Avatar billede Brugersoren Nybegynder
22. november 2014 - 23:43 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Er windows opdatering sikker?

Hej,
Min opdateringsknap i starmenuen (Vista Home Premium) lyser hele tiden (installerer opdateringer og lukker herefter computeren - hvis du klikker på den) og melder om nye opdateringer, selv når den lige har kørt den planlagte ugentlige automatiske opdatering og genstartet. Det burde den jo ikke.

Jeg tolker det som en brist i opdateringsmekanismen, som tillader noget snavs?

Har prøvet at klikke på "opfordringen", men så gik computeren stort set ned, så det gør jeg ikke igen.

Nogen der har været ude for noget lignende?
Avatar billede f-arn Guru
23. november 2014 - 00:41 #1
Er windows opdatering sikker?

Ja!!!

Er du sikker på den opfordring du klikker på, ikke er en infektion?

Hvad hedder den - helt præcist?
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
23. november 2014 - 10:16 #2
Det ved jeg ikke, for jeg tør ikke længere klikke på opdateringsknappen (den der lyser i startmenuen og som er rød og har et lille udråbstegn på et gult skjold) og som er placeret ved siden af skiltet: "luk computeren" og dvaleknappen med hængelåsen - bare lige for at forklare:). Sidst jeg gjorde det gik computeren ned og jeg måtte igennem systemgendannelse for at komme i  gang igen. På det seneste er mine gendannelsespunkter, der går mere end en uge tilbage slettet - og ikke af mig! Så jeg er lidt handlingslammet. Det eneste der lader til at fungere er den automatiske opdatering, som er sat til en gang i ugen. Og jeg oplever ellers ikke tegn på virus i form pop up og den slags.

Vil bare gerne forstå den opdateringsknap, hvad der foregår og have den til at blive lidt mindre aktiv:)

Nu kan jeg bare ikke lige huske om der er et trin imellem at klikke på knappen, hvor man får mulighed for at vælge opdateringer til og fra - eller om den går i gang direkte med at opdatere når man klikker? Hvis det sidste er tilfældet skal jeg ikke nyde noget :)
Avatar billede claes57 Ekspert
23. november 2014 - 11:28 #3
Du skal i kontrolpanel / windows update og se efter i log - der kan være en enkelt opdatering, der fejler. Den kan så slås fra.
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
23. november 2014 - 14:04 #4
Jo, men derinde får jeg så at vide at der er 1 vigtig opdatering tilgængelig og 4 valgfrie. Det eneste jeg kan gøre er at klikke på "Installer opdateringer". Men hvordan tør jeg det, når jeg stadig ikke ved hvad der opdateres med? Hvordan kan jeg være sikker på at denne opdatering ikke er den der crasher min PC? Altså jeg har virkelig dårlige erfaringer med at klikke på "Installer opdateringer". Derfor har jeg brug for at vide præcis hvad det er jeg lukker ind.
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
23. november 2014 - 14:10 #5
I øvrigt, hvis loggen er til at stole på så er alle opdateringer over tre måneder bagud fra Microsoft. Hvad jeg bare ikke forstår er at når computeren er sat til at opdatere på en bestemt dag i ugen, hvorfor får jeg så opdateringer levet på en masse andre dage, fra Microsoft?
Avatar billede claes57 Ekspert
23. november 2014 - 14:18 #6
du ser på startbilledet i windows update. Ude til venstre er en 'vis opdateringsoversigt'.
Så kan du se, om den forsøger med den samme opdatering - som fejler - eller om det er forskellige opdateringer.
Når du fx tirsdag har hentet en opdatering, og du nægter at lukke ned så den indlæses, så bliver den jo liggende fra nu af og til evig tid. Og der kommer ikke andet ind før denne er installeret eller fjernet. Når en opdatering er startet, så kommer der ikke andre ind.
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
24. november 2014 - 09:13 #7
I opdateringsoversigten er alle fuldført, helt frem til i går - søndag. Altså opdaterer computeren som den har lyst til, selv om den er sat til at opdatere automatisk lørdag : Mens opdateringsikonet i startmenuen melder igen om en ny opdatering - som jeg ikke tør klikke på, fordi opdateringsoversigten ikke oplyser om indholdet af indkomne opdateringer, men kun om allerede fuldførte.
I øvrigt fremgår det ikke af opdateringsoversigten at der venter en ny opdatering, selv om knappen i startmenuen lyser. Så jeg forstår stadig ikke hvad der foregår?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2014 - 09:59 #8
Det kan være en dummernik i Vista. Men fx viruskontrollen får jo nye filer hver dag. Og hvis du er på Microsoft Security essentials så opdateres den via Windows Update.
Hvis du er på det, så kan du i viruskontrollen selv hente dagens opdatering. Genstart, og se om markering forsvinder. Hvis ja, så er det den, og så må du lære at leve med den (eller skifte til fx avast antivirus  - bedre og også gratis).
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
24. november 2014 - 12:55 #9
Startpanelet melder stadig om opdatering, selv om jeg lige har kørt opdatering med Microsoft Essentials, som melder alt ok. Der burde være en metode, hvor man kan se hvad det er som "banker på" - uden samtidig at lukke det ind, altså.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2014 - 13:13 #10
Opret et gendannelsespunkt nu, og luk derefter ned for pc. Start - og det er ok.
Hvis pc dør, så kan du starte fejlsikret og gendanne via gendannelsespunktet.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/start-system-restore-command-prompt#1TC=windows-7
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
24. november 2014 - 15:30 #11
Er det normalt at den ikke gemmer gendannelsespunkter længere end ca. en uge tilbage?
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2014 - 15:39 #12
Den gemme, hvad den har plads til. I kontrolpanel / system kan man regulere plads. Typisk er der sat 10% plads af, men reguleres ned når disken fyldes.
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
24. november 2014 - 17:28 #13
For nogle uger siden klikkede jeg på opdater-knappen i startmenu, med det resultat at PC gik ned efter genstart og alle gendannelsespunkter var væk! Husker ikke hvordan jeg kom på benene igen. Men derfor min frygt for den knap og min nysgerrighed omkring hvad der ligger bag, især når Microsoft-Essentials melder alt ok. Har læst at virus kan komme via opdatering, så måske skal jeg bare køre alle opdateringer gennem Microsoft Essentials og ignorere den almindelige opdaterings varsel. Med mindre nogen har forklaringen :)
Avatar billede claes57 Ekspert
24. november 2014 - 18:04 #14
der er opdateringer til essentials - og der er opdateringer til office og windows. Der kommer IKKE vira ind den vej. For din egen pc's sikkerheds skyld, så skal du installere alle de opdayteringer, der kommer i windows update, og er markeret vigtige. Blandt andre opdateringer den vej er bla driver-opdateringer. De er også vigtige - de er bare ikke fra microsoft.

