Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. december 2014 - 09:23 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Ny router - Internettet går hver time!! hjælp please!! :(

Hejsa alle sammen.

Min kæreste og jeg har købt en ny router da den gamle pludselig gik ud, og ikke ville tænde igen.

Vi har købt en billig en, da det er jul, og pengene er lidt små efter julegaveindkøb osv. !

Vi købte en Asus RT-N10E Router Wireless-N150 (står der på kassen)
Har sat den til, opdateret til nyeste software i den, og endda haft en kammerart over teamwiever til at kigge på det, og han syntes at alt er som det skal være...

Men præcist hver time går vores net. 90% af gangene skal routeren slukkes og tændes igen, for at komme på nettet.
jeg har siden i går aftes skrevet ned på papir, med klokslet på hvornår det går ned.

i går aftes:
22.09
23.08
og her til morgen:
08.11
09.13

Er der nogen der kan hjælpe mig please?
jeg har ikke så meget forstand på det her selv, og kunne godt bruge lidt detaljeret guids om hvordan jeg gør de ting der skal gøres for at det kan komme til at virke!

....eller tror i routeren skal byttes :(?!

Hilsen Maria
Avatar billede hemberg Forsker
07. december 2014 - 10:02 #1
Er din nye router bagved et modem/router fra din internetudbyder?
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. december 2014 - 10:20 #2
Nej, det er direkte fra vægen, over i vores nye router, også til vores 2 computere med cabel, og til vores telefoner osv med trådløst :-)

Det fungerede fint med den gamle router, og har aldrig haft problemer her :-)
Avatar billede hemberg Forsker
07. december 2014 - 10:58 #3
Jeg har to bud.

1) Din nye router prøver at få tildelt en IP-adresse fra din udbyder som af en grund ikke giver den. Prøv et finde et sted i routeren hvor der står noget om auto-renew ip-adress. Eller et sted hvor der står noget om at du kan klikke på et link der forsøger at få tildelt en ip. (Det problem har jeg haft. Og jeg fik det ikke til at forsvinde før jeg købte en anden router :-(

2) Hvis dine PC'er er sat op til at modtage en IP-adresse fra din router og ikke får den (Det kaldes DHCP). Søg i din router om der er nogen steder der står noget om at routeren skat være DHCP server (Det skal den hvis denne løsning skal fungere.)
Avatar billede Blueeyez Mester
07. december 2014 - 12:18 #4
Hvad hvis du kobler en pc direkte på nettet uden en router?
Hvis det os fejler, så bør du nok kontakte din internet udbyder..
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. december 2014 - 18:36 #5
Vi har haft computerne direkte til nettet, og det virker fint!, så det er ikke internet udbyderen.

Har i dag forsøgt at sætte den til at være en "fixed IP" istedet for at den automatisk skulle modtage en ny IP. det virkede ikke, da klokken ramte der hvor nettet normalt ryger i en kort perionde, så istedet forsvandt nettet helt og har været nede hele dagen, indtil jeg er kommet hjem her til aften, kunne først komme på nettet igen da jeg ændrede den tilbage til "Automatic IP"

Dit svar nummer 2 svare min kammerart til. at den er en DHCP, så det skulle være fint.
Avatar billede hemberg Forsker
07. december 2014 - 19:49 #6
Hvilken udbyder har du? Måske er det noget med netværks protokollen. Og skal lige sikre mig at jeg har forstået rigtigt.

Det er routeren der mister forbindelsen til internettet (der er nogle lamper der ikke lyser eller lyser forkert.

Der er ikke "bare" forbindelsen der ryger imellem computer og router?
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. december 2014 - 19:57 #7
alle lamper lyser vist som de skal, tror det er forbindelsen mellem router og computer der forsvinder :O men er ikke 100% sikker på det.

Genstarter jeg routeren, kommer jeg på igen..

vi har "Bolignet Århus" hedder det.

