Avatar billede hugopedersen Nybegynder
28. november 2014 - 21:35 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Menu forsvinder

Jeg har et program der indtil nu har fungeret ganske udmærket, men nu sker der så pludselig det at min menu forsvinder i programmet.
Det er en standard TMainMenu så der burde ikke være noget der.
Jeg bruger Delphi XE7 hvis det skulle have nogen betydning.
29. november 2014 - 00:01 #1
HEJ,

(Sikkert et dumt forslag, men )

Den eneste måde jeg ved noget kan "forsvinde" i Delphi er hvis det bliver sat xx.visible := False; )

Og et tip:

Hvis du har mulighed for dt set en række "breakpoints" ind forskellige steder i programmet.

Med breakpoint's mener jeg her en række:

ShowMessage('test pinkt 001 );

ShowMessage('test pinkt 002 );

ShowMessage('test pinkt 003 );

OSV.

Eksempel: Hvis den forsvinder under opstart er det FormCreate  ( FormActivate) og sæt da disse "breakpoints ind forskelllge steder i koden. Er menuen indtil breakpoint 3 men ikke på breakpoint 4 må det være koden mellem de 2 breakpoints som får den til at forsvinde.

(Havde et lignende problem med en database - som forsvandt når jeg åbnede en form. Brugte "BP " metoden og fandt at jeg lukkede basen korrekt,  da jeg forlod eks-formen - men "glemte" at åbne basen i den nye form. )

Kristian
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
29. november 2014 - 09:27 #2
Hej Kristian

Jeg har prøvet at 'REMe' alle linier der har noget med visible at gøre. Dog uden held.
Jeg har forsøgt at fjerne alt andet på formen også uden held.

Det næste jeg skal forsøge er at fjerne alle mine Message funktioner på formen. Jeg har et par stykker der gør at jeg kan opdatere formen fra andre forms og jeg har en der sørger for at formen ikke kan flyttes

Jeg forstår simpelthen ikke hvad der er gået galt.

Hvis jeg opretter en ny form i XE7 og sætter en menu der på, så vises den godt nok. Så jeg mener at have elimineret at det skulle være compileren. I øvrigt er det også galt i den XE3 jeg har på en VmWare til tests
29. november 2014 - 13:28 #3
Hej Igen,

Fik en ide:

Kan du oprette en ny form (en EXTRA FORM ) og fra den nye (extra form)lave en reference (eller flere ) til den "forsvundne" MAINMENU.

(Eksempel: lad en knap på formen på den nye form hente en
tilfældig caption fra MAIN-menuen og skrive den ud.

Kan den det er MENUEN der (tilstede) men er ikke visibel.

Og prøv da at sætte TMAINMenu1 (eller hvad den hedder) VISIBLE.

(Prøv evt at skite en Caption. )

Håber dette kan give dig et hint i rigtig retning.

PS:  GOd jul !

Kr
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
30. november 2014 - 10:30 #4
Det viser sig at løsningen er noget så simpelt som at jeg havde sat border til at være bsDialog = ingen menu
Jeg ville styre størrelsen på vinduet og sprang over hvor gærdet var lavest :-)
30. november 2014 - 12:32 #5
Hej,

Godt du fandt årsagen.

OG nu kan du nyde en fredfyldt

God jul

(hehe)

KR