Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
21. november 2014 - 10:24 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Dato - Vis indlæg fra denne uge

Jeg har lidt problemer med at få vist de indlæg som er lavet i denne uge

$query = mysql_query("select * from kalender where dato >= 2014-11-17 and dato <= 2014-11-23 order by dato");
while($getter = mysql_fetch_array($query))
{ echo $getter["dato"];}

hvad går lige galt???
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. november 2014 - 10:48 #1
prøv denne sql istedet, dvs med plinger omkring datoen

select * from kalender where dato >= '2014-11-17' and dato <= '2014-11-23' order by dato

hvorfor bruger du mysql_fetch_array, istedet for mysql_fetch_assoc ?
du får dobbelt å mange data ud som du har brug for

hvorfor anvender du stadig det gamle mysql API ??
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
21. november 2014 - 10:57 #2
i forhold til forslag fandt jeg selv lige ud af det :)
Med samme resultat som dig. Man kan da godt nok stirrer sig blind.

Hvorfor at jeg bruger mysql_fetch_array istedet for mysql_fetch_assoc ?
Der må jeg være svar skyldig. Hvad er fordelen med mysql_fetch_assoc???

Og til hvorfor at jeg bruger det gamle mysql API?
Det ved jeg heller ik. Jeg ved ikke bedre.

Men er da lydhør overfor nye tiltag.
Avatar billede michael_stim Ekspert
21. november 2014 - 11:09 #3
Hvis det er noget du skal bruge dynamisk, kan du bruge:

SELECT * FROM kalender WHERE week(dato - INTERVAL 1 DAY) = week(NOW() - INTERVAL 1 DAY) ORDER BY dato
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
21. november 2014 - 11:25 #4
Jeg skal vise det sådan.

Uge 47
Mandag 17-11-2014  bla bla bla
Tirsdag 18-11-2014  bla bla bla
Onsdag 19-11-2014  bla bla bla
Torsdag 20-11-2014  bla bla bla
Fredag 21-11-2014  bla bla bla
Lørdag 22-11-2014  bla bla bla
Søndag 23-11-2014  bla bla bla

Uge 46
Mandag 10-11-2014  bla bla bla
Tirsdag 11-11-2014  bla bla bla
Onsdag 12-11-2014  bla bla bla
Torsdag 13-11-2014  bla bla bla
Fredag 14-11-2014  bla bla bla
Lørdag 15-11-2014  bla bla bla
Søndag 16-11-2014  bla bla bla

OVS indtil den sidste dato der er registreret.
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. november 2014 - 11:41 #5
#2
>Der må jeg være svar skyldig. Hvad er fordelen med mysql_fetch_assoc???

prøv dette eks og se output

<?php
// test data
/*
CREATE TABLE IF NOT EXISTS `kalender` (
  `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `dato` date NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id`)
) ENGINE=InnoDB  DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_danish_ci AUTO_INCREMENT=3 ;

--
-- Data dump for tabellen `kalender`
--

INSERT INTO `kalender` (`id`, `dato`) VALUES
(1, '2014-11-17'),
(2, '2014-11-18');
*/

// av det gør ondt at anvende det gamle API
mysql_connect ("localhost", "root", "", true);
mysql_select_db("test") or die('Could not select database ');

$sql = "select * from kalender where dato >= '2014-11-17' and dato <= '2014-11-23' order by dato";

echo "med mysql_fetch_array, her er det både assoc og array <br>";
$query = mysql_query($sql);
echo '<pre>';
while($getter = mysql_fetch_array($query))
{print_r($getter);}
echo '</pre>';

echo "med mysql_fetch_assoc <br>";
$query = mysql_query($sql);
echo '<pre>';
while($getter = mysql_fetch_assoc($query))
{print_r($getter);}
echo '</pre>';
?>

>Det ved jeg heller ik. Jeg ved ikke bedre.
det api du anvender er forlængst forældet, og udgår af PHP i kommende vertioner
ref http://php.net/mysql_connect
[citat]
Warning

This extension is deprecated as of PHP 5.5.0, and will be removed in the future. Instead, the MySQLi or PDO_MySQL extension should be used. See also MySQL: choosing an API guide and related FAQ for more information. Alternatives to this function include:

    mysqli_connect()
    PDO::__construct()
[/citat]

det nemmeste at gå over til er mysqli, og så skrive det i procedural style, så er der kun minimale ændringer

$query = mysqli_query($conn, $sql);
while($getter = mysqli_fetch_assoc($query))

læg mærke til der bare er kommet et i på mysql_, og query nu skal have en connection, som første parameter.

som oop style

$query = $conn->query($sql);
while($getter = $query->fetch_assoc())

i mysqli kan du blande procedural og oop style, hvis man vil
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
21. november 2014 - 11:59 #6
hvilken version starter mysqli i af PHP versioner?
Jeg kører med PHP 5.3 på en gammel installation og synes ikke at det virker på denne installation???
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. november 2014 - 12:41 #7
>hvilken version starter mysqli i af PHP versioner?
ref http://php.net/manual/en/mysqlinfo.api.choosing.php
                      ext/mysqli     PDO_MySQL     ext/mysql
PHP version introduced     5.0     5.1     2.0
Lifecycle                 Active     Active     Deprecated

her er lidt du kan kigge på, det er ikke hele løsningen, men bare noget inspiration

<?php
// test data
/*
CREATE TABLE IF NOT EXISTS `kalender` (
  `id` int(11) NOT NULL AUTO_INCREMENT,
  `dato` date NOT NULL,
  `text` text COLLATE utf8_danish_ci NOT NULL,
  PRIMARY KEY (`id`)
) ENGINE=InnoDB  DEFAULT CHARSET=utf8 COLLATE=utf8_danish_ci AUTO_INCREMENT=3 ;

