Avatar billede Slettet bruger
27. november 2014 - 13:31 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Er Lenovo bios defekt?

Jeg har en Lenovo med windows 8.1 (opgradering)
Windows kører udmærket intet problem der.
Men, jeg kan ikke komme i bios eller bruge mine USB stick.
Windows hurtig start er slået fra.
Under opstart er alle F-knapperne plus ESC og Delete, på skift,  holdt nede. Resultatet er skiftende. Enten, som regel, sker der kun det, at windows åbnes normalt, og ind i mellem åbner F8. Men ikke muligheden for at komme i bios eller bruge USB.
Jeg har prøvet at komme i bios, efter at have taget mine 2 HDD fra,
og jeg har lavet reset af bios, ved at tage batteriet ud og strømmen fra, samt tømt startknappen for strøm. Intet hjælper.
Det lyder for mig som et sygt bundkort, men vil lige høre, om nogen har et forslag til løsning.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2014 - 18:07 #1
Er der et sted på bundkortet, hvor man kan flytte en pind så den indlæser en ny bios fra en anden chip, ligesom man før kunne på stationær pc? Kunne være den sidder i umiddelbar nærhed af holder til bios batteri? Hvis ikke den mulighed er til stede, så ja så kunne det tyde på den ikke kører test af hardware og bare starter op.
Hvilken model Lenovo er det?
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2014 - 18:36 #2
Nej sådan en pind er der ikke på bundkortet.
Det er en Lenovo Sharkbay H530.
En grund til at tro at bundkortet er sygt er, at når jeg prøver at få computeren til at genkende en USB, så pludselig, efter måske 30 min, åbner F8 ved at holde Delete knappen nede. Forleden brugte jeg omkring 1 time for at åbne Paragon USB sticken. Når det så lykkes, kører Paragon fint nok. Man skulle da kunne komme i bios, når der ikke er tilsluttet en windows. Men så kommer der bare besked om, at der ikke er noget OS.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2014 - 21:09 #3
Bios opdatering når den virker, kunne det måske løse dit problem?
http://support.lenovo.com/us/en/downloads/ds101277

PS Dette er normalt ikke noget jeg opfordrer til, og man skal være helt sikker før man gør det.Har ikke selv haft behov for dette på nogle af mine computere.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2014 - 21:18 #4
Tak for dit link. Men det er nu næppe det, for Lenovo har jo kunnet.

Jeg kan selvfølgelig godt prøve, men jeg forstår ikke helt dette.

Open Windows command line box with Administrator account, change direcotory to "C:\SWTOOLS\FLASH\IEJYxxUSA", where "xx" represents the two digit flash level. Run "flash.cmd" to start BIOS update process.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. november 2014 - 21:26 #5
Nej det forstår jeg heller ikke, og er du i tvivl, skal du ikke prøve at gøre det.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2014 - 21:28 #6
Ps. Har lige set efter, computeren er fra 04-08-2014. og kører GPT så bios er ret ny.
Jeg tænker på, at slette disken og køre MBR. Det er bare et kæmpe arbejde.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2014 - 21:30 #7
Nej jeg aner ikke om Comand line box er Commando promten eller hvad XX står for.
Avatar billede Slettet bruger
27. november 2014 - 21:57 #8
Nej det giver jo heller ingen mening at lave en MBR install, når computeren ikke kan boote på bios uden HDD.
Desuden kan jeg jo ikke slå EFI fra, når jeg ikke kan komme i bios.
Jeg har også prøvet med en anden HDD med win10. Det er selvfølgelig det samme. Der er jo garanti, men jeg gider sgu ikke at rende på posthuset med hele computeren, som skal pakkes specielt.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2014 - 06:29 #9
Nej kan du ikke boote på bios, kan du ej installere i mbr.
Har du overvejet at kontakte Lenovo, for at få mere at vide i sagen, eller at få den endelige dom at den har en defekt siden den ikke viser bios billede?
Jeg kan ikke tro der er en speciel taste kombination for at undgå at se boot screen. Jeg har ikke set andre computere der kan lukke for denne og alligevel på et tidspunkt boote op i Windows. Men her kan der så vidt jeg har forstået gå et stykke tid før den gør det, så mit bud er som du også selv er inde på at den må være defekt desværre :-(
Jeg er bange for at for at løse det, så er du nødt til at bide i det sure æble og pakke den ind til reparation :-(
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2014 - 09:01 #10
Ak ja, men det bliver nu nok et nyt bundkort. Det bliver fra en IT forhandler, hvor man går ind fra gaden. Jeg er ikke tilfreds med den internet handel, når det gælder computere. Det er for besværligt, nå noget går galt. Hvis du lægger et svar, skal du få point for din indsats:-)
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2014 - 11:01 #11
Ok.
Men så kommer du jo vel selv til at betale for det ikke, eller kan du lave en speciel aftale?
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2014 - 14:34 #12
Ps. Ja jeg må selv til lommerne;-(
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2014 - 14:43 #13
Surt show :-(
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2014 - 17:47 #14
Ja men til gengæld fik jeg denne her:

Vi vil gerne give dig noget ekstra og sætter derfor din bredbåndshastighed op fra 60/12 Mbit til 100/20 Mbit. Det koster dig ikke noget og ændringen slår automatisk igennem på mandag 1. december.

Venlig hilsen
YouSee

Meeen, lur mig hvis de ikke har fundet en måde at hive pengene hjem på.
F.eks alm. prisstigninger på kabel TV.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2014 - 22:39 #15
Jo det har de sikkert. Yousee er det ikke en del af TDC?
Var lige inde på min side hos dem, hvor jeg kan se at der kommer pris stigninger nu her lige efter jul. Jeg overvejer at droppe fastnet telefonen helt for kun at bruge bredbånd. Både min kone og jeg har mobil over Telmore så det er måske tosset at have den fastnet fordi min svigermor kan ringe til os. Det er stort set kun hende der ringer på den. Hun har jo også mobil, som hun så skal lære at bruge, hvis vi lukker for fastnet telefon. Min mor har her i sommers droppet fastnet.
Avatar billede Slettet bruger
28. november 2014 - 23:18 #16
Jo yousee og TDC er Knold og Tot, og pris stigninger er også lige dem.
Man skulle selv kunne sammensætte den lille pakke. TV3 er vist noget, som koster ret meget. Den reklame spækkede station ser jeg aldrig, kan ikke holde reklamerne ud.
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2014 - 23:54 #17
Bruger slet ikke tv over internet. Har Boxer Flex 8 hvor jeg selv mellem ca 25 kanaler vælger 8 jeg vil se.
Og vælger jeg på deres hjemmeside at skifte en kanal til en anden, så får jeg den næste dag. Den løsning kan jeg godt lide.
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2014 - 12:16 #18
Hvordan får du så internet? Og hvad koster det?
Avatar billede Slettet bruger
29. november 2014 - 12:23 #19
Ps. Jeg ved sgu ikke rigtig hvad jeg vil med det bundkort, for windows kører upåklagelig - slet ingen problemer. Jeg vil se tiden lidt an. Det haster jo ikke, og jeg har stadig min Medion stationære.
Avatar billede 220661 Ekspert
29. november 2014 - 16:59 #20
Jeg har TDC Home duo 40/10 mbit.
Nej essensen er jo at det der skal være i bios det er der jo. At du så ikke kan se det på boot screen betyder jo ikke noget. Du kan jo så vælge at køre et stykke tid med den og se om det bliver værre.
Jeg hopper af tråden her nu :-) Fortsat god weekend til dig.