Avatar billede Baltzerh Praktikant
21. november 2014 - 11:22 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Grafik kort til gammelt system.

Jeg er stille og roligt igang med at opgradere min computer bid for bid og starter med grafikkortet da jeg fandt frem til det ikke trækker meget ned at kører nyt kort på gammelt system som er som følger:

I7 920 3.2
bundkortet http://www.asrock.com/mb/intel/X58%20Deluxe/index.asp?cat=
12 gb 1600 mhz ram
295 GTX

Jeg har kigget på enten et 770 GTX MSI 4GB til 1700 kr brugt
Eller
780 GTX Asus 3GB til 2000 kr også brugt.

Hvad ville i vælge, og kan mit bundkort overhoved trække dem ordentligt?

På forhånd tak for hjælpen.

Mvh
Martin Baltzer
Avatar billede Blandy Praktikant
21. november 2014 - 11:30 #1
dit motherboard understøtter kun pciE 2.0 x 16. de kort kræver pciE 3.0. Det er spildt at købe så gode kort, når de ikke kan få hastighed nok på bundkortet. det bliver en ret stor bottleneck
Avatar billede Baltzerh Praktikant
21. november 2014 - 11:35 #2
Oh damn, hvor stor en bottleneck, tænker kan jeg kører de nyere spil på bare high eller?? Tænker nemlig nok senest om 2-3 at købe nyt bundkort og cpu så ville godt kunne leve med den ikke ville kunne trække det ordentligt. Og tak for svaret!
Avatar billede Baltzerh Praktikant
21. november 2014 - 11:45 #3
http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Impact-of-PCI-E-Speed-on-Gaming-Performance-518/

Denne artikel prøver at sige forskellen er minimal men når jeg også har en cpu jeg allerede ved vil være trække ned da jeg ikke har køling til at OC den og man så lægger den ældre pciE 2.0 oven i kan det så stadig svarer sig at starte med med grafikkortet? Alt jeg leder efter er at få spiller de nye DX11 spil så hurtigt som muligt :)
Avatar billede Slater Ekspert
21. november 2014 - 12:37 #4
Det er ikke helt sandt hvad Blandy siger. PCIe 3 er fremtidssikret, men ingen nuværende grafikkort bruger overhovedet så meget båndbredde. Bl.a. kan du slet ikke få AMD brandede motherboards med PCIe 3, fordi det er overkill i dag.

Det er mere end rigeligt til 770 og 780. Det du primært skal holde øje med er om din PSU har de rigtige stik, ellers skal du have ny af den.

Mht hvad jeg ville vælge, så til 300 kr forskel ville jeg klart tage 780'eren.
Avatar billede Baltzerh Praktikant
21. november 2014 - 13:09 #5
Det var også det jeg mente viperine, jeg takker jer begge, jeg prøver  780´eren, det kan ikke blive værre og jeg burde i det mindste kunne starte fx Far Cry 4, ellers virker det ihvertfald når jeg køber det nye bundkort, har en ny PSU så er intet problem :)
Avatar billede MADOlsen Forsker
21. november 2014 - 13:33 #6
Tænker nemlig nok senest om 2-3 at købe nyt bundkort og cpu

Du har vist glemt et ord efter "2-3" - ikke helt ligegyldigt om vi snakker timer, dage, uger, måneder eller år... ;-)
Avatar billede Baltzerh Praktikant
21. november 2014 - 13:59 #7
Måneder ;)
Avatar billede Baltzerh Praktikant
21. november 2014 - 14:00 #8
Avatar billede Slater Ekspert
21. november 2014 - 14:54 #9
Ja okay, den er godt nok svær. 770'eren har mere videohukommelse, hvilket er vigtigt for textures, men 780 plejer at være cirka 20% hurtigere generelt.

Det er næsten umuligt at lave en nøjagtig sammenligning, men umiddelbart vil jeg skyde på at 770'eren kan vise lidt højere opløsning textures, men 780'eren er hurtigere til alt andet - og så er det så hvad man går mest op i. Og jeg kan sgu ikke love at det overhovedet passer. De er også begge overclockede, og så er spørgsmålet om den ene er mere end den anden.
Avatar billede Baltzerh Praktikant
21. november 2014 - 15:04 #10
Jeg fandt nogle benchmarks og fandt også frem til som du siger at det er ved højere opløsning eller evt flere skærm de 4gb på 770 ville komme i brug, jeg spiller kun på en ganske normal skærm så jeg køber 780. Viperine, du har vundet mine point ;)
Avatar billede Slater Ekspert
23. november 2014 - 22:49 #11
Held og lykke med det.