Avatar billede m0rfar Nybegynder
22. november 2014 - 12:15 Der er 32 kommentarer

installering af win 8.1 på en acer aspire 5742G og Asus U31J

Hejsa Eksperter.

Jeg skriver fordi jeg igår var klar til at boote Aceren op med win 8.1 pro. Lige nu køre jeg Win 7 på begge.

Men jeg vil lige sikre mig inden at jeg gør det at jeg ikke ødelægger noget. Da hardisken er delt op i 3 partioner fra fabrikkens side af. 15Gb sat af til OS. Jeg ønsker en ren installation og jeg har gemt de filer der skal gemmes. Spørgsmålet er så om jeg ved at formatere de 15gb ødelægger noget som jeg skulle have gemt. Eller skal jeg hente driver ned først og gemme.

Det samme er gældende for Asusen. Da den også er forudinstalleret.

På forhånd tak.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2014 - 14:22 #1
Har siddet og kigget flere gange på dit spørgsmål, og har nogle spørgsmål til det.

Er det nysgerrighed der gør at du vil opgradere, eller har du set systemet i brug et andet sted og synes det bare er bedre?

Personligt havde jeg ikke hvis min pc var installeret med Windows 7 opgraderet.
Windows 7 sammen med Xp er for mig de mest populære og stabile systemer Microsoft har kommet med, så jeg forstår ikke grunden til opgraderingen.
Jeg kommer selv fra en opgradering fra XP til Windows 8 pro, og jeg må indrømme at det første jeg gjorde var at lave brugerfladen om så den kom til at lige Windows 7 med Classic Shell. Kunne slet ikke forholde mig til metro designet. Ved godt at med 8.1 versionen er startknappen tilbage, men set med mine øjne er den ikke nær så god som den vare før i tiden.

Og fortryder man opgraderingen kan vejen tilbage for nogle være svær, da det så bliver en nedgradering, som Windows ikke lige tillader.

Har du recovery cd til Windows 7 så du kan komme tilbage hvis du fortryder dit valg
Avatar billede m0rfar Nybegynder
22. november 2014 - 14:58 #2
Jeg har på Asusen et opdaterings problem og på Aceren er der et batteri problem som jeg har læst om på nettet at Win7 er skyld i.
Men det er simpelthen for at springe nogle trin over. i forhold til update. Desuden har jeg læst mig til at win8.1 sku være hurtigere. Så det grunden til at jeg vil prøve Win8.1.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2014 - 15:18 #3
Har du kør Opgraderingsassistenten til Windows 8.1
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows-8/upgrade-from-windows-7-tutorial

#1 "som Windows ikke lige tillader"
Det kan lade sig gøre uden problemer, når det er fra Windows 8.1 til Windows 7 på en computer der er købt med Windows 7.

Havde den været købt med Windows 8 og man ville nedgradere til Windows 7 var det en anden historie.

Windows 8.1 som mürfar vil installere har startmenu som man kender det fra tidligere versioner af Windows men den er del anderledes. Windows 8.0 har den også. Hold Win knappen nede og tryk på X. Se billed.
http://i.imgur.com/MvXmnjV.png
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2014 - 15:35 #4
Metro kan nærmest helt forsvinde i Windows 8.1 da apps i startskærm / Metro kan indsættes i proceslinen.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2014 - 16:27 #5
#3 Hov ja du har ret. Bios er jo ikke låst som den ville være med Windows 8, som ville nedgradere fra.
Troede ikke der i den første udgave af Windows 8 var startknap og menu. Troede faktisk kun der var en genvej til skrivebord uden startknap med menu. Men jeg vil da lige teste det her på min bærbar her der kører Win 8 pro
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2014 - 16:40 #6
#3 Den startmenu man får frem ved at bruge Win+X i Windows 8 metro er for mig ikke noget værd.
Men det er muligt det er fordi jeg er så forvendt med at bruge de klassiske udseender i Windows, at jeg bare bedst kan lide de menuer der folder sig ud når man peger på dem.
Skal prøve på den stationære der kører med 8.1 om den nærmer sig Classic Shell. Det er ikke afprøvet endnu.
Avatar billede m0rfar Nybegynder
22. november 2014 - 17:02 #7
For lige at vende tilbage til mit egentlig spørgsmål. Kan jeg smadre/ødelægge noget når nu WIN7 har været forudinstalleret på begge maskiner og hvordan gør jeg med de partioner der er delt op?
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2014 - 17:09 #8
Du skal nok lige se på, om computeren kører MBR eller GPT. Hvis det er en "gammeldags" MBR hvor det hele ligger på 1 partiotion, skulle der ikke være noget problem, men hvis det er GTP kan det måske? give problemer hvis du laver om på partitionerne.
Her er et billede af min GTP i Diskhåndtering.
http://peecee.dk/upload/view/444816