Det er noget der er her i den boligforening/afdeling vi bor i.
Avatar billede Blueeyez Mester
07. december 2014 - 20:00 #8
Okay, gør det nogen forskel om pcen så er koblet til routeren via wifi eller kabel?
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. december 2014 - 21:11 #9
Det tror jeg ikke det gør. kan ikke koble computerne på via wifi, det er stationære computere.. men wifien virker heller ikke på telefonerne når det går ned :) Så går ud fra det er samme resultat om det er en computer eller en telefon!?
Avatar billede gubbibabz Praktikant
07. december 2014 - 21:15 #10
Jeg er lige på vippen til at opgive, også gå i expert i morgen og forlange pengene tilbage! men vil de gi mig pengene tilbage? vil de ikk bare sige at det lyder som om den bare ikke er sat rigtigt op ?! eller hva skal jeg sige til dem?!

er den i stykker eller er det bare en elendig udgave af en router der ikke fungere som andre routere? eller hva søren er det der er galt :(!?
Avatar billede Blueeyez Mester
07. december 2014 - 22:20 #11
En mulighed er at lade routeren stå tændt uden internet adgang, men med alle enhederne tilkoblet. Hvis der sker noget usædvanligt, så er det med garanti routeren der fejler. Grundet jeg vil have dig til at udføre denne test er for at se om det sker uden internettet og hvis, så kan expert jo teste den og vil få samme resultat.

Jeg vil dernæst os opfordre dig til en TP-Link N750 i stedet.. Har selv denne og den er lige så god som en Linksys EA6900 (Har skrottet min EA6900, da den bruger dobbelt så meget strøm og ofte virkede dens "smarte" funktioner ikke)

Derudover så har TP-Link N750 en knap til at aktivere/deaktivere Wifi.. (Personligt deaktiverer jeg Wifi fx om natten, da trådløse signaler ikke er sunde for hjernen)
Avatar billede gubbibabz Praktikant
08. december 2014 - 07:15 #12
Altså, der sker vel ikke noget som jeg kan opdage hvis der ingen net er?! så kan jeg jo ikke se når nettet går ned :)

Jeg har en log på min router, som hver time skriver det her:

Dec  8 06:12:50 rlx-linux user.emerg WAN Connection: WAN was exceptionally disconnected.
Dec  8 06:13:10 rlx-linux user.emerg WAN Connection: WAN was restored.
Dec  8 06:13:12 rlx-linux user.notice syslog: Note: adding VIF, idx=0 Fl flags=0x0 IP=192.168.1.1 br0
Dec  8 06:13:12 rlx-linux user.notice syslog: Note: adding VIF, idx=1 Fl flags=0x0 IP=84.238.88.198 eth1
Dec  8 06:13:12 rlx-linux user.info syslog: igmpproxy: Add membership 224.0.1.60
Dec  8 06:13:12 rlx-linux user.debug syslog: Debu: adding MFC: 0.0.0.0 -> 224.0.1.60, InpVIf: 1
Dec  8 05:13:12 rlx-linux user.notice syslog:  RT-N10E:ntp starts
Dec  8 06:13:12 rlx-linux user.notice syslog:  RT-N10E:ntp client success
Dec  8 06:13:20 rlx-linux user.warn kernel: wlan0: A STA is expired - 84:38:38:BD:22:36
Dec  8 07:13:10 rlx-linux user.emerg WAN Connection: WAN was exceptionally disconnected.

Det er jo så de seneste 2 disconnects jeg lige har smidt ind her...

Min kammerart siger han ikke kan finde noget om den fejl som den skriver at der sker?! Men nu er vi ude i noget som jeg INTET aner om :P
Avatar billede Blueeyez Mester
08. december 2014 - 09:26 #13
Hvis routeren står uden internet adgang, men alle enheder er koblet på, bliver de så ikke afkoblet en gang i 1 timen?

Jeg prøver blot at give dig noget at fortælle om nede ved expert.. Hvis det sker når den end ikke er koblet på internettet, så er det jo nemt at fejlfinde, men hvis det nu kun er din internet forbindelse, så står det jo anderledes..

Hvis den dog er under 14 dage gammel, så kan du jo prøve bare og tage derned og se hvad de siger.. Så længe du ikke laver skader/mærker på routeren, så burde de ikke kunne afvise den :-)
Avatar billede gubbibabz Praktikant
08. december 2014 - 10:47 #14
Den er kun 3 dage gammel. så det håber jeg så de godtager :o

Altså hvis der ikke er sat net til routeren, hvordan skal jeg så kunne se om vores computere osv bliver smidt af nettet/routeren? :)

Det forstå jeg ikke helt.

