Avatar billede JJK1988 Nybegynder
26. november 2014 - 15:32 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

transaction sql max ID + C#

Hej

Så vender man tilbage til det.

Jeg sidder og skal indsætte i 2 forskellige tabeller gerne på 1 gang.

Koden

public Sample insertSampleWithproject(string sample_EksternalNo, DateTime sample_Date, string materiale, string diagnose,
            int patient_ID, int placement_ID, int location_ID, int sampleType_ID,int Project_ID)
        {

            var newSample = new Sample();
            var newPatient = new Patient();
            var newPlacement = new Placement();
            var newLocation = new Location();
            var newSampleType = new SampleType();
            var newProject = new Project();

            newSample.Patient = newPatient;
            newSample.Placement = newPlacement;
            newSample.Location = newLocation;
            newSample.SampleType = newSampleType;
            newSample.Project = newProject;

            DBSample S = new DBSample();

            //Sample maxID =  new GetMaxSample();
            using (var conn = new SqlConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings["HFLDB"].ConnectionString))
            {

                conn.Open();
                SqlCommand command = conn.CreateCommand();
                SqlTransaction transaction;

                transaction = conn.BeginTransaction("SampleTransaction");

                command.Connection = conn;
                command.Transaction = transaction;
                try
                {
                    command.CommandText = "INSERT INTO HFL_Sample(Sample_EksternalNo,Sample_Date,Materiale,Diagnose, Patient_ID, Placement_ID ,Location_ID ,SampleType_ID)" +
                        "VALUES (@Sample_EksternalNo,@Sample_Date,@Materiale,@Diagnose, @Patient_ID, @Placement_ID ,@Location_ID ,@SampleType_ID)";
                    command.Parameters.AddWithValue("@Sample_EksternalNo", sample_EksternalNo);
                    command.Parameters.AddWithValue("@Sample_Date", sample_Date);
                    command.Parameters.AddWithValue("@Materiale", materiale);
                    command.Parameters.AddWithValue("@Patient_ID", patient_ID);
                    command.Parameters.AddWithValue("@Diagnose", diagnose);
                    command.Parameters.AddWithValue("@Placement_ID", placement_ID);
                    command.Parameters.AddWithValue("@Location_ID", location_ID);
                    command.Parameters.AddWithValue("@SampleType_ID", sampleType_ID);
                    command.ExecuteNonQuery();

                    newSample.Patient.Patient_ID = patient_ID;
                    newSample.Placement.Placement_ID = placement_ID;
                    newSample.Location.Location_ID = location_ID;
                    newSample.SampleType.SampleType_ID = sampleType_ID;

                    //command.CommandText = "SELECT MAX(Sample_ID) FROM HFL_Sample";
                    S.GetMaxSample();

                    command.CommandText = "INSERT INTO HFL_ProjSample (Sample_ID, Project_ID) VALUES (@Sample_ID, @Project_ID)";
                    command.Parameters.AddWithValue("@Sample_ID", S);
                    command.Parameters.AddWithValue("@Project_ID", Project_ID);
                    command.ExecuteNonQuery();

                    newSample.Project.Project_ID = Project_ID;

                    transaction.Commit();
                    Console.WriteLine("Both Records where inserted!");
                }
                catch (Exception ex)
                {
                    Console.WriteLine("(DBSample) Commit Exception Type: {0}", ex.GetType());
                    Console.WriteLine("Message : {0}", ex.Message);

                    //try a rollback if it throws and exception
                    try
                    {
                        transaction.Rollback();
                    }
                    catch (Exception rollEx)
                    {
                        Console.WriteLine("Rollback Exception Type: {0}", rollEx.GetType());
                        Console.WriteLine("Message: {0}", rollEx.Message);
                    }
            return newSample;
        }

den metohde jeg så kalder getMaxSample

public Sample GetMaxSample()
        {
            var foundID = new Sample();
            using (var conn = new SqlConnection(ConfigurationManager.ConnectionStrings["HFLDB"].ConnectionString))
            {
                using (var cmd = new SqlCommand("SELECT MAX(Sample_ID) FROM HFL_Sample"))
                {
                    conn.Open();
                    using (SqlDataReader reader = cmd.ExecuteReader())
                    {
                        while(reader.Read())
                        {
                            try
                            {
                                foundID = BuildSample(reader);
                            }
                            catch (Exception ex)
                            {
                                Console.WriteLine("(DBSample) : GetMaxSample_ID() :: Fejl :: " + ex);
                            }
                            finally { }
                        }
            return foundID;
        }

Jeg skal til at indsætte i tabel 2 gerne bruge det ID der er autoincrementet fra tabel 1

Kan det lad sig gør?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. november 2014 - 15:43 #1
Bare insaet @@IDENTITY eller bedre SCOPE_IDENTITY()
Avatar billede JJK1988 Nybegynder
27. november 2014 - 00:06 #2
har godt læst om dem begge men er ikke helt med på hvad det er de gør?
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2014 - 00:13 #3
INSERT INTO t1 (f2,f3) VALUES(1,'ABC') -- f1 faar genereret en vaerdi
INSRT INTO t2 (f4,f5) VALUES(123, SCOPE_IDENTITY()) -- her indsaettes den genererede vaerdi
Avatar billede arne_v Ekspert
27. november 2014 - 00:14 #4
1, 'ABC' og 123 skal naturlighvis vaere parameters

SCOPE_IDENTITY() skal *ikke* vaere en parameter
Avatar billede JJK1988 Nybegynder
02. december 2014 - 08:22 #5
Hej arne

Tak for tålmodigheden.

Først insert

command.commandText("INSERT INTO [Parent] name, age, gender VALUES] @name, @age, @gender")

Nu bruger jeg command.CommandText vil det sige at jeg i min commandText kan skrive følgende på min anden insert metode. og vil have parent fra første insert statement så kan jeg skrive følgende?

Anden insert
command.commandText("INSERT INTO [Child] name, age, gender, id [VALUES] @name, @age, @gender, SCOPE_IDENTITY()")

??
Avatar billede JJK1988 Nybegynder
02. december 2014 - 09:06 #6
Takker Arne den er fikset med brugen af SCOPE_IDENTITY()
du kan bare afgive svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
02. december 2014 - 15:10 #7
svar