Avatar billede torotune Nybegynder
01. december 2014 - 15:11 Der er 1 kommentar

Log bruger ind automatisk når inden for bestemt netværk/IP

Hej

Jeg bygger et lille intranet, hvor brugerne gerne skal slippe for at logge ind hver gang, hvis de tilgår det i inden for deres eget hus med fast udadgående IP. Intranettet er webbaseret og ligger hos en ekstern host.

Jeg tænkte noget i denne stil:

if (Request.UserHostAddress.ToString() == "89.67.88.68")
{
  System.Web.Security.Membership.ValidateUser("<someDefaultUsername>", "<someDefaultPassword>");
}

Men jeg har fået at vide at det ikke er særligt sikkert at gøre. Er der nogen der har et bud på et bedre alternativ til at kunne opnå det samme?

Mvh.
Avatar billede moddi100 Seniormester
01. december 2014 - 16:26 #1
Jeg ser hovedsageligt et problem i, at det ikke er sikkert brugeren er det eneste på netværket. Hvad sker der f.eks. hvis deres eget "hus" er et firma-/skolenetværk med rigtig mange brugere? Så har alle pludselig adgang.

Ideen kan dog sagtens benyttes. F.eks. kunne du ved deres første login sætte en cookie med udløb efter 14 dage. Når du så skal se om brugeren er logget ind, kigger du efter den bestemte cookie (som skal indeholde et unikt token for brugeren) samt om IP-adressen er rigtig.