Avatar billede arnepedersen Forsker
27. november 2014 - 12:58 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Google Drive

Jeg har investeret i 100 GB . på Google drev for at have mine filer i skyen, og så oprette genvej på skrivebordet. Det har jeg for at spare plads på min harddisk. Men det gør jeg tilsyneladende ikke, for der ligger en mappe på mit C drev hvor alle filerne befinder sig.

Jeg aner ikke om der findes en sky hvor de også ligger.Hvordan kan jeg se det?

Har jeg gjort noget forkert, eller kan i henvise til en dansk brugervejledning.
Mvh. Arne
Avatar billede sonalias Seniormester
27. november 2014 - 13:18 #1
Google Drive og Dropbox fungerer begge ved at se hvilke filer der ligger i din mappe og så kopiere det op på internettet. Du kan se hvad der ligger "i skyen" ved at højreklikke på Google Drive ikonet i processlinjen og vælge "Visit Google Drive on the web".
De filer du har kan se er dem den er færdige med at kopiere til nettet. Men en fil vil også forsvinde fra skyen når du sletter den på computeren, systemer som Google Drive bruges normalt til sikkerheds backup, ikke med fokus på at spare plads.
Avatar billede arnepedersen Forsker
27. november 2014 - 13:50 #2
Ok. Så er jeg med.

Jeg er gået fra de 15 GB gratis og til 100 GB. Men Men-- Så er der jo ingen sikkerhed i og med at alt bliver slette i skyen hvis man kommer til at slette en fil på genvejs-ikonet på skivebordet.

I øvrigt har jeg betalt for 100 GB, men mine filer fylder ca. 190 GB.På Google drev på mit C drev.
Men i skyen bruger jeg kun 15 % af de hundrede, det forstår jeg ikke.

Ved du om der er andre "skyprogammer" på dansk der ikke belaster C drevet?
Mvh Arne
Avatar billede sonalias Seniormester
27. november 2014 - 13:57 #3
Filen forsvinder ganske rigtigt fra Google Drive, men du kan finde dne igen da der er versionsstyring. Så du kan være ganske rolig.

Hvis du har betalt for 100GB og dine filer fylder 190GB vil det hele jo ikke blive lagt op i skyen, så jeg vil klart råde dig til at sortere så meget at du har styr over hvad der uploades til skyen.
Din internetforbindelse har en hvis hastighed, det tager på en almindelig internetforbindelse, LAAAANG tid at uploade 100GB (Endnu mere med 190GB) til skyen. Din internet forbindlse hedder måske 30/10Mbit hvilket betyder ca 1.2MB pr s altså 83.300 sekunder (Så må du selv regne om til din hastighed).

Har ikke kendskab til nogle der ikke belaster C drevet, men så skal du jo også til at downloade dine filer hver gang du vil kigge på dem.

Den bedste løsning er efter min mening at sætte en ekstra harddisk i din computer og benytte Google Drive som backup :)
Avatar billede claes57 Ekspert
27. november 2014 - 14:10 #4
når google-drev / dropbox installeres, så kan man vælge placering. Hvis ikke, så vælges c-drev.
Jeg har mine sky-drev på ekstern e-drev - faktisk ligger onedrive også der - alle i undermapper af e:\cloud\...
Det gør det enkelt mht backup (e:\cloud springes over).
Avatar billede arnepedersen Forsker
27. november 2014 - 14:33 #5
Claes skal du så ikke have harddisken sat i PCen når du arbejder? Det var det jeg ville jeg undgå ved at hente mine filer i skyen.
Avatar billede arnepedersen Forsker
27. november 2014 - 14:34 #6
mine filer fylder ca. 190 GB.På Google drevet på mit C drev.
Men i skyen bruger jeg kun 15 % af de hundrede, det forstår jeg ikke.
Hvorfor viser mit drev i skyen at jeg kun bruger 15%?
Avatar billede sonalias Seniormester
27. november 2014 - 14:46 #7
Se indlæg #3 med en ret dybdegående forklaring.
Kort så er det fordi det tager tid at få det fra computeren op i skyen.

