Avatar billede jernrosen3 Forsker
20. november 2014 - 12:44 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Hund - cykling - hvor får jeg det rigtige svar ?

Jeg er p.t. skadet i højre fod - derfor kan jeg ikke bevæge mig til fods mere end ca 50 meter. Ærgerligt - men sådan er det !

Jeg kan sagtens cykle - hurra for det !

Spørgsmålets kerne :

Min hund - hanhund - 2½ år gammel - blandingshund - labrador/schæfer - 57 cm over skuldrene - 45 kg

og den elsker at løbe ! Den opfører sig som en slædehund - jo mere fart - jo mere vil den trække med mig på cyklen. Den bliver bare mere og mere opsat på at løbe jo højere fart.

Nu har vi - af nødvendighed - opdaget at vi er nødt til at løbe/cykle når han/vi skal luftes. Dette er nødvendigt 3 gange i døgnet.

Og her knækker filmen : ALLE kloge hoveder på nettet fortæller at jeg KUN må lade min hund trække med mig og cykel MAX 1-3 dage om UGEN ! Dette fordi hunde skal restituere og ikke selv kan fortælle om der er smerter.

I alt det med ødelagt fod og hund der vil cykle/løbe, vil jeg gerne fortælle at det er en fornøjelse at cykle med ham! Det er som han har opdaget den virkelige mening med motion/luftetur. Han stråler af glæde når vi er færdige - han ønsker flere og flere og længere og længere ture - hans opmærksomhed mod mig er totalt intensiveret.

Og - helt ærligt - det går ufatteligt stærkt! - og han vil have mere og mere fart !

Mine spørgsmål er :

Hvordan kommer jeg videre herfra?

Jeg bor i Odense - findes der mennesker der kan hjælpe?
Avatar billede claes57 Ekspert
20. november 2014 - 12:56 #1
Du skal snakke med en dyrlæge eller kennel med labrador eller schæferopdræt.
Avatar billede Slettet bruger
21. november 2014 - 14:14 #2
En hund der er 2½ år gammel, kan godt tåle at cykle hver dag. Ved længere ture bør man holde en pausedag pga. den ensformige belastning af hundens bevægelsesapparat.

God fornøjelse.
Lefty
Avatar billede jernrosen3 Forsker
20. december 2014 - 04:57 #3
Jeg har heldigvis fundet en løsning, der fungerer fint *S*

Min kammerat hjælper med at lufte ham nogle morgener og aftener på gå-ben.

Jeg cykler / trækker med cykel om eftermiddagen. Efter den første uge med knald på er hunden ved at finde et roligere trave-tempo, med små tempo-eksplosioner.

Tak for jeres input.

Jeg tager point selv, da jeg trods alt fik hjælp fra en side jeg ikke havde regnet med : Godt venskab *S*

God Jul