Du kan sagtens have skidt på pc som sletter gendannelse og forhindrer opdateringer - men det er kommet ind ad en anden vej.
Så prøv at sætte god tid af, og kør en grundig online viruskontrol. Trend er et af de største firmaer i branchen, og har lavet denne gratis mulighed for at brugere kan teste deres system.
http://housecall.trendmicro.com/
husk lige at klikke i 32/64 bit efter dit system.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2014 - 16:51 #15
Tidligere tråd ...
http://www.eksperten.dk/spm/999175

Vil lige nævne at jeg downloadede AVG antivirus free og dermed forsvandt aktiveringen af opdateringsikonet i startmenuen. Hvilket var dejligt. Men til gengæld blev opstarten med AVG endnu langsommere, så AVG er slettet igen og update-ikonet lyser atter. Altså tilbage cero.

Jeg orker ikke de lange scanninger som antivirusprogrammerne medfører

Har du håndsving på dit antivirusprogram !

og har en idé om at jeg kan klare mig med Microsoft Security Essentials - er det helt i skoven?

JA.

Microsoft Security essentials, er så dårlig, at Microsoft anbefaler at man bruger noget andet.

http://www.pcpro.co.uk/news/security/384394/microsoft-security-essentials-is-designed-to-be-bottom-of-the-antivirus-rankings

"Microsoft has admitted Windows users should install antivirus above and beyond its own Security Essentials, describing its protection as merely a "baseline" that will "always be on the bottom" of antivirus software rankings."
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2014 - 17:20 #16
Udover avg, så er der avira og avast som de bedste blandt de gratis. Når du indlæser en, så skal du bagefter afinstallere den, du brugte tidligere. Og genstart herefter kan være langsomt. Giv den enkelte en uge til din tilvænning før du prøver den næste.
Opstart kan du klare ved at aktivere dvale (og bruge den). Så gemmer maskinen hukommelsen ved nedlukning, og indlæser samme ved start. Programmer skal derfor ikke initieres igen. Dvale lukker også helt ned for pc, så den bruger ikke mere strøm end en slukket.
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2014 - 19:07 #17
Når du indlæser en, så skal du bagefter afinstallere den, du brugte tidligere.

Jeg vil gøre det i omvendt rækkefølge.
Avatar billede claes57 Ekspert
25. november 2014 - 19:37 #18
#17 det kan du da godt. Så er din pc åben og ubeskyttet et øjeblik. Jeg tager den anden vej, hvor pc presses i knæ undervejs i skiftet, men har viruskontrol kørende hele tiden.
Der er flere af de store programmer, der skriver at hvis installation ikke kører i første omgang, så kan man slå viruskontrol og firewall fra, og så installere. Her vælger jeg igen en anden vej. Så finder jeg hellere et konkurrerende firmas løsning.
Men ellers, så er jeg på win8.1 og den indbyggede viruskontrol, som nu hedder defender igen. Det er fint nok til de sider jeg kommer forbi. Reparerer andres pc'er, men mig egen har ikke haft angreb som ødelagde noget.
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2014 - 08:51 #19
1. Hent installations filerne til det nye program. Eventuelt Remove tool / Uninstaller tool.

2. Luk for internet forbindelsen.

3. Afinstaller det sikkerhedsprogram der er installeret.

4. Genstart hvis nødvendig.

5. Installere det nye program.

6. åben for internet forbindelsen, hent opdateringer.
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
07. december 2014 - 07:03 #20
@Claes 57,
tak for at henlede min opmærksomhed på windows update i kontrolpanel. Jeg er igen tilbage hvor jeg gerne vil være: med Microsoft Essentials som eneste antivirus og uden en konstant lysende opdateringsknap. Hvordan jeg lige kom omkring det husker jeg ikke, men du ledte mig på sporet. Så ping lige, så er der points.
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
22. december 2014 - 12:55 #21
Eller sagt på en anden måde: skriv et "svar", så er der points efter først til mølle princippet.Elles gør jeg det selv:)
Avatar billede Brugersoren Nybegynder
05. februar 2015 - 06:28 #22
Dette er et "svar" for at få lukket tråden.