Og jo, du skal have harddisken i når du arbejder, men ellers skal de først hentes fra skyen som jo også tager tid, se venligst indlæg #3
Avatar billede claes57 Ekspert
27. november 2014 - 14:53 #8
Jeg har ikke dropbox/Google kørende hele tiden. Når jeg skal bruge filer sætter jeg drev til. Og hvis jeg ændrer noget vigtigt, så starter jeg driver, og får det ajourført med skyen. Lukker så driver igen før jeg slår disken fra.
Der kan være noget i googledrev på harddisk, som er grums, eller som bare ikke kopieres. Du må tælle filer samme, se efter store mapper, tjekke hvad og hvor noget mangler før fejl kan findes.
Avatar billede perhol Seniormester
27. november 2014 - 16:15 #9
Man kan undlade at installere Google Drive på sin harddisk, og så uploade manuelt. Men det nedsætter selvfølgelig hastigheden hvis man skal bruge filen.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2014 - 10:33 #10
Så er der jo ingen sikkerhed i og med at alt bliver slette i skyen hvis man kommer til at slette en fil på genvejs-ikonet på skivebordet.

hvis du sletter skrivebords ikonet, eller Google drive på computeren forsvinder dine filer ikke.

Hvis du sletter en fil på computeren, bliver filen også slettet i skyen.

Det er lige som at havde et billedbehandlingsprogram som foreksempel Picasa - sletter man Picasa er det kun programmet du sletter. Billederne ligger stadig på computeren.

Nu skriver du ikke noget om hvad for nogle filer du skal havde gemt i skyen. Hvis det er bileder, giver Flickr 1 TB lagerplads gratis. Men jeg går udfra at der er dokumenter du vil gemme i skyen ? Du kan ikke opload dokumenter til Flickr.
https://www.flickr.com/help/limits/#150427010

Ved du om der er andre "skyprogammer" på dansk der ikke belaster C drevet?

Hvis du med belaster c drevet mener at det optager plads - kan du afinsallere google drev på computeren. Du vil så skulle ind på google drev i skyen for at se dine filer. Du kan så upload og download filer fra skyen.

Det gør du ved at logge din ind i din browser.
https://www.google.dk/search?q=google+drev+login&oq=google+drev+login&aqs=chrome..69i57j0l5.6981j0j4&sourceid=chrome&es_sm=122&ie=UTF-8
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2014 - 10:43 #11
mine filer fylder ca. 190 GB.På Google drevet på mit C drev.
Men i skyen bruger jeg kun 15 % af de hundrede, det forstår jeg ikke.
Hvorfor viser mit drev i skyen at jeg kun bruger 15%?

Punkt 4 og 5. sonalias har været inde på det. Spørgsmålet er om du kan se alle dine filer i skyen.
https://support.google.com/mail/troubleshooter/10765?hl=da#ts=1702571,2868077
Avatar billede arnepedersen Forsker
28. november 2014 - 11:02 #12
Jeg kan godt se alle filerne i skyen, men jeg får stadig at vide at jeg kun bruger 15 GB. altså 15%.
når jeg ser-under egenskaber- på mit Google drev, så viser det at det fylder ca. 195 GB. Det er det jeg ikke fatter.

Det er primært i Videofiler fra Pinnacle, og Musikfiler/foto jeg har brug for sikkerheden.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2014 - 11:28 #13
Flickr 1 TB lagerplads gratis.
Avatar billede claes57 Ekspert
28. november 2014 - 11:44 #14
prøv treesize (free)
http://www.jam-software.com/freeware/
i stifinder kan du højreklikke på google-drev mappen, og få vist treesize, og dermed hvad der fylder så meget.
Avatar billede arnepedersen Forsker
04. marts 2015 - 09:29 #15
Jeg er godt nok forvirret. Har besluttet at bruge ekstern harddisk som backup.
Jeg vil dele point med jer der giver mig et svar. Og tak for jeres hjælp.
Arne
Avatar billede arnepedersen Forsker
07. marts 2015 - 09:58 #16
Ok. ingen svar. Så lukker jeg.