Avatar billede Lorensen Praktikant
08. december 2014 - 19:33 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Flytte Windows

Hej Eksperter ville gerne høre om det var muligt at flytte mit Windows fra et drev til et andet uden at skulle til at afinstallere det hele fra drevet og installere det på det andet.

Spørgsmålet kommer nemlig fra at min pc er begyndt at starte meget langsomt op som der kommer mere på mit C: drev, og havde overvejet at flytte selve styresystemet over på en SSD i steden for min HDD, og der er ikke umiddelbart noget at fjerne da alle ikke relevante programmer (i forhold til styresystemet) ligger på mit D drev.

Men da en SSD er en smule dyre end en HDD lige nu så havde jeg håbet på kun at flytte det mest nødvendige i forhold til selve opstarten af pc'en
Avatar billede claes57 Ekspert
08. december 2014 - 19:59 #1
paragon - 15€ - 120kr - http://www.paragon-software.com/da/home/migrate-OS-to-SSD/
kan gøre det meget simpelt.
Men - ved køb af nogle ssd'er medfølger der program (og kabler) til overflytning, som kan stort set det samme, gratis.
Avatar billede showsource Seniormester
08. december 2014 - 20:35 #2
Du kan også søge efter "clone disk"
Skiftede fra en alm. hd på 120gb til en ssd på 60gb ved hjælp af et program jeg selvf. ikke husker navnet på !!! ( gratis, anyway )

Ny disk skulle selvf. være større end hvad der blev brugt af plads på den gamle.

Men en "oprydning" af din systemdisk kan sikkert også gi' en del ...
Avatar billede 220661 Ekspert
08. december 2014 - 21:34 #3
Har du dine private filer liggende på c drevet kan de med fordel flyttes til et andet drev hvor der er plads.
http://windows.microsoft.com/da-dk/windows/redirect-folder-new-location#1TC=windows-7
PS ved ikke om det er win 7 du kører, men der er ca 50% chance for det.
Avatar billede Lorensen Praktikant
08. december 2014 - 23:58 #4
Okay kan nogenlunde følge hvad i mener, og som i får det sat op er det også meget simpelt, men jeg vil gerne undgå at jeg så bare ender op med at fylde SSD'en op med det der nu ligger på mit C drev

Sagt på en anden måde at Windows (og andet ligne programmer) ligger på SSD'en men programmer så som Java og alt det andet stadig bare bliver liggende på C drevet

Det jeg nok er mest bekymret omkring er at jeg ender op med at købe en SSD og så om et årstid at den så er fyldt fordi alle de andre programmer bliver ved med at udvide og jeg finder nogle nye... dog har det ikke lykkes mig i nu på min 1TB HDD, der er i øjeblikket kun ca. 170 GB brugt på den

#3 Ja du har ret jeg bruger Windows 7, havde jeg lige glemt at notere (facepalm). Alle de filer jeg har på mit C drev består programmer lige fra drivers til programmer jeg bruger til min Skolegang lige nu. Sådan noget som spil har jeg på må og få (kan være der er nogle der har sneget sig over) fået gemt på mit D drev
09. december 2014 - 06:43 #5
... mht oprydning på Systemdrevet ->

Hent og instalér CCleaner www.ccleaner.com/ + www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
www.alt-til-windows.dk/?Artikler/CCleaner-GuideTilOptimeringAfVista/763
Lad programmet foretage en oprydning...

http://gratisupload.dk/vis/62873/
http://gratisupload.dk/vis/62874/
http://gratisupload.dk/vis/63036/

---

CCleaner - værktøjer - Systemgendannelse - slet gamle punkter ...

---

[Diskoprydning [Ryd op i Systemfiler] - vælg alle - OK ...

Der kan dermed slettes MANGE Gb !!!
Avatar billede Lorensen Praktikant
10. december 2014 - 00:18 #6
Okay jeg har nu været i gang med CCleaner og det lykkedes mig at frigøre ca. 5 GB på C drevet... men det skal noteres at jeg selv meget ofte rydder op på mine drev for filer jeg som regl ikke har brug for
Avatar billede 220661 Ekspert
10. december 2014 - 06:22 #7
#6 CCleaner kommer ind i de kroge man ikke selv kunne drømme om at rydde op i.
Og 5 gb var da en pæn sjat at komme af med. Det gjorde godt for C drevet.
Avatar billede Lorensen Praktikant
15. april 2015 - 16:47 #8
End
Avatar billede Lorensen Praktikant
15. april 2015 - 16:47 #9
Slut
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2015 - 18:16 #10
Nå ok??