Avatar billede per2edb Praktikant
23. november 2014 - 13:21 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Opstartsbiled

Jeg har en Startform der tager lang tid at lode ind
Jeg vil gerne have et billed vist i ventetiden
Billed lagt i ved åbning eller vedaktuelt virker ikke
Kan i hjælpe!
Avatar billede fdata Forsker
23. november 2014 - 17:01 #1
Jeg vover den helt enkle (som du måske allerede har testet):
Hvorfor ikke åbne en separat form (med billedet på) lige inden du åbner selve startformen og så kalde en "Luk billed-form" når startformen er oppe og køre.
Avatar billede per2edb Praktikant
23. november 2014 - 18:01 #2
Jeg har lige prøvet. Virker ikke.

Måske taler vi forbi hinanden:

Det er ikke opstartsformen der tager tid. Det er selve det at lode helle applikationen ind.

Der er hvid skærm i denne periode. Den vil jeg fylde med et billed og måske en progres bar

Jeg prøvede at kalde en billedform fra opstartsformen's  åbning eller vedaktuelt
Det virker ikke. Skal den kaldes fra et andet sted?
Avatar billede fdata Forsker
24. november 2014 - 12:08 #3
Ahaaa. Så har du brug for en Splash screen.

I "gamle dage" kunne man bare gemme en BMP fil. Hvis databasen f.eks. hed TEST.MDB gemte man bare TEST.BMP. Jeg ved ikke, om det virker i nyere versioner; men det er da forsøget værd.

Ellers er der masser af eksempler på hvordan man kan kode det på nettet, f.eks. http://support2.microsoft.com/kb/101374
Avatar billede per2edb Praktikant
24. november 2014 - 13:35 #4
TEST.bmp har jeg prøvet. Duer ikke
Jeg prøver Splash men kan ikke finde ud af hvad der skal stå i AutoExec (Jeg har allerede en så det skal være tilføjelseser til det jeg allerede har i den)

Er det kun:  Function Name:

SplashStart("Opstartsbilled", 5)

der skal løgges ind eller......?

    Macro Name  Action
      -----------------------------------------------------------------
      AutoExec    RunCode
                    <any startup macro actions required by your program>
                    RunCode

      AutoExec Actions
      ----------------------------------------------------------------
      RunCode

          Function Name: SplashStart("YourSplashFormNameHere", 5)
      <any startup macro actions required by your program .. optional>
      RunCode
          Function Name: SplashEnd()
Avatar billede fdata Forsker
24. november 2014 - 15:44 #5
Som jeg læser det, skal du have:
- RunCode med argumentet SplashStart("Opstartsbilled", 5)
- Dine eventuelle øvrige kald
- RunCode med argumentet SplashEnd()

SplashStart vise din form i det specificerede antal sekunder
SplashEnd fjerner den igen, når tiden er udløbet
Avatar billede per2edb Praktikant
24. november 2014 - 22:06 #6
Det virker - 1000 tak

Ved du om den røde Access opstart kan undertrykkes?

Jeg kan ikke få en progres bar vist ovenpå Opstartsbilledet. Har du en ide til hvordan?
Avatar billede fdata Forsker
25. november 2014 - 13:23 #7
Sorry. Har ikke rigtig nogen erfaring med opstart-halløj.
Hvad mener du med "den røde opstart"?

En progressbar burde du i princippet kunne simulere ved at lægge f.eks. en rektangel-control på din opstartform. Så kan du variere bredden afhængig af den forløbne tid. Du skal altså have fat i Timerinterval (f.eks. 500 msek) og så "udvide" rektanglet i VedTimerudløb. Du véd jo hvor mange sekunder, du viser formen (svarende til 100% bredde).

MEN MEN MEN da Access jo er et et-strenget system (du kan ikke køre to processer samtidig) kan det være at ovennævnte overhovedet ikke virker, idet afviklingen allerede er gået videre til SplashEnd, som står og afventer at tiden for SplashStart er gået. Men det er da forsøget værd.
Avatar billede per2edb Praktikant
25. november 2014 - 13:45 #8
Med den røde opstarts form mener jeg ACCESS "Logo" der vises ved opstart
Avatar billede fdata Forsker
25. november 2014 - 13:53 #9
Hm. Jeg ser ikke noget logo. Hvilken version bruger du?
Avatar billede per2edb Praktikant
25. november 2014 - 15:45 #10
Jeg bruger access 2013
Når du starter word excel outlook osv er første billed hvad jeg kalder loge
med ordene hhv. word excel outlook osv

Den vil jeg gerne have fjernet fra Access så man kun ser opstartsbilledet
MS har i forvejen reklamer nok :-)
Avatar billede fdata Forsker
25. november 2014 - 16:08 #11
Ahaa.
Jeg googlede "Access 2013 hide splash" og fandt bl.a.
http://www.askvg.com/registry-tweak-to-disable-start-screen-for-all-applications-in-microsoft-office-2013/

Hvis ikke det er det du søger må du google videre.

Jeg kan nok ikke hjælpe yderligere :O(
Avatar billede fdata Forsker
25. november 2014 - 16:10 #12
...ooops jeg ser lige nu da jeg lukke min browser, at det er Start Screen, de fjerner - og det er jo ikke det samme som Splash Screen. Glem mit forrige råd.