Avatar billede FrankDD Nybegynder
23. november 2014 - 19:16 Der er 15 kommentarer

For langsom hastighed

Jeg har lig fået Waoo en 90 90 forbindelse. Hvis jeg kører en hastigheds test direkte i min fibrboks viser den ca. 90 90. Men hvis jeg går gennem min router viser den ca 40 40.

Min router er en D-link DIR-655

Jeg testede uden at andre pcer og spille konsoller var tilkoblet, der var dog 3 mobiler som sikkert hoppede på men blev ikke brugt.

Er min hastighedstest rimelig, eller er der noget galt medmit netværk.
Avatar billede chalde Seniormester
23. november 2014 - 19:56 #1
Du får det du skal fra din udbyder, så det er dit eget udstyr begrænser.
Hvordan tester du? Kablet eller trådløs?
Har routeren nyeste firmware?
Er QOS slået til? (ellers slå det fra)
Avatar billede FrankDD Nybegynder
23. november 2014 - 20:03 #2
Hvad er QOS, og hvordan slår det fra
Avatar billede FrankDD Nybegynder
23. november 2014 - 20:06 #3
Det var slået til, har slået det fra nu, ved dog stadig ikke hvad det er
Avatar billede 220661 Ekspert
23. november 2014 - 20:26 #4
Bruger ikke selv waoo, men får man ikke router med fra udbyderen når man tilmelder sig dem, som formodentligt kan samarbejde med fiberboksen?
Avatar billede FrankDD Nybegynder
23. november 2014 - 21:13 #5
Jeg fik ikke nogen router med. Har selv købt min d-link
Avatar billede FrankDD Nybegynder
23. november 2014 - 21:14 #6
Jeg fik ikke nogen router med. Har selv købt min d-link
Avatar billede chalde Seniormester
23. november 2014 - 21:36 #7
#2 Prioritering af trafik. Kan give ringe hastigheder hvis det er sat forkert op og ofte er de fleste hjemmeroutere ikke verdensmestre til at løse opgaven.

#4 Ser umiddelbart ikke sådan ud hvis man kigger deres svar igennem her: http://www.waoo.dk/service/kundeservice/sporgsmal-og-svar/fiberbredband
Det er ikke alle udbydere der leverer andet udstyr, end det der skal til for at få hul igennem til nettet (minimering af udgifter).
Avatar billede 220661 Ekspert
24. november 2014 - 08:35 #8
#7 Fandt da denne vejledning, men den gælder måske ikke længere?
http://www.waoo.dk/~/~/media/2795ACFD34954FB392F501752CA5D468.ashx
Avatar billede chalde Seniormester
24. november 2014 - 09:24 #9
#8 Dunno. Jeg går ud fra at de fraskriver sig alt når de skriver
Vi yder ikke support på routere
http://www.waoo.dk/service/kundeservice/sporgsmal-og-svar/fiberbredband

Om de gør noget andet (herunder leverer routere) melder jeg gerne pas på.
Avatar billede DanishBear Seniormester
24. november 2014 - 15:29 #10
Har selv 90/90 og ved den kan kører fuld hastighed på en "D-link DIR-655", har dog fået ny Router sidenhen pga. andre ting, så vil jeg siger det er enten en opsætnings fejl eller nok _mest_ noget du har kørende på din komputer.
Avatar billede Calle5463 Forsker
28. november 2014 - 18:36 #11
Jeg har også WAOO via EnergiFyn-fiber. For nogle uger siden lykkedes det at få den målte hastighed (TDC's og WAOO's målere) op på ~50/50 Mbps. Nu er den (igen) stille og roligt faldet til ~10/10 Mbps.

Som absolut lægmand, får man desværre en fornemmelse af indbygget "forældelse", for at man skal blive utilfreds og upgradere til en højere hastighed.

Så jeg lytter med stor interesse ......
Avatar billede DanishBear Seniormester
28. november 2014 - 21:52 #12
Nu har jeg haft Profiber/Waoo i over 4-5 år og har ikke haft nogle probs med at hastigheden falder over tid, fik dog skiftet fiberbox'en ud pga. tordenvejr (plejer at slukke alt elektronik hvis der er tordenvejr) hastigheden skabte sig mærkelig efter jeg blev overrasket af tordenvejr, troede det var det der var efter Fiberbox'en, de checkede efter og fik skiftet og den kørte sidenhen, er flyttet for 3 år siden, dog kun en etage ned, samme type fiberbox, men ingen probs.

Har lige målt igen på¨
http://www.waoo.dk/Internet/Hastighedsmaaler/
og min hastighed viser fuld hastighed for 90/90
http://hastighedstest.tdc.dk/
(viser aldrig rigtigt, synes jeg) 90/45
http://www.speedtest.net/ (Odense)
fuld hastighed for 90/90

Man SKAL ALTID måler direkte fra/på Fiberbox'en og uden alt muligt sat til, f.eks. Virusscanner, Skype og andet der starte op med Windows/Mac, efter min mening en REN installation.

Har brugt en "D-link DIR-655" indtil for ½ år siden, som blev skiftet ud med en "Linksys WRC1900AC" pga. AC og andre ting, begge kører 100%.
Har en bekendt som har højere hastighed og der vil jeg anbefale folk med over 90/90 at bruge en "Linksys WRC1900AC" da "D-link DIR-655" IKKE vil vise den rigtige hastighed, heller ikke direkte på fiberbox'en
Profiber/Waoo's fiberbox "ICOTERA IGW3000" er Super (efter min mening), både jeg og min bekendte har den box og den kører SuperB til både 90/90 og højere hastigheder og for den sags skyld også TV. (hvad jeg har set)
Avatar billede Calle5463 Forsker
23. juli 2015 - 14:05 #13
Sluttet
Avatar billede Calle5463 Forsker
11. februar 2016 - 01:03 #14
Lukket
Avatar billede Wally73 Mester
12. februar 2016 - 02:28 #15
Mange routere kan ikke klare mere end ca. 20-30mbps når man først smider lidt portforwarding og nogle få firewall regler på.

På nogen routerens opsætningsside kan man se CPU-belastningen og den fortæller om routeren er overbelastet og dermed en begrænsning.

Kig på router anmeldelser på nettet og søg efter ordet throughput.
Meget få oplyser det og det er ofte fordi de ikke kan klare så meget.

Personligt har jeg droppet de billige routere, da de simpelthen ikke kan klare det.
Min Cisco RV220W kan klare 900Mbps i throughput, men det er uden portforward og firewall regler, så når de kommer på, så den faldet godt i throughput, men der er stadigvæk CPU-overskud tilbage ved fuld linjebelastning.