Avatar billede cht22 Professor
28. november 2014 - 21:07 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Optimering af WiFi

Jeg har tidligere haft problemer med internettet på min Ipad der får internet fra trådløst netværk (WLAN). Jeg ændrede sikkerheden til WPA og AES fra WPA2 og TKIP. Det virker meget bedre nu.

Er det generelt at man kan optimere hastighed og stabiliteten på den måde eller er det fordi Router eller Ipad ikke understøtter WPA2?

Er der yderligere måder man kan optimere sit WiFi på?
Avatar billede Blueeyez Mester
29. november 2014 - 00:28 #1
Sikkerhedsmæssigt så er WPA2 med AES det bedste.
Wifi mæssigt så bruger kun -n og 20 mhz
derudover så placer routeren højt oppe, det giver det bedste signal.. og gerne i midten af hjemmet..

Hvilken ipad har du specifikt? Blot så vi ved om det er en ældre sag eller nyere..
Avatar billede cht22 Professor
29. november 2014 - 10:39 #2
Det er en Ipad 4.
Avatar billede Blueeyez Mester
29. november 2014 - 11:06 #3
Så burde den bestemt understøtte WPA2 med AES og -n :-)
Hvilken router har du? Er dens firmware opdateret til  nyeste version?
Avatar billede cht22 Professor
29. november 2014 - 18:22 #4
Det er en TP-link TL-MR3220.

Den kan godt konfigureres til WPA2, men det virker tilsyneladende ikke særlig godt.
Avatar billede Blueeyez Mester
29. november 2014 - 18:37 #5
Det er derfor vi skal finde problemet.. at undgå det er uklogt, da wpa2 med aes er højere sikkerhed, men start med at opdatere firmware. TP-Link  har det med at nulstille deres udstyr (Det gør min TP-N750 ihvertfald)
Avatar billede cht22 Professor
01. december 2014 - 17:21 #6
Jeg har nu opdateret firmware til seneste version, det er ikke blevet bedre af det.

Jeg sidder i samme lokale som routeren, så det er ikke på grund af afstand eller fordi signalet skal gennem vægge.
Avatar billede Blueeyez Mester
01. december 2014 - 18:50 #7
Er din: TL-MR3220. tilsluttet internettet via kabel elelr 3G/4G?
Er det signal styrken fra router til ipad der er lav? Hvordan vurderer du signal styrken/hastigheden?
Avatar billede cht22 Professor
02. december 2014 - 19:44 #8
Der står ikke nogen steder på Ipad'en hvor stor stor signalstyrken er, men jeg oplever bare at hentningen af internetsiderne nogen gange går i stå, så kan jeg genindlæse siden og så bliver den hentet og det sker også ofte at jeg sket ikke kan forbinde til det trådløse adgangspunkt og så venter jeg en time eller to og så virker det igen.

Når jeg laver en hastighedstest (speedtest) på Ipad'en så ligger den på mellem 6,86 Mbps download og 2,77 Mbps upload.

På routeren står der at signalstyken på 3G/4G er 32%, ja det er der jeg får min internetforbindelse fra.
Avatar billede cht22 Professor
02. december 2014 - 20:19 #9
Jeg har også en PC der er tilsluttet samme internetforbindelse, der er næsten aldrig problemer når jeg bruger PC'en i stedet for Ipad'en.
Avatar billede Blueeyez Mester
02. december 2014 - 20:21 #10
I routeren burde du kunne indstille DNS 1 og 2?

indsæt følgende:

DNS 1: 8.8.8.8
DNS 2: 8.8.4.4
DNS 3: Skal du bare lade være

Dette er googles DNS og kan måske gøre en forskel.
Avatar billede cht22 Professor
03. december 2014 - 20:41 #11
At ændre DNS gør ingen forskel.

Men jeg har nu tilsluttet et ekstra Access-Point, så nu virker det lige så godt på Ipad'en som på computeren. Jeg får stadigvæk internet fra mobilt bredbånd. Så det ser ud til at routeren er dårlig til WiFi sammen med Ipad.
Avatar billede Blueeyez Mester
03. december 2014 - 22:33 #12
Er problemet så løst eller? (Husk at smid et svar hvis det er)
Avatar billede cht22 Professor
06. december 2014 - 18:32 #13
Ja det hjalp at bruge det andet Access-Point.

Men jeg kan ikke se TV2 Play og DR-TV. Jeg kan godt surfe rundt på internetsiderne og jeg kan også godt bruge Spotify.
Avatar billede cht22 Professor
06. december 2014 - 19:32 #14
Det er kun på Ipad'en jeg ikke kan se TV2 Play og DR-TV. Jeg kan godt se det på computeren.