Avatar billede duvander Juniormester
29. november 2014 - 20:42 Der er 12 kommentarer

Raid ? Synology

Hej eksperter

Har en synology der kører DSM 5.1. med to HD den ene skal være en clon af den anden.
Det virker som om ved bare at instsallere den at den gør det men er ikke sikker.

hvordan sætter man den op til at være en clon/Backup af Volume 1??
Avatar billede chalde Seniormester
29. november 2014 - 22:19 #1
Når du opretter din diskenhed, så vælg en af raid varianterne under hovedpunktet "med databeskyttelse". Alt afhængig af hvilken Synology du har, hvor mange diske og formålet, er det forskelligt hvad der er bedst.
Hvis du har en med 2 bays, så vælg Raid 1. Hermed vil diskene være spejlede og dit setup kan tåle at miste én disk.
Avatar billede chalde Seniormester
29. november 2014 - 22:21 #2
Bare husk på, at Raid _ikke_ er backup. Det er en forhøjet fejltolerance.
I forhold til backup, så brug 3-2-1 reglen:
3 backups
2 forskellige typer (f.eks. en på en disk og en i skyen)
1 på en anden lokation end hvor dine primære data er
Avatar billede Blueeyez Mester
29. november 2014 - 22:28 #3
Som #2 nævner, så er raid ikke en reel backup. Jeg har selv en Asustor nas hvor jeg har tilsluttet en intern harddisk med et esata -> sata og dermed kan den snildt afkobles når der ikke skal laves backup..

Har set tilfælde hvor folk med raid ender med at miste data fordi de glememr at diskene er lige sårbare når de sidder i den samme maskine..
Avatar billede duvander Juniormester
29. november 2014 - 22:34 #4
Der er en DS213j.

Den er installeret og jeg mener jeg hakkede noget med Raid af i starten. men hvordan kan jeg se i DSM 5.1 at det kører med disk spejling ?
Avatar billede chalde Seniormester
29. november 2014 - 23:47 #5
#4 Main menu -> storage manager -> raid group.
Avatar billede duvander Juniormester
30. november 2014 - 11:11 #6
Er det det her du mener ?

/Users/Duvander/Desktop/Skærmbillede 2014-11-30 kl. 10.36.40.png
Avatar billede chalde Seniormester
30. november 2014 - 11:24 #7
#6 Upload billedet her: http://peecee.dk/
Avatar billede duvander Juniormester
30. november 2014 - 11:36 #8
Avatar billede chalde Seniormester
30. november 2014 - 11:49 #9
#8 Jeps. Du bruger SHR (synology hybrid raid). Det vælger altid databeskyttelse som prioritet. I dit tilfælde vil det vælge Raid 1.
Avatar billede duvander Juniormester
30. november 2014 - 17:56 #10
Sejt , smid et svar
Avatar billede chalde Seniormester
01. december 2014 - 07:36 #11
Bare behold point :)
Avatar billede duvander Juniormester
06. december 2014 - 17:21 #12
Takker