Er enig i, at win+X ikke er et alternativ til Classic shell.
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2014 - 17:15 #9
Rettekse: GTP = GPTpoko 1. Har lagt et udmærket billede ind, som viser, hvordan man ser, om man har MBR eller GPT.http://gratisupload.dk/vis_billede/716005/
Avatar billede 220661 Ekspert
22. november 2014 - 17:55 #10
#7 Jeg har kun en erfaring med at opgradere på en pre installeret pc, da jeg opgraderede fra XP Home Edition til XP pro.
Efter jeg gjorde dette, kunne jeg ikke bruge recovery fra bios opstart mere. Jeg ved ikke selv hvad der gik galt, men funktionen forsvandt bare i hvert fald.

Hvis du ikke har synlige produktnøgler på computeren til Windows 7, så ville det være en rigtig god ide at få skrevet ned før man gør andet.
https://www.magicaljellybean.com/keyfinder/ skulle kunne klare det for dig.

Enig i #8 nederst efter jeg har tjekket op på det.

Forstår ikke det med at der til OS kun er afsat 15 gb plads?? Det burde efter min mening være mindst 4 gange mere, da programmer under installation jo typisk også vil lægge sig på c drevet.
Avatar billede m0rfar Nybegynder
22. november 2014 - 19:01 #11
Nu har jeg tjekket og det er MBR.

Der er 3 partitioner hvor den ene som er på 21,5gb står som (primær partition) men ikke en jeg kan anvende. derefter har jeg OS C:(System,boot osv) drev som er på 74,5gb og D:(Logisk drev) som er på 202GB
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2014 - 00:53 #12
Kan du ikke lægge et billede op? Den primære på 21.5GB må kunne slås sammen med C-drevet. Det er også underligt, at D-drevet er et logisk drev. Logiske drev laves på en udvidet partition, hvor man så kan lave flere af dem, men at have en udvidet partition med kun er logisk drev giver ingen mening MBR kan have 4 primære partitioner.
Du kan altså få et C-drev, D-drev, E-drev og F-drev som primære drev.
Jeg vil foreslå, at du laver et Paragon Image af C- drevet, som det er nu og her:http://www.paragon-software.com/home/br-free/

Man kan godt køre en windows upgrade hvor man vælger intet at beholde fra det OS man opgraderer fra, men det er et stort arbejde, at hente alle opdateringerne, og det kan gå galt.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2014 - 09:26 #13
OS C:(System,boot osv) drev som er på 74,5gb

Der vil jeg ligge Windows 7 ind.
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2014 - 12:55 #14
Er det en SSD på 320GB? Den er ikke større end, at man kan lave et Image af hele disken.
Enig med #10 i forundring over OS på bare 15GB.
" boote Aceren op med win 8.1 pro" Hvordan? DVD eller opgradering over nettet?
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2014 - 15:49 #15
Fik ikke lige svar på om du har noget at vende tilbage til Windows 7 på, hvis du fortryder dit valg, eller hvis den ikke fungerer optimalt med Windows 8? (se #1 nederst)

Jeg ville nemlig ikke satse på at du kan gendanne din pc kun med det recovery drev du har. Hvis ikke du kan få forbindelse til det kan du ikke gendanne computeren.
Før i tiden var det ikke ualmindeligt man lavede recovey cd skiver, så computeren kunne gendannes. Også selvom disken gik ned kunne det lade sig gøre.
Et image af disken før du går i gang som xby er inde på er en god ide hvis du ikke har recovery diske. Samt de nøgler der hører til Windows 7 installationerne.

Men det er måske allerede for sent?
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2014 - 15:54 #16
"Spørgsmålet er så om jeg ved at formatere de 15gb ødelægger noget som jeg skulle have gemt. Eller skal jeg hente driver ned først og gemme".