Den eneste måde jeg kan se at der sker noget en gang i timen, er jo ved at den smider os af nettet, så vi ryger ud af vores spil, og vores fjernsyn (vi ofte ser på netflix og viaplay) går i stå.

hvis jeg har netstikket direkte i computeren, så fungere det fint, og der er ikke nogen problemer. har haft det direkte i i 4-5 timer nu :-)

Så det må jo være noget med routeren at gøre?! ikk?
Avatar billede Blueeyez Mester
08. december 2014 - 11:23 #15
Når du bliver smidt af nettet kan du så tilgå routerens konfigurations side?

Synes du skal gå ned med routeren. Når den kun er et par dage gammel og du oplever jo ingen problemer når computeren er direkte tilsluttet internettet..

Og hvis vi tænker på du har haft en ven til at kigge på routerens opsætning så antager jeg at vi ikke skal gennemgå den del os..
Avatar billede gubbibabz Praktikant
08. december 2014 - 12:33 #16
Altså hvis jeg er på config siden (har den åben i baggrunden) Når nettet går, eller hvis min ven har ændret nogle opsætninger som får nettet til at gå, så er jeg stadig på config siden, mens nettet er nede. men har ikke prøvet når nettet er gået, at så og logge ind på det.

Dog kom jeg i forgårs hjem til et net der ikke virkede efter vi havde prøvet at sætte den til "fixed IP" istedet for "Automatic" og der kunne jeg ikke komme på nettet og jeg kunne ikke komme ind på config siden til routeren!

Min kammerat sms'ede så en IP adresse, som et link til nettet, noget i retning af http://123.123.1.1 bare med andre tal (som jeg ikke lige husker)

også kom jeg ind på routerens opsætnings side, hvor jeg så kunne ændre det tilbage til "automatic" IP.. og efter jeg så slukkede og tændte routeren, SÅ kom jeg på nettet igen.

Jeg har taget lortet fra og lagt i sin kasse, fundet kvitteringen og gjort klar til at ta i expert når min kæreste kommer hjem fra arbejde! gider simpelthen ikk bøvle mere med det billige møg :( ! Så jeg vil ha dem til at gi mig pengene tilbage, eller sælge mig et andet mærke/en bedre model... noget der virker i hvertfald!! :)

Men tak for hjælpen med det! selvom intet åbenbart hjælper på den her router! den lever vist bare sit eget liv, og gør som det passer den :(
Avatar billede Blueeyez Mester
08. december 2014 - 16:18 #17
Tyder på noget er galt med den.. Lyder til det er selve internet porten (WAN) men svært at sige, men jeg vurderer ud fra at din ven har rodet med den..

SOm nævnt anbefaler jeg en TP-Link N750, men ved ikke hvad den koster ved expert hvis de har den, men som sagt er den god og til fornuftige penge..
Avatar billede gubbibabz Praktikant
09. december 2014 - 05:41 #18
Vi var i ekspert i går og forklare vores problem vi havde med routeren, og der var ingen problemer, den skulle selvfølgelig bare byttes! :-)

vi fandt en Netgear router, magen til den vi havde før, så jeg spurgte om vi måtte bytte til den, da det var en kendt model ;) Det var der ingen problemer med, og vi gav bare det resterende beløb, da den var lidt dyrere. vi satte den til ved 17-tiden i går, og den har været på nettet lige siden, uden problemer ;)

så det er super dejligt.

har ikke så meget forstand på de der points her inde på siden, men lav lige et svar eller hva det hedder, hvis jeg skal prøve at gi dig pointsne ;-)

og 1000 tak for din tid og hjælp med dette problem :-)

Hilsen maria
Avatar billede Blueeyez Mester
09. december 2014 - 06:31 #19
Lyder godt :-)
Netgear er nu heller ikke værst :-)

Du får et svar herfra og håber netgearen vil fungere upåklageligt! Husk at opdatere firmwaren i den ;-)