Avatar billede grzona Ekspert
30. november 2014 - 04:22 Der er 2 kommentarer og
3 løsninger

mac OS 10.5.8 leopard gået kold.

Hej eksperter.

Øv! har et problem med en mac fra 2007. Den køre OS 10.5.8 Leopard.

Jeg ville køre diskhjælp fra startop CDèn og det gik også fint og den sagde at reperationen af disken (harddisken med OS x ) på var susscesfyldt repareret.

Men ville vælge en start op disk ved genstart så den ikke startede op på CDèn igen.

Så kunne den ikke finde opstarts disken og stod med et mappe ikon med et spørgsmål i. Prøvede at starte op på CDèn igen og så at man kunne vælge en anden opstarts "disk" der bare var et ikon med navnet - network ..et eller andet. Da jeg så startede op på dèn var der bare et ikon af en jordklode der stod og blinkede.

Og så skete der heller ikke mere dèr andet en den irreterende blå skærm.

Hjjjjælp!....

Har ellers været god til at redde mac`s med OS 9. men os x er noget anderledes og noget mere langhåret at arbejde med syntes jeg.

nogen der har et bud på hvorfor min Mac OS 10.5.8 pludseligt efter disk repair ikke vil starte op/ikke kan finde opstarts disken mere?

hilsen peter
Avatar billede KHHP Juniormester
30. november 2014 - 07:31 #1
hej
Ud fra din beskrivelse forklarer du ikke hvorfor du laver en disk repair. Det må jo hænge sammen med at den har haft nogle symptomer som har fået dig til at gøre som du har gjort.
Umiddelbart ville jeg mene at vi er ude i en diskfejl. Prøv evt. at tage disken ud af maskinen og tilslut den til en anden maskine og se om den kan finde disken.
Avatar billede egonspock Seniormester
30. november 2014 - 16:08 #2
1) 10.5.8 er nogle år gammelt og selvom din mac er fra 2007 kan den sikkert godt køre noget blot en smule nyere - og med en bedre udgave af diskværktøj (min iMac er fra medio 2007 og kører 10.10.1, men er det en PowerPC, kan den højest komme til at køre 10.6.8, men det er også overvejelsen værd.)

2) der er to niveauer i diskværktøj: partitionerne og selve disken: hvis du reparerer partitionerne (eller måske blot den ene, der normalt er der, så kan selve diskens tilknytning stadig være fejlbehæftet. Bemærk om du har fat i selve disken (typisk noget med et kryptisk navn på selve harddisken og producent) eller partitionen (typisk Macintosh HD) Måske kan det hjælpe at reparere på begge - nogen gange i en bestemt rækkefølge)

Det kan jo også være, som KHHP helt rigtigt har ret i, at disken er ved at stå af, og så må du have en ny.
Avatar billede grzona Ekspert
15. december 2014 - 06:53 #3
hey KHHP og egonspock

kom ik hen til jeres mulige løsninger, da den startede normalt op igen efter jeg - for 10 gang - tog system CDèn ud.

nu tør jeg slet ikke pille ved den, så længe den virker.

men rart at I er her på eksperten hvis den bliver sur igen.

ps den starter pludseligt op igen normalt uden blinkende spørgsmåls tegn eller globus.

såååå. men tak for hjælpen.
Avatar billede grzona Ekspert
15. december 2014 - 06:54 #4
æggg hvorn giver man point???+
Avatar billede grzona Ekspert
16. juli 2018 - 09:04 #5
men... Disken UD? altså harddisken? jeg er slet ikke en hardware mand:-0 det kan jeg slet ikke:-( dèn køre på 9.4 mener jeg. Kunne det ikke være en opdatering af OS der skulle til?

Har også bemærket at java og flash går ned og vil man opdatere dem siger den at det kan den ikke.

Jeg har ikke så meget forstand på mac`s mere efter de lavede den "nye" OS 10. Selvom jeg er udlært Grafiker på OS 8 og 9.

Tænker det er et sowftware problem, eftersom den køre et styresystem tilbage fra 2008. I vèd m.h.t opdateringer osv som dèn ikke har fået siden 2008....