Du kan jo formatere harddisken og lave en ren institution. Derefter kan du lave de portioner du vil havde.Nu ved jeg ikke om der er Recovery partion på dine computer, de vil blive slettet hvis du formater hele din harddisk.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2014 - 16:39 #17
#16 De 15 gb kunne jeg måske godt tro var en recovery partition til Windows 7 med Windows og  installerede programmer man kan gendanne fra
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2014 - 16:59 #18
Ja det kan det godt være.
Avatar billede m0rfar Nybegynder
23. november 2014 - 17:33 #19
her er linket til billedet. http://peecee.dk/upload/view/444858
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2014 - 17:56 #20
Umiddelbart ser det ikke ud til der er recovery drev. På det lille drev er der 100% ledighed.
Du har så ikke manuelt slettet noget herfra mOrfar?
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2014 - 18:18 #21
Jeg finder at den HDD er helt absurd partitioneret. Det giver da ingen mening at lave en partition på 21,49GB, uden drev bogstav,  før C-partitionen. Det er for øvrigt en primær og ikke en logisk partition, som ellers oplyst.
Avatar billede m0rfar Nybegynder
23. november 2014 - 18:24 #22
Sådan er den født. Hvis man kan sige det sådan. Jeg har aldrig set at harddisken var delt op i 3  og derfor ikke brugt de 21,5Gb som der er ekstra.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2014 - 20:07 #23
#21 Nej det ser jeg ikke umiddelbart er  mærkeligt. Jeg tror at det nævnte drev har skullet været recovery drev, og måske på et tidspunkt er blevet formateret og derved kommet til at stå som ikke allokeret, hvorved det store drev har kommet til at hedde D.
Her er der et billede af min harddisk som den har set ud hele tiden fra jeg købte computeren for 9 år siden.
http://gratisupload.dk/vis/716671
Som i ser ligger D drevet først, og det var fra start et recovery drev til at gendanne XP Home Edition. Efter jeg opgraderede til Xp pro kunne jeg ikke gendanne computeren mere med denne partition. Og efter jeg her i foråret opgraderede jeg igen til Windows 8 har jeg helt formateret drevet, og bruger det nu til at installere programmer på. Jeg undgår helst at installere på c drevet da det ikke er for stort i forvejen.
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2014 - 20:10 #24
At de andre drev har fået drevbogstaverne H og I lægger i at jeg har haft flere diske i computeren og de derved har ændret på bogstaverne. Det har jeg af gode grunde valgt ikke at ændre på for at være sikker på at systemet kører ordentligt.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2014 - 12:31 #25
#23 Jo vist, men det absurde ligger jo netop i, at partitionen er tom. Der burde ellers netop have ligget en Recovery.
Jeg mener, at ved opstarts problemer med windows, vil windows altid forsøge at starte på 1.ste partition.
På min GPT ligger der et par små Partitioner før C. men de hører med til C. og der fulgte en Recovery DVD med købet.
http://peecee.dk/upload/view/444871
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2014 - 16:02 #26
Vi kan kun gisne om hvad der er sket med dette drev. Sandheden er dog at hvis der ikke foreligger nogle recovery dvd'er, så er der ikke noget at komme tilbage på hvis Windows 8 ikke virker.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2014 - 17:13 #27
@xby jeg har siden dit første indlæg syntes det var noget sludder og vrøvl du har kommet med.

Jeg spekulerer på hvor mange gange du har oprettet en profil her på eksperten.dk
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2014 - 17:34 #28
pixxel
Nu du nu er i gang med at spekulere, kunne du så ikke spekulere på en mere intelligent kritik. Formulere en påstand, som jeg kan tage stilling til?
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2014 - 17:44 #29
Ps. Det er rigtigt, at jeg har haft brugeren "geron" skiftede fordi Eksperten ikke kunne fungere efter jeg fik ny mail sdresse, og så var det nemmere at oprette en ny bruger.
Jeg har som geron hjulpet dig i dette spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/996108
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2014 - 18:36 #30
#26 Ja hvis der ikke er en Recovery disk, og en opgradering, via nettet, går galt er det helt nødvendigt, at have et image af C-drevet. Med mindre selvfølgelig, at man med i købet, fik en Recovery disk. Så kan det blive et dyrt eksperiment.
Avatar billede Slettet bruger
24. november 2014 - 22:14 #31
Respons fra spørger? Eller hvad?
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2014 - 20:29 #32
Jeg hopper af og forlader spørgsmålet.