Avatar billede kkaen Nybegynder
21. november 2014 - 06:23 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Genskabe data

Jeg har en bærbar Lenovo L530, som jeg har forsøgt at genskabe nogle slettede filer på via nogle freeware-programmer. Det har så resulteret i, at den ikke vil starte op, så man kan bruge den mere. Altså jeg kan ikke komme ind i OS.

Jeg har både haft LInux Mint og Windows 7 på den. På et tidspuknt i processen med at få adgang til den igen, er det lykkedes mig at kunne starte op i Linux Mint igen. Men den mulighed er væk igen.

Jeg har forsøgt at benytte Recover-funktionen på "Windows 7"-DVDen, men det resulterer blot i, at den kan stå at tænke i "Repair computer"-processen i flere timer (vi snakker ½ dag, og natten med, hvorefter jeg tog en kold genstart for at kome videre).

Så har jeg forsøgt flere forskellige Linux-distroer, for at få adgang til den, så jeg i det mindste kunne tage backup af dataen. Men så kan partitionerne ikke læses ordentligt.
P.t. er jeg ved at benytte Linux' distro "Repair Boot", så dén kan forsøge at genskabe adgangen (det var den, der oprindeligt gav mig mulighed for at starte op i Linux Mint). Men hvis jeg starter den op i normal mode, så står den blot at skriver en masse ud i terminalen flere gange, og kommer ikke videre.

Output (bl.a.):
ata1.00: status: {DRDY ERR}
ata1.00: status: error
ata1.00: status: I/O error dev sda sector 0
ata1.00: status: exception mask 0x0 SAct 0x7 SErr 0x0 action 0x0

NOGLE gange efter en 15 minutter kommer den videre, men når den står på desktoppen, så bliver 100% af cpu'en brugt, uden jeg gør noget. Der er vel nogle fejl i partitonsoplysningerne?

Hvis jeg tager failsafe-mode, så kommer den ind på desktopen, men så står den også blot at tænker over partionerne (nu gennem en hel nat uden at komme videre).

Så hvordan får jeg adgang til mine data igen?
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2014 - 08:03 #1
I Linux (Ihvertfald Ubuntu) kan man holde shift i bund under opstart af pcen (Lidt ligesom F8 i Windows, men du skal holde shift nede.. ikke klikke).

Derfra skal du vælge avancerede indstillinger og den 2 øverste (Burde være nyeste version af den kernel du bruger i recovery mode).

Her er der nogle funktioner der kan hjælpe. Bl.a. grub relateret som berør boot menuen.
Så er der fsck og dpkg (Eller noget i den stil)

Nu kører jeg ikke selv dual boot, så jeg ved ikke om dette får konsekvneser for Windows, men jeg kører da Ubuntu 14.04.
Avatar billede kkaen Nybegynder
21. november 2014 - 09:14 #2
Ja, det kan jeg naturligvis forsøge. Dog har jeg ikke den store tiltro til den vej, da jeg er overbevist om, at mine partitioner er konfigureret forkert. Men det er et forsøg værd :-)

I mellemtiden har jeg fundet flere programmer, jeg også vil forsøge, når jeg kommer hjem i dag:

easuse partition manager
http://www.easeus.com/partition-manager/epm-free.html

Painless Partition Recovery
http://findandmount.com/

Acronis Disk Director

Microsoft's Sector Inspector: http://www.users.on.net/~fzabkar/SecInspect.zip
(execute the SIrun.bat)

MiniTool Partition Wizard Home Edition

http://www.yodot.com/hard-drive-recovery/

http://www.easeus.com/data-recovery/partition-recovery-software/free-ntfs-partition-recovery.htm

Linux: Parted Magic Linux (GSmartControl)
Linux distro (sysresccd) - http://www.sysresccd.org/SystemRescueCd_Homepage

Mount from linux:
mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/ntfsdisk -o force
mount -t ntfs /dev/sda1 /mnt/ntfsdisk -o force,ro

Undelete:
http://www.easeus.com/datarecoverywizard/free-data-recovery-software.htm
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2014 - 09:40 #3
Rolig nu :-)
Først skal jeg vide hvad du kan få lov, Linux er en del smartere end Windows og kan faktisk rette det meste hvis ikke af sig selv uden tredjeparts software, men jeg vil nok anbefale dig at bruge 1 OS kun, da dual boot ikke er optimalt. Årsagen er at Windows bruger NTFS og Linux bruger ext4. NTFS skal disk defragmenteres og ext4 ikke skal. Medmindre det er en SSD du har.

