest kliks.

Her er et par links til, hvordan du evt. kunne gøre det:
http://www.explainthatstuff.com/how-to-do-split-testing-with-php.html
http://www.nemprogrammering.dk/wp/saadan-oeger-du-din-indtjening-paa-reklamer-med-a-b-split-tests/

Alle disse kigger dog på enkelte elementer på siden og ikke hele designet som sådan... Ville dog stadig mene at du kan bruge de 2 ovennævne metoder til f.eks at vise forskellige bannere eller hele dele af siden X antal gange hver og står tracke på, hvilken en der preformer bedst.

Håber det kan hjælpe dig på vej.
Avatar billede chrbmol Nybegynder
23. november 2014 - 10:50 #2
Super! Tusind tak :-) Jeg vil kigge på det.
Avatar billede storgaard Juniormester
28. december 2014 - 18:12 #3
optimizely er også et rigtig godt bud :)
Avatar billede realweb Nybegynder
09. marts 2015 - 12:00 #4
Hvis du hurtigt skal teste skærmstørrelser af, så kan jeg anbefale "Window Resizer" som tilføjelse i Google Chrome. Det fungerer :-)

Mvh.

Thomas Skytte
Webudvikler
www.realweb.dk