Avatar billede skillzor Nybegynder
25. november 2014 - 18:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Lille servermiljø

Hej,

Jeg har en cisco router firewall, den leger dhcp og dns server lige nu. Har 2 alm servere på den anden siden. Planen er at den ene skal være domain controller.

Men hvordan gør jeg lige det, Cisco router firewallen stopper jeg selvfølgelig dhcp + dns på. Men så mister domain controllen jo internet adgang, kan ikke lige regne ud hvordan og hvorledes det hele skal sættes op.

Det er lidt svært at forklarer :)
Har prøvet at google det, men så kommer der bare en masse omkring opsætning af dhcp på cisco.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
25. november 2014 - 18:34 #1
Du skal installere DNS rollen på din domain controller, og her skal du enten opsætte DNS forwarder til din ISPs DNS servere, eller du skal bruge root hints direkte.

Det vil betyde, at når din domain controller, som bliver din interne DNS server, får et request den ikke kender til, så vil den enten sende den videre til din forwarder, eller spørgs root hints.

Husk at du skal åbne port 53 (DNS) i din firewall mellem WAN og din domain controller, hvis dette skal virke.

Alternativt, skal du lade DNS på din router køre, også sætte din domain controller op til at bruge din cisco router som dens DNS forwarder.

DHCP kan du også stadig køre fra din cisco router, ingen siger det skal køre fra din domain controller, så det kommer an på hvad du selv vil have.
Avatar billede skillzor Nybegynder
25. november 2014 - 18:49 #2
For at lave et helt rigtig setup, skal cisco routeren/firewallen kun være firewall+router og ikke være dhcp/dns server. Så på domain controlleren er det planen jeg installer dhcp, dns og AD.

Hvad skal jeg mere gør på domain controlleren for at det fungerer?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. november 2014 - 18:52 #3
Hvilken version kører du på serverne nu?
Avatar billede skillzor Nybegynder
25. november 2014 - 18:55 #4
Altså en beskrivelse af setuppet er sådan her:

TDC internet forbindelse går ind i en cisco router/firewall og så i den er der patch kabler der går ud til de 2 servere(domain controller og hyperv server).

Lige nu er der sat ip adresse, subnet, gateway, 2*dns på firewallen som tdc har leveret et dokument på.
Avatar billede skillzor Nybegynder
25. november 2014 - 18:55 #5
Microsoft Server 2012 datacenter.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
25. november 2014 - 19:04 #6
Ok. Hold det helt enkelt og undlad DHCP på din DC. DNS er nødvendigt for AD, men for nemheds skyld angiver du så bare din Cisco-dåse som DNS-forwarder, så er du kørende.
Avatar billede skillzor Nybegynder
25. november 2014 - 19:12 #7
Det er meningen jeg vil lave det som var det et rigtig setup til en virksomhed, så jeg skal have det til at fungerer hvor domain controlleren håndter dhcp.
Avatar billede nyhuus Nybegynder
25. november 2014 - 20:12 #8
DHCP er også nemt nok, du skal bare slå det fra i din router og opsætte et scope på din server.

Men Hvis du slet ikke kender til det, så kan det godt være en større opgave.

Jeg har selv brugt CBT nuggets til mine microsoft certificeringer, og kan klart anbefale dem.

I dit tilfælde ville jeg nok tage et kig igennem følgende http://www.cbtnuggets.com/it-training-videos/course/msft_70_410_u1

Der kommer du igennem et helt ad, samt dhcp og dns.

Men det er i princippet nemt.

Du installere Active Directory Domain services (ADDS) på din server,
Denne skulle selv installere DNS rollen,
Her konfigurere du forwarders til fx din ISP, eller til opneDNS eller ligne.

(nu stopper du DHCP på din router)

Så installere du DHCP på din server, og konfiguere det scope du køre med internt, smider din router på som default gateway, og din domain controller som DNS server.

De behøver ikke slukke dns i din router som udgangspunkt, en computer bruger kun den DNS server som den bliver sat op til at bruge (enten manuelt, eller via DHCP settings)
Avatar billede skillzor Nybegynder
25. november 2014 - 20:24 #9
nyhuusdk, jeg prøver :). Har leget en del med dhcp scope osv, så kender godt til det. Tak for hjælpen indtil videre, jeg skriver lige i morgen how it goes.
Avatar billede skillzor Nybegynder
01. december 2014 - 10:27 #10
nyhuusdk
Skriver du svar, du fik ledt mig på rette vej :)
Avatar billede nyhuus Nybegynder
01. december 2014 - 11:35 #11
Det var altid noget :)

Held og lykke med projektet.
Avatar billede skillzor Nybegynder
01. december 2014 - 15:46 #12
Tak, det næste der skal sættes op er hyperv og der skal laves VM's med Exchange(maybe i cluster), SCCM 2012 og SCOM. :)