Fra Linux systemet du har installeret burde du uden problemer kunne tilgådit Windows system og jeg tror vi er nødt til at tarte forfra, da du har haft gang i en del og ellers skal du til at lave en backup af dine data der ligger på harddisken...
Avatar billede kkaen Nybegynder
21. november 2014 - 10:03 #4
"Først skal jeg vide hvad du kan få lov"
-> den sætning fik jeg ikke meget ud af.

Jeg frygter blot, at Windows 7's Repair startup har ændret på selve partitionerne. Derfor tænker jeg mest på de programmer, jeg tidligere har nævnt.

Alt snak det om dualboot kan jeg ikke bruge til noget, da jeg allerede har de 2 OS'er installeret.

Hvis jeg ikke engang får valgmuligheden om at vælge mellem Linux og Windows 7 ved startup, så må jeg vel have fat i nogle andre løsninger.

Og hvad betyder denne sætning i praksis:
"...og jeg tror vi er nødt til at tarte forfra, da du har haft gang i en del og ellers skal du til at lave en backup af dine data der ligger på harddisken..."?
Avatar billede kkaen Nybegynder
21. november 2014 - 10:07 #5
Tilføjelse:
"Hvis jeg ikke engang får valgmuligheden om at vælge mellem Linux og Windows 7 ved startup, så må jeg vel have fat i nogle andre løsninger."
-> når jeg heller ikke kan få distoen med Boot-Repair til at reagere, når den blot står og tænker i lang tid.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2014 - 10:19 #6
mht hvad du kan få lov til sætningen, så omhandler det hvilke muligheder du får.
Du kører dual boot og det betyder der er nogle "værktøjer" som begge systemer tilbyder.
Windows har F8 og Linux har Shift (Som til en forskel skal holdes nede indtil menuen kommer frem).

Kan du tilgå begge eller kun den ene? (Hvilken)

Ja du har dualboot nu, men du har vel data på begge systemer du ikke vil miste?
Jeg frygter os at Windows har ændret noget eller at Linux har, som nævnt så bruger Windows NTFS og Linux bruger ext4 (2 vidt forskellige partitioner og derfor er den situation du er i nu den man nok helst vil undgå og derfor jeg holder mig fra dual boot).

Når jeg skriver vi er nødt til at starte forfra, så  hentyder jeg til at du kan risikere at skulle instalelre alt forfra. (Jeg belyser blot det værste senarie, som jeg lige kan se ud over at miste dataen på de 2 systemer,  som jeg derfor os prøver at få dig til at sørge for at have en backup af)
Avatar billede kkaen Nybegynder
21. november 2014 - 10:47 #7
Når jeg kommer hjem, vil jeg teste både F8 og SHIFT.

Jeg har intet data i Linux-installationen, jeg vil gemme. I Windows7 har jeg en del mails, der skal tages backup af. Og så er der en del filer på Skrivebordet, som er blevet slettet, men som jeg gerne vil genskabe via nogle recovery-værktøjer (disse værktøjer var skyld i hele denne missære, hvilket skyldes et virusangreb, som omdøbte stien til Desktop ned som en undermappe af Cookies-mappen. En antivirusscanning fjernede så alle cookies, hvorfor alt indhold på desktoppen derved forsvandt).

Hvis jeg blot får mine kritiske data ud af Windows-partitionen (samt får en backup af en anden partition, hvor jeg har lagret en del data på = "Datalager"), så gør det ikke noget, at det hele skal installeres igen. Det kræver blot, at jeg får sikret mine data først.