--
-- Data dump for tabellen `kalender`
--

INSERT INTO `kalender` (`id`, `dato`, `text`) VALUES
(1, '2014-11-17', 'sjfslfjslk'),
(2, '2014-11-18', 'fnseowwau slsjfweiou sdfjwiodurw');
*/
$conn = mysqli_connect("localhost", "root", "", "test");
if (!$conn) {
    echo 'Der opstod en fejl.';
    exit();
}
mysqli_set_charset($conn, "utf8");

// http://dev.mysql.com/doc/refman/5.0/en/locale-support.html

// sætter navne til dansk
$sql = "SET lc_time_names = 'da_DK'";
$query = $conn->query($sql);

$sql = "select *, DAYNAME(dato) AS dayname, DATE_FORMAT(dato, '%d-%m-%Y') dansk_dato from kalender where dato >= '2014-11-17' and dato <= '2014-11-23' order by dato";
$query = $conn->query($sql);

$str="<table>";
while($row = $query->fetch_assoc()){
  $str .= "<tr>";
    $str .= "<td>". $row['dayname'] ."</td>";
    $str .= "<td>". $row['dansk_dato'] ."</td>";
    $str .= "<td>". $row['text'] ."</td>";
  $str .= "</tr>";
    // $str .= $row['dayname']." ". $row['dansk_dato']. " ". $row['text']."<br>";
}
$str .="</table>";
echo $str;
?>

vil du lave et kald der laver hele kalenderen, dvs den også skal lave uge nummer, og hvor langt ud i fremtiden skal den læse, eller laver du et kald pr uge og selv skriver overskrift.
Avatar billede jakobdo Ekspert
21. november 2014 - 12:57 #8
Hvis dit ønske er som beskrevet i: #4

Ville jeg nok hellere lege med denne:

select *, YEAR(dato), WEEK(dato) from kalender order by YEAR(dato), WEEK(dato)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. november 2014 - 13:07 #9
eller lege lidt med denne

http://dev.mysql.com/doc/refman/5.5/en/date-and-time-functions.html#function_week

select *, DAYNAME(dato) AS dayname, DATE_FORMAT(dato, '%d-%m-%Y') dansk_dato from kalender where WEEK(dato,3) = 47 order by dato

47 er denne uge

WEEK(dato,3)
3    Monday    1-53    with 4 or more days this year
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. november 2014 - 15:08 #10
løsningen er en combi af de 2 sql's

$conn = mysqli_connect("localhost", "root", "", "test");
if (!$conn) {
    echo 'Der opstod en fejl.';
    exit();
}
mysqli_set_charset($conn, "utf8");

// sætter navne til dansk
$sql = "SET lc_time_names = 'da_DK'";
$query = $conn->query($sql);

$sql = "select *, DAYNAME(dato) AS dayname, DATE_FORMAT(dato, '%d-%m-%Y') dansk_dato, YEAR(dato) AS year, WEEK(dato,3) AS week from kalender order by YEAR(dato), WEEK(dato,3)";
$query = $conn->query($sql);
$str="<table>";
$week=0;
while($row = $query->fetch_assoc()){
  if ($week != $row['week']){
  $week=$row['week'];
      $str .= "<tr>";
  $str .= '<td  colspan="3">'. $row['week'] ."</td>";
  $str .= "</tr>";
  }

    $str .= "<tr>";
    $str .= "<td>". $row['dayname'] ."</td>";
    $str .= "<td>". $row['dansk_dato'] ."</td>";
    $str .= "<td>". $row['text'] ."</td>";
  $str .= "</tr>";
    // $str .= $row['dayname']." ". $row['dansk_dato']. " ". $row['text']."<br>";
}
$str .="</table>";
echo $str;
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
21. november 2014 - 16:11 #11
som michael er inde på kunne man lave det dynamisk, hvilke kunne være en fordel, afh af din brug af udtrækket

bare størrer end i dag

select *, DAYNAME(dato) AS dayname, DATE_FORMAT(dato, '%d-%m-%Y') dansk_dato, YEAR(dato) AS year, WEEK(dato,3) AS week from kalender WHERE dato > NOW() order by YEAR(dato), WEEK(dato,3)

størrer end i dag og mindre en idag + 6 måneder

select *, DAYNAME(dato) AS dayname, DATE_FORMAT(dato, '%d-%m-%Y') dansk_dato, YEAR(dato) AS year, WEEK(dato,3) AS week from kalender WHERE dato >= NOW() AND dato <= ( ADDDATE( NOW(), INTERVAL 6 MONTH) ) order by YEAR(dato), WEEK(dato,3)
Avatar billede Fiber Bjørn Juniormester
24. februar 2015 - 12:25 #12
Det er endt op med denne kode, som virker. Godt nok er det i ved den gamle måde at connect på. Også må jeg lige få det gamle lavet om.

Jeg har oprettet et nyt spørgsmål her for at give point igen :).
http://www.eksperten.dk/spm/1001981

$query = mysql_query("select *, DAYNAME(d) AS dayname, DATE_FORMAT(d, '%d.%m %Y') AS nydato, YEAR(d) AS year, WEEK(d,3) AS week from kalender WHERE d >=  '".$denne_mandag_Y_m_d."' - INTERVAL 4 WEEK order by year DESC, week DESC, d , e ");
        while($getter = mysql_fetch_array($query))

ronols#  Vil du give et svar da du har været mest aktiv. Hvis andre også gerne vil have point så meld ind :)
Avatar billede olsensweb.dk Ekspert
24. februar 2015 - 14:15 #13
får du her
de 2 andre havde også nogle interessante input, som jeg samlede op på, og lod mig inspirerer af