Avatar billede mik28 Seniormester
23. november 2014 - 17:22 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

MG5250 (printerproblem)

Hej Eksperter

Jeg har en Canon MG5250 printer jeg forsøger at få til at virke i Ubuntu.

Jeg har forsøgt følgende

sudo add-apt-repository ppa:michael-gruz/canon-trunk
sudo apt-get update
sudo apt-get install cnijfilter-common
sudo apt-get install cnijfilter-mg5200series

Jeg kan efterfølgende også tilføje printeren (cnijnet:/88-87-17-45-F2-F5)

Problemet er bare at jeg ikke kan printe?
Avatar billede mik28 Seniormester
23. november 2014 - 17:23 #1
Det er i øvrigt Ubuntu 14.04
Avatar billede mik28 Seniormester
24. november 2014 - 17:11 #3
Hmmmm. No joy. Printeren bliver vist når jeg forsøger at tilføje den. Printeren reagerer bare ikke. Jeg har sikkert rodet rundt i nogle ting i min iver for at få det til at spille. Jeg er ikke nogen Linux haj men er på den anden side meget glad for Ubuntu. Jeg kan give dig SU rettigheder via SSH hvis du gider rette fejlen for mig. Send mig en mail på mik@mikbis.dk så laver jeg rettelserne i min router og sender dig brugernavn og password. Jeg vil sætte pris på det for jeg kan ikke selv finde fejlen.
Avatar billede mik28 Seniormester
24. november 2014 - 17:17 #4
Jeg har kørt følgende:

sudo apt-get remove cnijfilter-common
sudo apt-get autoremove cnijfilter-mg5200series
Avatar billede Blueeyez Mester
24. november 2014 - 19:38 #5
sudo add-apt-repository --remove ppa:michael-gruz/canon-trunk

Herefter en bonus kommando: sudo dpkg --configure -a && sudo apt-get check -y && sudo apt-get autoremove -y && sudo apt-get clean -y && sudo apt-get update -y && sudo apt-get upgrade -y && exit

Hent:
Printer: http://support-my.canon-asia.com/contents/MY/EN/0100301702.html
Scanner: http://support-my.canon-asia.com/contents/MY/EN/0100303002.html

Højreklik og udpak begge filer.

Åbn en terminal (ctrl + alt + t) - Filerne ligger under Hentede filer ud fra det jeg kriver nu.

cd Hentede\ filer/cnijfilter-mg5200series-3.40-1-deb
sudo ./install.sh

Når installationen er gennemført skriver du:

cd
cd Hentede\ filer/scangearmp-mg5200series-1.60-1-deb
sudo ./install.sh
Avatar billede mik28 Seniormester
24. november 2014 - 20:04 #6
Hejsa. Det virkede desværre ikke.
Avatar billede Blueeyez Mester
24. november 2014 - 20:43 #7
Hvilken del virkede ikke?

Har du koblet printeren til netværket via lan eller wifi? Hvisi wifi er det så manuelt eller WPS?
Avatar billede mik28 Seniormester
24. november 2014 - 20:54 #8
Jeg kan ikke tilføje den.
Den er på mit lan via wifi
Avatar billede Blueeyez Mester
24. november 2014 - 20:58 #9
Hvordan har du tilsluttet den via wifi? WPS eller har du manuelt oprettet forbindelse fra printeren?

Du har vel ikke en anden pc med Ubuntu som du kan installere printeren på?
Frygter lidt du har rodet for meget på din nuværende, men hader at anbefale en formatering. Især hvis det ikke løser problemet..

Har du en smartphone? Hvis, så er der jo en app som gør det muligt at udskrive mm den vej fra..
Avatar billede mik28 Seniormester
24. november 2014 - 21:11 #10
Jeg har bare forsøgt at tilføre en netværksprinter. Jeg ved ikke hvad WPS er. Jeg har en anden Ubuntu maskine men den bruger jeg som server.
Avatar billede mik28 Seniormester
25. november 2014 - 18:11 #11
Løsningen må være at jeg booter min manskine med Winblows når jeg vil printe noget. Det er bare lidt irriterende. Tak for input anyway. Lukker og slukker ;-)
Avatar billede Blueeyez Mester
25. november 2014 - 19:36 #12
Altså at du opgiver så hurtigt undre mig en del..

Iøvrigt vil jeg anbefale dig ubuntudanmark.dk/forum

Du er ikke nødt til at have Windows, men nu ved  jeg jo ikke hvad du har rodet i og er ikke selv en linux haj, men jeg har sat en canon wifi printer op og det var meget nemmere i Ubuntu end i Windows..

Afmelder og håber du ikke opgiver helt..