Og det burde da ikke være nogen udfordring, at flere forskellige partitioner benytter forskellige formater, da de jo (normalt) ikke har noget med hinanden at gøre.

Hvis jeg forresten blot lader Windows 7 starte op, så kommer der (i nuværende tilfælde) Windows 7 Bootscreen frem, hvor progressbaren bliver ved med at bevæge sig i en uendelighed.
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2014 - 12:33 #8
Hvis du henter Linux Ubuntu 14.04 og brænder ud på en dvd eller skriver til en usb nøgle. programmet unetbootin kan skrive til en usb nøgle.

derefter kører du Ubuntu i live tilstand og hiver de data ud du kan komme til..
derefter kommer vi i et træls senarie.
1. Hent Windows Defender Offline (virus program, som du kan føre ver på en usb nøgle eller dvd via programmet selv. Dette kan scanne Windows for virus.

Derefter skal du have en anden pc og et recovery program igang hvis du vil redde dataen. Har selv erfaring med Easeus data recovery, men det koster medmindre det er få data..

I al fremtid vil jeg anbefale dig at lave en backup af din data, da dette nemt kan ske igen.. Windows er jo ikke ligefrem noget at være lykkelig over (Blot mit synspunkt)..

Iøverigt så er det en udfordring at lave dualboot og som du oplever lige nu er du endt i det sorte hul som der eksisterer ved at lave dualboot og få en Windows til at fejle/blive inficeret..
Avatar billede kkaen Nybegynder
21. november 2014 - 16:17 #9
Jeg har tidligere resat BIOS.
Når jeg forsøger at boote up nu, så kommer jeg som det første ind i en lille menu (før et OS begynder at loade), hvor der er 2 aneblade. På det første er valgmulighederne: ATAPI CD0...., ATA HDD0, HITACHI..., PCI LAN... mens der på fanebald 2 er: Diagnostic Splash Screen og Lenovo Diagnostics.
Hvis jeg kører nogle tests, så giver SMART-testen i gpr en enkelt læsefejl i den første test, den udfører.
Jeg forsøger netop nu at genskabe den, så jeg kan fortælle nøjagtig om den, men kan ikke huske, hvor man vælger den. Så jeg tager test'ne fra en ende af.
Den test jeg er ved nu, er "Recover bad sector tool". Den giver en lang række fejl. Her er et lille udpluk:
Error #001 in sector 0
Error #002 in sector 1
Error #003 in sector 2
Error #004 in sector 3
Error #005 in sector 4
Error #006 in sector 5
Error #007 in sector 6
Error #008 in sector 7
Error #009 in sector 2048
Error #0010 in sector 2049
Error #0011 in sector 2050
Error #0012 in sector 2051
.....
(jeg var ikke klar over, at der kunne komme denne type sectorfejl i en SDD-harddisk?)

Hvis jeg i menuen vælger CD, så booter den fra cd. Hvis jeg vælger HD, så ryger den tilbage til denne menu efter 5-10 sekunder.

"derefter kører du Ubuntu i live tilstand og hiver de data ud du kan komme til.."
-> ja, hvis den stadig kan finde harddisken. Jeg har tidlige forsøg at installere Gparted via terminalen, og da jeg så forsøgte at starte Gparted op fra terminalen, så frøs skidtet.

"I al fremtid vil jeg anbefale dig at lave en backup af din data, da dette nemt kan ske igen."
-> helt enig. Derfor foreslog jeg også computerens ejer for lang tid siden, at kopiere alt over på den seperate partitin HVER gang. Men det lod vedkommende ikke rigtig til at tage til sig. Det ser nok anderledes ud nu, hvor vedkommende ser ud til at have lært det på den hårde måde.

