Avatar billede Blandy Praktikant
26. november 2014 - 08:46 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Anerkendelse for redning af data

Vil lige hører til hvordan i andre takler, når i laver arbejde for ikke nære bekendte eller kollegaer. Havde en kollega hvis datters maskine gik i udu. Skulle redde en terabyte filer og data ud og det tog mig to dage, pga disken var ved at stå af. Ved hjælp af alternativ OS miljø osv.

Pigen havde ingen backup og der var data fra hun var barn, skole opgaver, projekter mm. Kort tid efter gik disken så helt i stykker. Synes det er lidt undermålt at man kun får et "tak", når det var så kritiske data i 11 time der skulle reddes.

Plus det koster vist fra 4000 at få data reddet hos et firma så vidt jeg ved.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
26. november 2014 - 09:09 #1
Det kommer helt an på situationen.

Som regel forsøger jeg at frasige mig diverse "takkegaver", fordi det for mig blot er fedt, at jeg kan hjælpe nogen med noget, de ikke selv var i stand til. Men som regel får jeg et par flasker det ene eller det andet alligevel...

Men det skal ses fra den anden side af - hvis pigen m. familie ikke har haft nogen som helst idé om, hvad der skal til for at redde data ud, kan det ske at det fra deres synspunkt har set meget let ud, og at det derfor ikke har været nødvendigt med "gaver"... (Jep - jeg har også ofte brugt flere dages arbejde på IT, hvor jeg har kunne se at "kunden" ikke har haft en chance for at kende til arbejdets omfang)

..Eller det kan ske de har en stram økonomi, der gør at alene at skulle købe en ny HDD næsten ødelægger julen, så de ikke har haft økonomi til "gaver".

Jeg ville i din situation nok slå det hen - være glad for at du fik tak (det er ikke altid man får det ;-), og så en anden gang overveje på forhånd, at sige at du ønsker godtgørelse for arbejdet.
Avatar billede Blandy Praktikant
26. november 2014 - 09:20 #2
ja har overvejet det samme. At tage det på husets regning. Men havde vedkomne spurgt hvad jeg skulle have for hjælpen, havde jeg nok bare sagt "ikke noget". Da spørgsmålet i sig selv, giver den nødvendige anerkendelse, ved at han spørger.

For at være ærlig bryder jeg mig faktisk ikke om manden særlig meget, men tog scenariet som en udfordring og ville derfor gerne hjælpe. Men alligvel.....
Avatar billede kurt54 Ekspert
26. november 2014 - 10:09 #3
Jeg havde engang en IT kollega som ssgde IT var et dårligt fsg da der ikke kunne arbejdes sort. Over for private gælder det. Men bruger folk en elektriker 'sort' får han somregel noget for det, måske 'bare' 3 flasker god rødvin. Sætter en tømrer en lille køkken op for dig for han typisk en sjat penge for det. Folk ved normalt ikke hvad en professionel IT-konsulent koster og måske vede de heller ikke hvor meget tid man bruger - ofte får jeg computer med hjem eller SD kort eller telefon. Og leverer så måske SD-kortet tilbage med alle billeder på en brændt DVD.

Jeg har også sagt til en hvor jeg reddede en død PC's indhold. Prisen er at nu skal du fremover tage tage backup og det lærer jeg dig gerne.

Professionelt dvs i firmaer findes sort arbejde også inden for IT branchen - ofte til priser så folk ikke tror det er sort. For dygtige iT-folk koster mere end en tømrer eller en damefrisør.
Avatar billede repox Seniormester
26. november 2014 - 14:07 #4
Medmindre du klart havde angivet at din kollega skulle betale for den service du ville yde, så synes jeg bestemt at "tak" er mere end hvad der var forventet.

Det er svært at svare på om det er rimeligt eller ej, uden at kende kommunikationen der er foregået forud du accepterede at hjælpe, men der var vel ingen der tvang dig til at udføre gratis arbejde?
Avatar billede Blandy Praktikant
01. december 2014 - 09:56 #5
ok giv svar hvis i vil have point en af jer.
Avatar billede DanHansenDenmark Nybegynder
04. december 2014 - 23:06 #6
Hej,

Jeg har arbejdet med datarecovery i 13 år. Private kunder har jeg ikke håndteret ret mange af, men nogle er jeg dog stødt på.
Datarecovery eller genskabelse af tabte data er som du selv har erfaret noget af det mere omfangsrige! Min erfaring er at ingen almindelige private mennesker ikke har begreb om hvor svært det kan være. Nogle gange er det jo ret nemt som når vi taler om defekte komponenter, kontrollere, stik mv. og andre gange en hel del værre som eks. et "headcrash" på en harddisk.
Og nej, hun har ingen ide om det, absolut ikke. Ikke hvis du ikke har beskrevet det.Hvis du beskrev opgaven for hende og hvad du måtte igennem, så er jeg sikker på at hun ville blive "halv-imponeret" og sige pænt tak og mene det.
Mht. prisen så gad jeg godt høre hvor det var man kunne få lavet sådan en opgave til de par basører der. Kr. 4000,- det kommer man ingen steder fra. Een gang for mange år siden lavede jeg en opgave for en studine i Ålborg, som fik studierabat og det hele. Det var en forholdsvis nem opgave men tog alligevel en del timer og der skulle bruges en hel del reservedele. Det ville hun have fået til kr. 8.000,- hvis det var hun havde slået til, men hun havde slet ikke råd til noget i den størrelsesorden. Alm. mindre opgaver ligger i området kr. 20-25.000,- . Det er der vi begynder!!

Citat: "....Medmindre du klart havde angivet at din kollega skulle betale for den service du ville yde, så synes jeg bestemt at "tak" er mere end hvad der var forventet..."

Absolut bedre sagt og en hel del kortere ;)

Personligt elsker jeg ideen om at redde folks bryllupsbilleder og billeder af den unikke oplevelse. Billedet af barnets fødsel... Uundværlige "tidspunkter" i folks liv... Det gør mig faktisk ret glad, bare at fortælle om det ;)

Hav det godt folkens ;)
Avatar billede Blandy Praktikant
08. december 2014 - 09:28 #7
svar??
Avatar billede Blandy Praktikant
10. december 2014 - 14:38 #8
ok ingen svar. Men tak for hjælpen