Avatar billede Poid Nybegynder
22. november 2014 - 17:12 Der er 10 kommentarer

2Gb ide hdd

Hvor kan man skaffe en 2Gb Hdd til en gl dos maskine fra 98
Avatar billede sferling1 Nybegynder
22. november 2014 - 17:48 #1
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2014 - 18:17 #2
Avatar billede Poid Nybegynder
22. november 2014 - 18:53 #3
Kan en Flasch modul bruges i en computer fra 1998 kun med Dos?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2014 - 19:06 #4
Stikket passer, men du skal nok høre, om der skal bruges en driver til drevet. Har du sagt, at kravet var, at det virker med dos, så kan du fint åbne, teste og returnere (indenfor 14 dage) hvis det ikke virker.
Avatar billede sferling1 Nybegynder
22. november 2014 - 19:15 #5
Jeg har ikke selv prøvet det, men overvejet, fordi jeg også har en gammel maskine stående, som kan køre win98/dos og som jeg bruger til dos-ting.

Ellers skal man nok prøve på net-auktioner, men mon ikke så gamle mekaniske diske har begrænset restlevetid...
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. november 2014 - 19:34 #6
Hvorfor lige 2 gb? Jeg har fundet en 3 gb ide mekanisk disk nederst i min kommodeskuffe og har tjekket, at den virker. Den kan fås gratis. Hvad gør vi, når jeg bor på Falster?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2014 - 20:20 #7
DOS har en maks størrelse på 2gb hvis der ikke er en speciel dos-udvidelse/driver til den, så den kan adressere mere. Det skyldes begrænsning i FAT32.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. november 2014 - 20:40 #8
#7
Hvis det er selve filsystemet FAT32 som har en begrænsning, hvorfor kan man så ikke bare oprette to mindre partitioner?
Avatar billede claes57 Ekspert
22. november 2014 - 20:49 #9
det kan du sagtens - 4 primære partitioner opdelt i lige så mange logiske partitioner, så du har c-z bogstaver til.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
22. november 2014 - 21:27 #10
Det kan også være, at bundkortet i den gamle maskine ikke understøtter en disk større end 2 gb. Der er ikke mulighed for en "Limit Space" jumper setting på den omtalte HDD.