"Windows er jo ikke ligefrem noget at være lykkelig over (Blot mit synspunkt).."
-> det er skam ikke kun dit synspunkt; vi er helt enige ;-)

"Iøverigt så er det en udfordring at lave dualboot og som du oplever lige nu er du endt i det sorte hul som der eksisterer ved at lave dualboot og få en Windows til at fejle/blive inficeret.. "
-> i de sidste mindst 5 år, har jeg kørt med dualboot, og har endnu ikke haft nogle udfordringer, som enten Win7-dvd'en eller Boot-Fix-distroen ikke har kunnet løse.
Avatar billede kkaen Nybegynder
21. november 2014 - 17:15 #10
Nå, nu har jeg netop afleveret computeren til en butik, så de kunne gøre lidt mere end mig (jeg har jo kun freeware-programmer) for at sikre dataen.

Så nu må vi se, hvordan det går :-\
Avatar billede Blueeyez Mester
21. november 2014 - 17:33 #11
Fremover når du ønsker hjælp, så bør du nok overveje butikken før du opretter en tråd herinde.

Afmelder overvågning!
Avatar billede kkaen Nybegynder
21. november 2014 - 17:53 #12
Fremover vil jeg naturligvis ALTID for søge at løse udfordringerne selv; hvis jeg ikke kan helt selv, så søger jeg hjælp, så jeg bl.a. kan lære. Og det bliver naturligvis også herinde; som altid!
Avatar billede kkaen Nybegynder
21. november 2014 - 19:21 #13
Lægger du et svar, så du kan få point?
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2014 - 09:49 #14
Tror ikke han svarer. se #11 (afmelder tråd)
Avatar billede kkaen Nybegynder
22. november 2014 - 09:56 #15
220661:

Det har du nok ret i.
Mærkelig opførsel. Men hvis vedkommende ikke vil have point for sit arbejde, så må man vel undvære :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2014 - 10:16 #16
Ja det er rigtigt. Han blev skuffet da du ikke kunne bruge hans hjælp. Og der er forskellig måde hvordan man takler dette på.
Så luk du tråden med et af de svar du selv har lagt. Skriv også hvad forretningen fandt ud af.
Fortsat god weekend til dig.
Avatar billede kkaen Nybegynder
26. november 2014 - 20:26 #17
Det viste sig, at det var noget magnetblok (?), der var røget af inde i selve harddisken, hvorfor den slet ikke kunne læse på det område. Dét område havde så referencer til andre områder på harddisken, hvorfor disse heller ikke kunne læses.
Så nu er den sendt afsted til Seagate i Tyskland, hvor de med 70% sandsynlighed kan læse noget data fra den.
Det koster så 5700 uanset udfaldet, så deeet.... :-(
Avatar billede kkaen Nybegynder
23. februar 2015 - 18:23 #18
Seagate i Tyskland var kun i stand til at genskabe OS-partitionen. Butikken påstod endda, at Seagate ikke kunne se andre partitioner; ja, de kunne ikke engang se spor efter andre NTFS-patitioner, hvorfor der aldrig nogensinde havde været nogle sådan, da de ellers ville kunne se spor.
Så nu har vi bed om at få harddisken udleveret (vi fik den ikke automatisk), og forsøger nu selv at genskabe data fra den via TestDisk og Photorec. Indtil videre har jeg både kunnet finde alle de ønskede partitioner, og kunnet genskabe adskillige GB data (har dog ikke testet dataen endnu).
Vi har udbedt en lovet rapport over Seagates arbejde, hvilket vi også blev lovet fra begyndelsen af, men ikke modtog. Vi har også bedt om dokumentation for, at harddisken faktisk har været ved Seagate, da der er så mange pinagtige hændelser i denne sag, at jeg alvorligt tvivler på, at harddisken overhovedet har været udenfor butikken.

Hvis alt data kan genskabes, så overvejer jeg kraftigt at anmelde butikken for svindel/bedrageri, da enhver med indsigt i emnet må kunne have behandlet sagen bedre, samt at flere spor peger i retning af lovet arbejde, som slet ikke er blevet udført.