Avatar billede nu_igen Professor
22. november 2014 - 14:47 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Opgradere iMac med Bootcamp + Win XP til Win 7

Min iMac - late 2009 skal opgraderes fra Snow Leopart til Yosemite og Windows XP til Windows 7.
Jeg har googlet til jeg er helt blå i hovedet, og er mere forvirret end godt er.
Jeg har købt en Win 7 DVD.
Jeg har taget back-up af vigtige private mapper på en ekstern NTSF disk (1 TB).
Spørgsmål 1.
Nu har jeg læst mig til at jeg ikke kan bruge Win 7 skiven uden først at have overført dens indhold til et 16 GB stick. Ifølge det jeg har læst, skal sticket formateres til FAT32. Spørgsmålet er om min iMac har et drev, der kan læse Win 7 skiven. Da jeg tidligere har installeret XP fra en skive, går jeg ud fra at Mac'ens DVD drev også kan læse Win 7. Er det rigtigt?
Spørgsmål 2:
Jeg skal downloade Appels nyeste styresystem Yosemite til et stick, som er formateret til FAT32. Vil det sige at mine sikkerhedskopierede data kopieret til NTFS system først kan læses når jeg igen har installeret Win 7?
Spørgsmål 3:
Hvilke andre "programmer/systemer" er jeg også nødt til at tage en sikkerhedskopi af? Jeg har kopieret Outlook til en .pst fil.
Mange spørgsmål, som jeg håber at en venlig sjæl kan besvare.
Med venlige hilsner
Nu_igen
Avatar billede Slettet bruger
22. november 2014 - 15:54 #1
Da jeg tidligere har installeret XP fra en skive, går jeg ud fra at Mac'ens DVD drev også kan læse Win 7. Er det rigtigt?

Hvorfor skulle den ikke også kunne installere Windows 7 fra diskdrev ?

Jeg kan ikke se på appel hjemmeside et der står noget om at Yosemite skal over på en USB. Yosemite  skulle kunne hentes i apps store.
https://www.apple.com/dk/osx/how-to-upgrade/
Avatar billede nu_igen Professor
22. november 2014 - 19:02 #2
Hej
Ja, jeg har læst om opgraderinger på Appels sider og da der ikke er optiske drev i de nyere iMac, har jeg læst på forklaringen der. Det står lidt kryptisk. Så jeg kan altså godt installere fra mit drev. Min iMac er af modellen "late 2009" og opfylder betingelserne for at kunne køre en Win 7 - dog først efter at OS er opgraderet - enten til Maverick eller Yosemite.
Jeg vil helst starte med en helt ren maskine, altså også formatere Mac-og boote op med nyt Maverick eller Yosemite. Er det rigtigt forstået at jeg så skal downloade M eller Y på et FAT32 formateret stick?
Nu_igen
Avatar billede nu_igen Professor
21. januar 2015 - 10:05 #3
Hej Jeg er nødt til at lave et clean install og det er lidt anderledes end at opgradere - især hvis man skifter fra 32 -64 bit.
Og det er for at jeg kan boote den cleane Mac at jeg er nødt til at downloade installationen Yosemite på et USB stick
Med venlig hilsen
Ingeborg

Ps. Operationen er nu veloverstået med hjælp fra ELGIGANTENS support.
Avatar billede nu_igen Professor
21. januar 2015 - 10:07 #4
Ok - har opgivet at finde ud af hvordan jeg giver points - Tak fordi du gad svare
nu_igen
Avatar billede nu_igen Professor
05. februar 2015 - 16:23 #5
ingen svar - maskinen er nu opgraderet hos ELGIGANTEN for 700 kr.