Avatar billede Mickger Mester
01. december 2014 - 10:37 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Test af SCSI HDD

Hej E!

Jeg har en computer hvor jeg har købt et adaptec 2248700-R SCSI controller, men jeg kan ikke finde et kabel så jeg kan teste 80pins.
Da jeg købte kortet fik jeg et 68pins kabel med men når jeg prøver at initialisere disken i disk management, siger den at enheden ikke er klar?
Er det noget I ved noget om?

Hvad skal jeg bruge for at teste disse diske?
Er det et helt andet kort jeg skal bruge og hvad for nogle kabler?
Hvad med software, noget I kan anbefale?

Med venlig hilsen
Mick
02. december 2014 - 20:06 #1
Det første er at du lige skal have styr på SCSI (Small Computer Systems Interface), ellers ender man som regel i en ud fordring :)

Du skal sørge for at din enhed, controller, kabel og terminering, passer sammen.

Der finders 3 SCSI protocoller og 3 typer termineringer.

Først lidt om SCSI versioner:
SCSI = 5 MB/sec, 8 bit.
Fast SCSI = 10 MB/Sec, 8 bit.
Fast Wide SCSI = 20 MB/sec, 16 bit.
Ultra SCSI = 20 MB/sec, 8bit
Ultra Wide SCSI = 40 MB/sec, 16 bit.
Ultra 2 = 40 MB/sec, 8 bit.
Ultra 2 Wide = 80 MB/sec, 16 bit.
Ultra 3 = 160 MB/sec, 16 bit.
Ultra 320 = 320 MB/sec, 16 bit.
Ultra 640 = 640 MB/sec, 16 bit (denne har jeg aldrig set i virkeligheden).

Der findes 3 typer terminering.
SE = Single ended = passiv terminator = modstande til 0 (nul).
HVD = High Voltage Differential = aktiv terminator = transistorer.
LVD = Low Voltage Differential = aktiv terminator = transistorer.
SCSI skal termineres i begge ender, og der må kun være 2 terminatorer.
Nogle enheder auto terminerer.

Der kan sidde 8 eller 16 enheder på SCSI. inklusiv controlleren.
Controlleren har ID 7 (8 enheder) og 8 (16 enheder).

Jeg har googlet din controller, og det er en Ultra320 controller. Og den kører SCSI 3 protocol, og det er LVD.

Følgende enheder kan køre på Ultra 320:
Ultra 320, Ultra 3, Ultra 2 og Ultra wide!
Enhederne vil køre deges egen max hastighed, men dog aldrig hurtigere end controlleren.
Hvis man sætter en Ultra wide enhed på vil hele bussen (alle enheder), køre Ultra wide hastighed!!

Når du har en compatible enhed, det rigtige kabel og terminator. skal du blot bruge en driver til controlleren.
Og i nogle tilfælde til enheden.
Typiske SCSI enheder er:
Hard diske.
Bånd drev (backup)/(Controllere til bånd robotter).
Optiske drev.
Scannere.

Mht. til hard diske skal du være opmærksom på, om Controlleren er sat op til at sende en start kommando til disken, eller om du skal sætte disken op til at starte selv, når den får strøm.

Og Enheden skal have et ID nr., som sættes med jumpere eller dip switches.

Igen: Controller, Enhed, kabel og terminator der passer sammen.
Hvis det er rigtigt ser du enheden listet under SCSI controlleren under opstart, der er også en setup af controlleren du kan gå ind i, under opstart.
Når du ser enheden her, så dukker den også up under f.eks Windows, når du har driveren til controlleren installeret.
Avatar billede Mickger Mester
16. december 2014 - 11:14 #2
Tusind tak for svar!!

Lad mig give dig point :D!!!
17. december 2014 - 17:38 #3
Velbekomme :)

Fik du det til at virke?
Avatar billede Mickger Mester
20. januar 2015 - 10:40 #4
Ja, fik det til at virke :D!!!