Avatar billede mlangdahl Nybegynder
27. november 2014 - 22:55 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Varm CPU - byt eller ny køler?

Hej Eksperter

Jeg har lidt problemer med at min computer bliver usandsynlig varm - selv ved relativ lav belastning. Lige nu er den 70 grader C, med bare chrome åbent (der kører en stream i et af de andre vinduer - men tror ikke det betyder så meget). Når jeg spiller League of Legends - som så vidt jeg ved ikke har så stor belastning ligger temperaturen på ca. 80-100 grader.

har en mistanke om at det har været sådan længe, og jeg tænker derfor om den er for sen at redde. (Vil gerne understrege at jeg ikke har haft den overclocked).

Jeg kan dog ikke finde frem til hvorfor den er så varm, køleren kører, og alt ser egentlig fint ud. min tanke er så om jeg bare ved at skifte køler vil kunne afhjælpe problemet eller det jeg istedet bare skal skifte hele systemet.

Der er tale om en i5 760.
Avatar billede richardjensen Seniormester
27. november 2014 - 23:11 #1
Du skriver: "alt ser egentlig fint ud", - betyder det,at der er ikke er 'nullermænd' i blæser eller køleplade ?
Og er der god ventilation i kabinettet - luft ind/ud ?
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2014 - 06:32 #2
Fordi at alt ser fint ud betyder ikke at den kølepasta der sidder mellem cpu og blæser at den virker optimalt. Sidder køleren rigtigt over cpu? Og ja er den ren som #1 er inde på.
Avatar billede Blandy Praktikant
28. november 2014 - 11:24 #3
har ved flere lejligheder været nødsaget til at skifte kølepasta ud. Tror det bliver "mørt" med tiden. Sidst (efter en hel rengøring af en maskine som ikke hjalp), gik maskinen fra 72 grader til 54 grader, blot ved at skifte kølepasta.
Avatar billede mlangdahl Nybegynder
28. november 2014 - 12:49 #4
Men vil en varm processer give dårligere performance? tror måske at det med kølepastaen kan være det kritiske punkt, eller at den evt. sidder fejl - hvordan kan man se at en kølepasta er dårlig?
Avatar billede richardjensen Seniormester
28. november 2014 - 14:01 #5
Det kan være svært at afgøre om en kølepasta stadig 'gør sit job' - den kan virke lidt tør, og ligger måske 'pletvis'.
For at være helt sikker: AFRENS ALT gammel pasta på både køleplade og CPU,-påfør ny pasta i tyndt ensartet lag ( evt. rokke/presse lidt med kølepladen før låsene spændes).
( En 'febervarm' processor bliver for hurtig gammel og langsom )
Avatar billede 220661 Ekspert
28. november 2014 - 14:13 #6
Enig i #5.
Sørg for at fladerne er frie for fedtstof når du har renset. Jeg bruger isopropyl alkohol til dette da det renser og tørrer hurtigt op.
Avatar billede mlangdahl Nybegynder
12. december 2014 - 01:34 #7
Tusind tak for hjælpen folkens - jeg endte med at købe ny køler, en coolermaster evo212 tror jeg den hed - nu har jeg sænket temperaturen med ca. 50 grader :D og ja det hele fungerer som det skal - næsten som at få en ny computer. Hvis nogle ønsker point er det bare at sige til :D
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2014 - 06:34 #8
Jeg springer over.
Avatar billede 220661 Ekspert
12. december 2014 - 06:34 #9
Men lækkert at få en pc der virker ordentligt :-)
Avatar billede richardjensen Seniormester
12. december 2014 - 20:56 #10
Hyg dig med 'den nye comp.'